K meškajúcim vlakom sa pridala dlhotrvajúca výluka a rýchlych diaľkových autobusových spojení je nedostatok. Dostať sa z Banskej Bystrice do Bratislavy bez auta za menej ako tri hodiny je náročné.

Cestujúci sa najmä v období pandémie sťažovali na nedostatok autobusových spojov. Problémom sú aj chýbajúce priame autobusy. Dopravcovia počas pandémie bojovali s nedostatkom cestujúcich a linky tak rušili.  Možnosti pre cestujúcich sa aj po skončení obmedzení neobnovili v pôvodnom rozsahu.

Situáciu ešte skomplikovali výluky na železnici. Dlhodobé opravy južnej trasy, ktoré začali v úvode júna, potrvajú až do jesene. Cestujúci i tak často meškajúcimi vlakmi, sa tak musia pripraviť na absolvovanie pomerne veľkej časti cesty náhradnou autobusovou dopravou.

Nedostatok expresných spojení

Aj po skončení prevádzky expresných autobusov Regiojetu, ku ktorému došlo v úvode pandémie, je možností pre cestujúcich viacero. Chýbajú však expresné linky. Výnimkou sú spoje Cestovnej kancelárie DAKA, ktorá sa pokúsila po zrušení spojov Regiojetu vyplniť dieru na trhu a sprevádzkovala expresné spojenia Banskej Bystrice a Bratislavy. S jedinou medzi zastávkou v Nitre jazdí na trase v čase výrazne pod tri hodiny.

„Dlhodobo počas pandémie sme na tejto linke prevážali minimálny počet cestujúcich a vytvárali veľkú stratu, pričom sme jazdili bez akejkoľvek finančnej podpory z kraja,“ uviedol pre BBonline.sk riaditeľ CK DAKA David Gavaľa.

To sa zásadne zmenilo počas tejto jari. Jednak sa do normálu vrátili cesty pracujúcich i študentov a zároveň do autobusovej dopravy zasiahla spomínaná železničná výluka.

„Záujem cestujúcich o naše pravidelné expresné autobusové spojenia nás aktuálne veľmi prekvapil. O výluke vlakových spojení sme sa dozvedeli veľmi neskoro a v čase, kedy sme už mali schválené upravené cestovné poriadky, ktoré sú platné od 1. júna,“ hovorí Gavaľa. Spoločnosť aktuálne jazdí medzi Banskou Bystricou a Bratislavou dva až štyrikrát denne.

Dosiaľ najvyšší počet cestujúcich zaznamenali v nedeľu, 12. júna. Spoločnosti vznikli pre veľký záujem aj komplikácie, keď na linky museli nasadiť menšie autobusy, ako mali pôvodne v predaji. Viacerí cestujúci so zakúpenými lístkami sa do vozidiel nedostali. Väčšie spoje už totiž cestovná kancelária nasadila na svoje letné zájazdové linky.

„Naozaj sme nepočítali s takto veľkým záujmom aj o pravidelne expresné autobusové spoje. Snažíme sa zaobstarať viac väčších autobusov, aby sme dokázali uspokojiť aktuálne zvýšený dopyt o prepravu našimi autobusmi. V súčasnosti sú naše spoje takmer úplne vyťažené každý deň. Ak by záujem pretrvával, plánujeme na danej linke nasadiť aj poschodový autobus s kapacitou 88 miest,“ doplnil Gavaľa.

Väčšina tradičných dopravcov po pandémii linky obnovila

Najviac spojení prevádzkuje dopravca Turancar, ktorého autobusy podľa počtu medzizastávok a času jazdy jazdia do Bratislavy od niečo vyše troch až do takmer štyroch hodín.

Na trase jazdí päť až sedemkrát za deň aj tradičná dopravná spoločnosť Kováčik. Cesta z Banskej Bystrice do Bratislavy im trvá podľa cestovného poriadku s viacerými medzizastávkami približne 3 hodiny a 10 minút. Trikrát denne potom opäť po pandémii jazdí už aj dopravca NIKA TRANS, ktorého spoj prechádza aj cez Sereď a cesta do hlavného mesta mu podľa cestovného poriadku trvá takmer tri a pol hodiny, respektíve niečo cez tri hodiny pri večernom spojení.

Regiojet o vnútroštátnu prepravu na Slovensku už nemá záujem

Banskobystričania si na rýchle spojenie zvykli v roku 2015, kedy český dopravca Regiojet spustil svoje expresné autobusové linky do Nitry a Bratislavy. Na úvod lákal na nízku cenu lístka do hlavného mesta, len päť eur. Neskôr cenu zvyšoval. Autobusy prestali jazdiť v úvode prepuknutia pandémie. Pre porovnanie, ceny súčasných dopravcov sa pohybujú na úrovni okolo 13 eur.

„Dôvod, pre ktorý sme zrušili linku Banská Bystrica-Nitra-Bratislava bol pán Andrej Danko, ktorý sa zaslúžil o to, že sme skončili na trati Bratislava-Komárno. Z tohto dôvodu sme zrušili všetku vnútroštátnu dopravu a prevádzkujeme už len výhradne medzinárodné autobusy (Bratislava-Viedeň letisko) a vlaky (Praha, Chorvátsko). Nemá zmysel podnikať v krajine, kde významní politici ovplyvňujú súťaž,“ vyjadril sa pre BBonline.sk Radim Jančura, riaditeľ a majiteľ českého dopravcu Regiojet.

Šéf českého dopravcu Regiojet a bývalý predseda parlamentu a líder SNS Andrej Danko sa dostali do mediálnej prestrelky už v roku 2017. Danko vtedy verejne kritizoval dopravcu a uviedol, že na spomínanej železničnej linke na juhu Slovenska má nadštandardné podmienky. To dopravca ako víťaz verejnej súťaže na jej prevádzku odmietol.

V minulosti dopravca Regiojet krátko prevádzkoval aj priame vlakové spojenie Banskej Bystrice s Prahou, ktoré neskôr nahradil len autobusový respektíve často len mikrobusový nadväzný spoj do Vrútok na jeho medzinárodné rýchliky do a z Prahy.