Sumu takmer 105-tisíc eur vynaložili kandidáti na post primátora Banskej Bystrice doteraz na svoje volebné kampane. Ide pritom len o sumu z ich vlastných transparentných účtov, ďalšiu podporu kampaniam niektorých kandidátov poskytujú priamo politické strany.
Volebná kampaň pred spojenými voľbami do orgánov samosprávy miest a obcí a zároveň do orgánov samosprávnych krajov vrcholí. Kandidáti ju môžu viesť už len do stredy, 26. októbra. Nasledovať bude dvojdňové moratórium pred otvorením volebných miestností. Voliť budeme v sobotu, 29. októbra od 7.00 do 20.00 h.
Spoločný projekt portálu BBonline.sk a BB FM rádia so zapojením študentov Fakulty politických vied a medzinárodných vzťahov Univerzity Mateja Bela (FPVMV UMB) prináša okrem predvolebných diskusií aj analytický pohľad na priebeh volebných kampaní. Projekt sa zameriava na voľby primátora mesta Banská Bystrica.
Aj preto boli počas týždňa v špeciálnom vydaní predvolebnej relácie BB FM rádia hosťami Karolíny Piliarovej doktorandka katedry politológie FPVMV UMB Patrícia Šimková a študentka fakulty Karolína Landová, ktoré doplnil aj dlhoročný regionálny novinár a šéfredaktor portálu BBonline.sk a BB FM rádia Filip Roháček.
Vypočujte si audiozáznam relácie BB FM rádia Na slovíčko s Karolínou Piliarovou – Analýza volebnej kampane a predvolebnej situácie:
V rámci volebného projektu sú sledované kampane všetkých kandidátov, a to tak z obsahovej ako aj finančnej stránky.
Najviac zatiaľ na kampaň vynaložil Nosko
Najväčšiu kampaň, z pohľadu financií, dosiaľ vedie súčasný primátor a nezávislý kandidát Ján Nosko.
„Volebná kampaň Jána Noska plynie od júla 2022 bez náznaku antikampane voči svojim konkurentom. Ján Nosko aktívne využíva sociálne siete, vlastnú webovú stránku s blogom, reklamu na citylightoch, spolupracuje s agentúrou a jeho volebný účet s výdavkami a príjmami je kritériami Transparency International Slovensko ohodnotený 67,5% transparentnosťou,“ približuje doktorandka katedry politológie FPVMV UMB Patrícia Šimková.
Kampaň Jána Noska dosiaľ stála takmer 65-tisíc eur. Spomedzi kandidátov na ňu najvýraznejšou mierou prispel z vlastných zdrojov a zdrojov rodiny. „Kampaň je postavená najmä na úspešných a zrealizovaných projektoch či podujatiach, na prezentácii svojej osoby a členov jeho tímu. Z volebného programu akcentuje témy ako komunikácia, infraštruktúra, školstvo či revitalizácia verejných priestranstiev,“ doplnila Šimková.
Javorčíková má najviac individuálnych darcov
Narozdiel od Jána Noska, ktorý veľkú časť kampane financuje z vlastných zdrojov, väčšinu výdavkov kampane nezávislej kandidátky Diany Javorčíkovej platia individuálni darci.
„Diana Javorčíková vedie zo všetkých kandidátov na primátora najdlhšiu volebnú kampaň, a to už od minulého roka. Jej kampaň je viditeľná najmä na webovej stránke, sociálnych sieťach, v podcastoch, blogoch a videách. Z tradičných mediatypov využíva billboardy, letáky a taktiež inzerciu v regionálnych novinách, kde prezentuje svoje priority. Medzi tie akcentované patrí cenovo dostupné bývanie, podpora ekonomiky, doprava a mobilita, zeleň a verejné priestory,“ približuje študentka Fakulty politických vied a medzinárodných vzťahov Univerzity Mateja Bela Karolína Landová.
Podľa hodnotenia Transparency International Slovensko vedie Javorčíková najtransparentnejšiu volebnú kampaň, a to spomedzi všetkých kandidátov na Slovensku. Doteraz na ňu vynaložila cez 35-tisíc eur.
Výrazne prispievajú aj strany
Tretiu najväčšiu kampaň, aj keď pri pohľade na vlastný transparentný účet kandidáta vo výrazne menšom rozsahu, vedie kandidát koalície SMER-SD a Republika Daniel Karas.
