Joj to bolo diskusie o (ne)zrušení silvestrovského ohňostroja. Novozvolený primátor z eufórie čo najskoršieho ušetrenia prostriedkov mesta zrušil tú časť silvestrovských osláv, na ktorú sa masy najviac tešia. Naopak oslavy na námestí, ako aj na sídlisku Sásová zanechal. Schvaľujem, ak na to máme, bavme sa. Nie je nič lepšie, ako skvelé Silvestrovské oslavy, ktoré prilákajú davy a ľudia spoločne privítajú nový rok. V takej Bratislave, opäť porovnávam so svojim študentským mestom, kde sú zaujímavé kapely, množstvo atrakcií a veľkolepý ohňostroj, to možno platí.

Aj tento mesiac píše Filip Roháček tak banskobystricky...

Keďže u nás masovo známe kapely nenájdete a o atrakciách len ťažko hovoriť, mladí sa zabávajú tam, kde zábavu nájdu. Námestie teda zostáva najmä pracujúcej a staršej generácii, ktorá prioritne trávi posledný večer roka s priateľmi na večierkoch, alebo v kruhu rodiny. Tí, ktorí by aj mohli ísť na námestie a kupodivu ich aj zaujal program, boja sa o to, čo im môže skončiť na hlavách, čo im bude praskať pod nohami a podobne. Na námestie nám tak príde sto ľudí, ktorí vidia niekoľko kapiel nemasových žánrov lokálneho významu, otrepaného, i keď pre Bystričanov stále vtipného moderátora a pri kulise ľadových sôch je to asi tak aj všetko. Na najväčšom sídlisku jedna diskotéka. Samospráva musí šetriť, tak si povieme, že dobre, nemáme na to, tak urobme to takto v malom. A za koľko? Za 17 tisíc eur. Dohromady maximálne pre dve stovky ľudí. Pre porovnanie Kuracinov ohňostroj za dve tisícky videlo niekoľko tisíc ľudí z aspoň časti mesta.

Banskobystrické PKO by asi za uplynulého Silvestra získalo cenu za najdrahšiu kultúrnu produkciu v prepočte na jedného diváka. Mesto na Silvestra zabavilo dohromady, opakujem, maximálne dve stovky ľudí za 17 tisíc eur z peňazí nás všetkých. Alebo to je normálne? Neviem, ja som organizoval podujatia aj za tisíc eur pre tri tisíc ľudí, tak som zvyknutý na iné čísla… Nech rátam koľko rátam aj s cenníkmi využitých kapiel, tak to vychádza, že všetko nad desať muselo tiecť neviem kam. Teda, keby som to robil ja a musel využiť tieto kapely, viac by to nestálo.

Alebo keď šetriť, tak šetriť. Neviem či je to tým, že mám tú Obchodnú, alebo tým, že jednoducho rozmýšľam, ale nebolo by na prospech viacerých radšej zrušiť program a spraviť pekný veľký ohňostroj a vystrieľať ho povedzme z Urpína, aby ho videlo ešte viac ľudí? V takej Žiline s tým problém nebol. Lebo program za 17 tisíc pre 200 ľudí, alebo ohňostroj za dve, tri tisícky, na ktorý sa pozrú tisíce… Poviete si, ohňostroj nie je kultúra. Ale tou pre mňa nie je ani koncert pre pár ľudí za také peniaze.

Alebo dobre. Neplačme, že treba šetriť, ale nájdime sponzorov. Pretože podujatie sa vždy dá čiastočne prepojiť s komerciou. Opäť príklad hlavného mesta, kde väčšina rozpočtu silvestrovských osláv išla zo súkromných zdrojov. Ja sa pýtam prečo organizácia, akou je naše PKO rozmýšľa len o tom, ako míňať peniaze mestskej kasy. Prečo som ja ako dobrovoľník schopný zorganizovať podujatie len zo sponzorských peňazí a ľudia, ktorí sú za organizovanie a produkciu platení, to robia z bezodnej kasy mesta? Teraz nekritizujem ľudí v PKO, tých je päť a pol aj s cestou a nevedia kde im hlava stojí aj pri takomto nastavení.

Za čo možno kritizovať ľudí v PKO, to je produkcia, ktorá je nudná, nemasová a o pestrosti asi len ťažko hovoriť, pretože vizitkár tejto organizácie obsahuje asi dvadsiatku neustále točiacich sa umelcov a skupín. Alebo to bol len adresár riaditeľa Danáša, ktorý už vraj tiež skončil? Mal aj za čo, veď to tam nefungovalo celkom, ako malo, o čom svedčí aj nami medializovaný prípad…

Mimo mestskej pokladnice tu kultúru robí skvelá Štátna opera, študenti Akadémie umení, svojrázne Bábkové divadlo na Rázcestí, dva hudobné kluby, občas ešte niekto, keď nájde peniaze… A dosť. Na tak malé mesto fajn, keby to PKO nerobilo len formou urobiť akciu = vykázať činnosť…

Keď je podľa niekoho kultúrne leto desať akcií za tri mesiace, prosím. Podľa mňa je to choré. Aspoň ja mám predstavu kultúrneho leta v podobe koncertov, alebo predstavení – nie veľkých, ale našich bystrických kapiel, alebo mladých divadelníkov v každý slnečný podvečer. Skvelé pre navodenie správnej atmosféry ku posedeniu, alebo prechádzke. Premiešať to väčšími podujatiami a mesto žije celé leto. Nie za veľa peňazí. Ale to by naše PKO muselo disponovať aspoň vlastným pódiom.

Ako príklad pre celú republiku dnes slúži trnavský amfiteáter. Ten po rekonštrukcii dostala do správy súkromná spoločnosť, ktorá v ňom či prislúchajúcej kaviarni a klubovni organizuje kultúrne podujatia s čiastočnou dotáciou mesta.

Jediný kultúrny bod volebného programu nášho zvoleného primátora Gogolu sa týka rekonštrukcie amfiteátra. Na prvé počutie samozrejme dobrá myšlienka. Lenže pri hlbšom zamyslení a adaptácii na dnešnú realitu veľmi náročná úloha. Doba sa totiž zmenila. Nájsť na to peniaze, skultúrniť zarastený kopec, osadiť sedačky,… to je jedna vec. Druhá, aby nám na ne nesadal celý rok prach, ktorý zadkami zotrú návštevníci tak štyrikrát do roka. Ľudí do amfiteátra by už asi nelákali prioritne filmy, pretože pohodlné kinosály klimatizovaného multikina s najnovšími trhákmi dnes už za sedenie pod dáždnikom vymení málokto. I keď pri nájdení spoločnej reči práve s tým multikinom si viem predstaviť špeciálne projekcie. Avšak Bystrica, kedysi prezývaná aj rockové mesto, trpí už roky práve nedostatkom hudobnej produkcie a veľkých výpravných programov, pre ktoré tu jednoducho nie je priestor. Uživiť amfiteáter a postupne navrátiť investíciu kombináciou takýchto akcií je teoreticky možné, i keď veľmi náročné. Avšak uživiť… Keď ho dostane do správy PKO, ktoré si pod seba nedokáže vziať ani zrekonštruovaný podlavický dom kultúry, asi ťažko by sa zaoberali tým, aby sa mohla investícia vrátiť.

Aj keď na kultúru nemáme, je popri športe jedinou cestou, ako môžeme zabudnúť na dookola skloňované spojenie hospodárska kríza. Začnime sa jej preto venovať aspoň o trochu viac.

Prečítajte si staršie vydania Tak banskobystricky…
Prečítajte si profil autora tu…