Pomaly končiaci sa rok 2012 v Banskej Bystrici bol našťastie i o pozitívnych momentoch a v časoch všeobecnej nespokojnosti sa predsa len niečo podarilo. Azda najväčším darčekom pre širokú verejnosť bolo dokončenie výstavby severného obchvatu a jeho následné spustenie do prevádzky. 

ROK 2012: POZITÍVA | NEGATÍVA | ŠPORT | FOTO

Cestovanie cez Banskú Bystricu rýchlejšie, doprava odľahčená

V piatok, 27. júla 2012 sa za účasti predsedu vlády, ministra dopravy a ďalších politikov odovzdal do predčasného užívania úsek rýchlostnej komunikácie R1 – Banská Bystrica – severný obchvat. Azda najväčšia výstavba dopravných komunikácií na území kraja odštartovala na jeseň v roku 2009, keď sa stavebná technika „zahryzla“ do zeme na určitých miestach po prvýkrát. Za 36 mesiacov od tohto momentu mohli Banskobystričania i okoloidúci prvý raz prejsť po novej komunikácii dlhej takmer 13 kilometrov. Tá zahrňovala 5,7 kilometra dlhý obchvat, 4 mimoúrovňové križovatky či spolu až 24 mostov a premostení. Udržanie komfortu obyvateľov okolitých obývaných častí mali zaručiť tiež protihlukové steny, ktorých sa tu nachádza takmer 6 kilometrov. Rýchlostná cesta R1 v úsekoch Nitra – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat, bola realizovaná prostredníctvom PPP projektu, ktorý bol prvý takého rozsahu v histórii Slovenska.

Mesto pod Urpínom sa zabávalo a žilo celý rok

To, či v Banskej Bystricia „skapal pes“ je diskutabilná téma a každý v nej môže zaujať vlastné subjektívne stanovisko. Pravdou však je, že aj tento rok sa obyvatelia mesta mohli baviť na množstve koncertov či podujatí. Azda najväčší príval radosti a zábavy priniesli neďaleké Letecké dni na Sliači či Grilliada, Dni mesta a 355. Radvanský jarmok, ktoré po prvýkrát prebiehali v rozdielnom termíne.

Na Sliači to bola začiatkom septembra opäť lahôdka medzi tým, čo môže letecká prehliadka ponúknuť. Nad letiskom Tri Duby sa prehnala svetoznáma talianska letka Frecce Tricolori, jedno z najväčších dopravných lietadiel Boeing C-17 Globemaster, tradičné stíhacie lietadlá Mig-29 a množstvo ďalších talentovaných pilotov v úchvatných strojoch z celého sveta. Z pozemnej prehliadky bol po minuloročnom AWACSe zase najväčším lákadlom rozmermi gigantický americký bombardér B-52. Výborná organizácia mala čo ponúknuť a potenciál podujatia využila naplno, čo ocenilo aj viac než 110-tisíc návštevníkov z celej Európy. Táto návštevnosť bola v porovnaní s tou minuloročnou viac než dvojnásobná.

Azda najviac zábavy v srdci Slovenska priniesol v polovici septembra 355. Radvanský jarmok. Najväčší sviatok zábavy a hodovania na strednom Slovensku nezostal svojej povesti nič dlžný. Napriek tradičnej nepriazni počasia si Banskobystričania i návštevníci zo širokého okolia prišli na svoje. V rámci kultúrneho programu v tomto roku vsadilo banskobystrické PKO na návrat k tradíciám, ktoré trojdňový jarmočný program dokázal prepojiť i so súčasnosťou.

Vyvrcholením 355. Radvanského jarmoku bolo vystúpenie folklórneho súboru Urpín, ktorý v roku 2012 oslávil 55. výročie, čo možno považovať za ďalšie veľké pozitívum v našom meste.

Autobusový vozový park sa opäť rozšíril

Cestovať mestskou hromadnou dopravou by sa malo Banskobystričanom opäť o čosi pohodlnejšie. Dopravca SAD Zvolen pokračoval v nasadenom trende a aj v roku 2012 na základe projektu ekologizácie verejnej dopravdy získal do svojho vozového parku nové autobusy. Stalo sa tak začiatkom decembra a  ide o 14 nízkopodlažných vozidiel značky Irisbus Citelis, ktoré sú vybavené motormi s ekologickým  pohonom na zemný plyn (CNG). Pokryť majú v prvom rade najvyťaženejšie linky. Úspešné projekty SAD Zvolen prispeli k  výraznej obnove vozidlového parku, pričom počtom 48 ekologických vozidiel a priemerným vekom vozidiel len 2,23 roka, dosahuje Banská Bystrica jednu z prvých priečok v ekologizácii a modernizácii MHD na Slovensku.

Aspoň smietka zo stola aj pre deti a rodiny

V Banskej Bystrici sa nezabudlo ani na deti a rodiny, aj keď veľká časť občanov má pocit, že je toho v tomto smere v našom meste stále málo. Každopádne, hlavne Sásovčania určite v pozitívnom svetle vnímajú zrenovovanú Sásovskú dolinu. Mesto v spolupráci so združením saleziánskej mládeže DOMKA a za pomoci dobrovoľníkov premenili zelené údolie neďaleko najväčšieho sídliska v Banskej Bystrici na krásne miesto pre rodiny a mladých. „Projekt revitalizácie Sásovskej doliny pomohol spojiť miestnu komunitu formou dobrovoľníckej práce a zároveň premenil dlhoročne zanedbaný priestor na funkčný oddychový areál, ktorý bude slúžiť nielen obyvateľov Sásovej, ale všetkým Banskobystričanom. Oceňujem, že obyvatelia, ktorí mali aj v tomto prípade šancu prezentovať svoje predstavy o vzhľade areálu, či už to bolo formou ankety, alebo priamo na plánovacom stretnutí v Sásovskej doline, sa do projektu aktívne zapojili. Verím, že ich to bude motivovať k tomu, aby areál udržiavali v stave, ktorý bude dlho slúžiť svojmu účelu a stane sa obľúbeným miestom oddychu,“ uviedol k otvoreniu vynoveného priestoru primátor Peter Gogola.

Niekoľkým mestským poslancom sa tiež v roku 2012 podarilo presadiť výstavbu nového multifunkčného športoviska, konkrétne na Pršianskej terase, ktoré je poskytnuté na športové vyžitie širokej verejnosti.