„Vo volebnej kampani zdôrazňuje svoje dvanásťročné poslanecké skúsenosti v mestskom zastupiteľstve a silnú podporu politickej strany SMER-SD. Pre zviditeľnenie svojej kampane využíva mobilné reklamy, billboardy, sociálne siete, webstránku, ale aj inzerciu v regionálnych novinách. Jeho kampaň je z väčšej časti financovaná stranou SMER-SD, keďže počet billboardov a mobilných reklám zďaleka presahuje výdavky, ktoré sú uvedené na jeho osobnom transparentnom účte,“ približuje Karolína Landová. Na vlastnom transparentnom účte Karas dosiaľ eviduje výdavky v sume cez 4-tisíc eur.
Ešte výrazne menšiu kampaň podľa oficiálneho pohľadu na transparentný účet vedie nezávislý kandidát Anton Minárik. Na kampaň dosiaľ vynaložil 567 eur. „Využíva sociálne siete, web stránku ale aj plagáty na zverejnenie jeho kampane a volebného programu, ktorý zahŕňa napríklad témy vytvorenia nových pracovných miest, protiinflačného balíčka, obnovenia cestných a pozemných komunikácii, spoluprácu s občanmi a jeho prioritu – pritiahnuť strategického investora do Banskej Bystrice. Jeho kampaň je vo výraznej miere založená na kritike súčasného primátora a vedenia mesta,“ približuje Landová.
U zostávajúcich dvoch kandidátov nie je financovanie ich kampane jasné. Najmä pri kandidátovi strany Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko Petra Podhorského, ktorý vedie viditeľnú kampaň, avšak tá je financovaná len priamo prostredníctvom spoločného volebného účtu strany.
„Peter Podhorský, vedie zdvojenú volebnú kampaň, pretože okrem záujmu o primátorskú pozíciu, sa sústreďuje aj na poslanecký mandát do regionálneho zastupiteľstva. Volebnú kampaň Podhorského financuje strana, a keďže ĽSNS vedie transparentný účet za samosprávne voľby ako celok, v súčasnosti neexistuje relevantný prehľad o jeho výdavkoch na primátorskú kampaň. Hoci Peter Podhorský využíva billboardy, mobilnú reklamu, roll-upy a organizovanie podujatí, v podobe osobných stretnutí s voličmi, ktoré boli v rámci volebnej kampane situované v okolitých obciach Banskej Bystrice. Je možné konštatovať, že vo volebnej kampani Petra Podhorského dominuje kontaktná kampaň, ktorej situovanie svedčí najmä o snahe na zisk poslaneckého mandátu do Banskobystrického samosprávneho kraja,“ priblížila doktorandka katedry politológie FPVMV UMB Patrícia Šimková.
Jediným zo šestice primátorských kandidátov, ktorý nevedie viditeľnú kampaň, je predseda Slovenskej ľudovej strany Andreja Hlinku Jozef Sásik. Uchádza sa pritom o všetky možné volené funkcie v spojených voľbách – o primátorskú funkciu, poslaneckú funkciu v mestskom zastupiteľstve, funkciu predsedu a poslanca Banskobystrického samosprávneho kraja.
„Napriek tomu vedie najmenej aktívnu volebnú kampaň, keďže na zviditeľnenie svojej osoby nevyužíva marketing, nevedie transparentný účet a nešpecifikuje svoj volebný program. V rámci diskusie BB FM rádia prezentoval vágne primátorské vízie, ktoré kopírujú skôr všeobecné a nábožensky podfarbené stranícke myšlienky, než uchopiteľný a relevantný plán pre mesto Banská Bystrica na ďalšie štvorročné obdobie,“ zhrnula Šimková.
Krajské voľby stoja kandidátov násobne viac
Výdavky kandidátov na post primátora krajského mesta sú však len zlomkom toho, čo predstavujú výdavky na celokrajské kampane kandidátov na post predsedu kraja.
Najväčšie kampane vo voľbách predsedu BBSK vedú nezávislí kandidáti Ondrej Lunter, ktorý na kampaň dosiaľ vynaložil takmer 175-tisíc eur, Adrian Polóny (cez 108-tisíc eur) a Marek Modranský (takmer 22-tisíc eur), ktorý však už z kandidatúry odstúpil.
Voľby do orgánov samosprávy mesta Banská Bystrica sa spolu s voľbami do orgánov Banskobystrického samosprávneho kraja uskutočnia 29. októbra od 7.00 do 20.00 h. Aké číslo bude mať váš volebný okrsok a kde nájdete svoju volebnú miestnosť zistíte v tomto dokumente…