V uplynulých dňoch sa v internetových diskusiách Banskobystričanov začali objavovať informácie o údajne pozastavenej výstavbe či nevyplatených dodávateľoch stavebných prác na stavbe Terminal Shopping Center a autobusovej stanice. Investor tvrdí, že svoje záväzky platí, i keď komplikácie pri výstavbe priznáva.
Nové obchodné centrum s autobusovou stanicou na mieste niekdajšej stanice a jej nikdy nedokončenej hlavnej budovy, malo podľa pôvodného zámeru pri začiatku výstavby slúžiť už počas tohtoročnej Veľkej noci.
Oficiálne pre komplikovanosť podložia a terénu však napokon dokončenie stavby odložili na september. Nebola to jediná negatívna správa, ktorá výstavbu ovplyvnila. Vo februári tu došlo aj k smrteľnému pracovnému úrazu.
Banskobystričania venujú prestavbe niekdajšieho mestského strašidla veľkú pozornosť, čo sa ukázalo aj pri už spomenutých informáciách o nevyplatení dodávateľov prác, ktoré sa šíria medzi obyvateľmi mesta.
Portál BBonline.sk sa preto obrátil na investora, s otázkami na priebeh výstavby i finančnú kondíciu projektu. „Spoločnosť Primum s.r.o., člen skupiny Intercora, si svoje záväzky vždy plnila riadne a včas,“ približuje Michal Milata, riaditeľ spoločnosti Primum s. r. o., ktorá je investorom Terminal Shopping Center.
Developerská a investičná firma však priznáva problémy, ktoré projekt ovplyvnili. „Počas výstavby autobusovej stanice a nákupného centra Terminál sme sa potýkali s nedodržaním termínov zo strany generálneho dodávateľa stavby, preto bola naša spoločnosť nútená pristúpiť k jeho výmene. V súčasnosti už výstavba napreduje v súlade s harmonogramom a robíme všetko preto, aby bol dodržaný termín otvorenia v septembri tohto roka,“ dodáva Milata.
„Medzi investorom a našou spoločnosťou prebiehajú k vzniknutej situácii intenzívne jednania s cieľom dokončiť stavbu v termíne. Do skončenia spoločných rokovaní sa nebudeme bližšie vyjadrovať,“ znie aktuálne stanovisko pôvodného generálneho zhotoviteľa stavby, spoločnosti VÍTKOVICE SLOVAKIA, a.s. patriacej pod českú skupinu Vítkovice Machinery Group.
Mesto má odkúpiť časť autobusovej stanice, ovplyvnia to župné voľby?
Projekt výstavby sa opiera aj o spoluprácu s mestom, ktoré prejavilo záujem vlastniť a následne prevádzkovať dopravnú časť, teda samotnú autobusovú stanicu. Zámer vedenia mesta schválilo zastupiteľstvo ešte v roku 2015 a samospráva s investorom podpísala zmluvu o budúcej zmluve.
Mesto sa zaviazalo odkúpiť dopravnú časť za 3,8 milióna eur, na ktoré si nateraz samé musí vziať úver. Investícia by sa mala postupne mestu vrátiť z prevádzky samotnej stanice. Primátor Ján Nosko ju vtedy obhajoval napríklad možnosťou kontroly nad prevádzkou stanice a účelom využívania objektu, ktorého časť tak mesto získa.
Zámer spochybňujú napríklad poslanci Banskobystrickej alternatívy či Klubu nezávislých poslancov. Tí mu dlhodobo vytýkajú vysokú finančnú náročnosť i malé možnosti mesta ovplyvniť projekt či spochybňujú samotnú nutnosť vlastnenia autobusovej stanice mestom. Aj predtým bola totiž prevádzka stanice v súkromných rukách.
Medzi kritikov projektu pritom patria aj mestskí poslanci Martin Klus či Igor Kašper, ktorý pôvodne hlasoval za investíciu mesta. Obaja sa teraz plánujú uchádzať o hlasy voličov vo voľbách predsedu BBSK a minimálne Kašper už tému autobusovej stanice na pôde zastupiteľstva po ohlásení kandidatúry raz otvoril.
Že z pohľadu niektorých poslancov nie je, napriek pôvodnému rozhodnutiu, ešte nič uzavreté, naznačila pondelňajšia finančná komisia MsZ. Jej členovia v tesnom hlasovní nepodporili návrh na prijatie úveru, ktorým by mesto financovalo kúpu dopravnej časti projektu Terminal SC. Rozhodovať bude ale 20. júna zastupiteľstvo.
S ohľadom na blížiace sa voľby, v ktorých navyše plánujú nielen na najvyšší župný post, ale aj o poslanecké mandáty zabojovať viacerí mestskí zastupitelia, sa tak júnové zasadnutie mestských poslancov môže zmeniť na otvorenú arénu názorov bez jasného výsledku. Koalícia SMER-SD, SNS, SDKÚ-DS podporujúca primátora, totiž už po vystúpení poslancov Konárika a Kašpera prišla o oficiálnu väčšinu v pléne.
Poslanci teoreticky môžu nielen neprijať návrh na vzatie úveru, ale rozhodnúť aj o zrušení svojho pôvodného uznesenia, ktorým primátora zaviazali k podpisu zmluvy o odkúpení dopravnej časti projektu.
Podľa niektorých poslancov pritom nemusí byť prekážkou odstúpenia mesta od zmluvy ani prípadná zmluvná pokuta vo výške 100-tisíc eur. Sankcie ale hrozia aj investorovi. Ten sa zaviazal odovzdať mestu kolaudačné rozhodnutia a ďalšie dokumenty najneskôr do konca júla.
Takýto scenár je ale, napriek spomenutým faktorom, zatiaľ málo pravdepodobný. Mesto by následne stratilo jednu z možností ovplyvnenia prevádzky stanice v objekte. Investor by autobusovú stanicu totiž nemusel vôbec sprevádzkovať a neskôr požiadať i o zmenu účelu využitia stavby. Sám by sa však pripravil o prítok potenciálnych zákazníkov pre centrum. Mesto by malo s náhradnými riešeniami len obmedzené možnosti, keďže nevlastní ani pozemky pod súčasnou dočasnou autobusovou stanicou na Mičinskej.
Obchodné centrum je už plne obsadené
Čo však môže investora tešiť, je bezpochyby veľký záujem obchodníkov o priestory v novom obchodnom centre, ktoré bude tvoriť väčšinu priestoru nového dopravného uzla mesta.
Na vyše 13-tisíc štvorcových metroch predajnej plochy sa otvorí cez štyridsať prevádzok.
Pôjde napríklad o prevádzky Billa, C&A, Lindex, CCC, Martinus, Bepon, DM Drogerie, Deichmann, Takko, Kik, Sportisimo, Pepco, Dráčik, Okay elektro, Coffeshop company a ďalšie. Súčasťou bude foodcourt situovaný nad autobusovou stanicou, pričom aj v ňom budú umiestnené obrazovky s príchodmi a odchodmi autobusov.
Investor a zároveň prevádzkovateľ centra, spoločnosť Primum, navyše už spustil súvisiace marketingové aktivity a podobne ako jednotliví prevádzkovatelia, sa už pripravuje na septembrové otvorenie.