
Jedným z charakteristických znakov integrovanej dopravy je vzájomná prepojenosť liniek MHD. Pri organizovaní dopravy sa vtedy myslí na to, aby autobusy a trolejbusy nejazdili súbežne po tých istých trasách, ale aby cestujúci mohli prestupovať na linky vo vytypovaných dopravných uzloch.
Pre lepšiu orientáciu pri hľadaní prestupu sa v mestách zvyknú zverejňovať tzv. topologické mapy. Tie prehľadným spôsobom zobrazujú nadväznosť jednotlivých spojov.
Takéto grafiky sa vo väčších mestách zvyknú umiestňovať na zastávkach alebo aj vo vozidlách MHD. V Banskej Bystrici k tomu ale dochádza iba sporadicky. Na zastávkach trolejbusových liniek sa umiestňuje iba schéma liniek trolejbusov, zatiaľ čo na autobusových zastávkach zväčša informácia chýba úplne. Naša redakcia zistila, že v prípade, že bola na zastávke celá sieť MHD, išlo o zastaralé informácie z rokov 2018 až 2024. V grafikách tak chýbali nové zastávky, ako napríklad zastávka Na stráni, naopak obsahovala dnes už zrušenú zastávku pri budove Orange. Grafika taktiež počítala aj s mostom v Kremničke, ktorý bol v roku 2024 zbúraný.
Našu redakciu na problém upozornil aktivista Pavol Puskeiler, ktorý je zároveň členom Komisie mestského zastupiteľstva pre dopravu a bezpečnosť. “Na problém som poukázal už v januári tohto roku. Kontaktoval som vtedy vedenie mesta ako aj zástupcov mestského úradu. Vo februári mi prišla odpoveď, že podnet bol preposlaný dopravcom,” dodáva Puskeiler, ktorý v posledných komunálnych voľbách neúspešne kandidoval za Banskobystrickú alternatívu.
Keďže problém pretrvával aj v nasledujúcich mesiacoch, naša redakcia kontaktovala mestský úrad so žiadosťou o vysvetlenie situácie. “Mesto eviduje neaktuálnosť schémy liniek MHD. Podľa informácií od dopravcu budú zo zastávok odstránené. V zmysle Technických a prevádzkových štandardov MHD Banská Bystrica sa tieto schémy neradia medzi povinné údaje, ktoré musia byť na označníkoch vyvesené. Napriek tomu ich dopravcovia plánujú v budúcnosti aktualizovať,” uviedla hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Zdenka Marhefková.
Po tom, čo naša redakcia kontaktovala mestský úrad, sme zaznamenali isté zlepšenie stavu. Nové grafiky so sieťou liniek boli pridané na niekoľkých zastávkach MHD. Objavili sa napríklad na Sládkovičovej ulici či Štadlerovom nábreží. Stále chýbajú na zastávkach, ktoré sú dôležité pre cezpoľných cestovateľov, keďže pri nich zastavuje medzimestská doprava (Strieborné námestie, Europa SC, Národná ulica). Výraznejšie zmeny nebadať ani v interiéri autobusov či trolejbusov.
Kým vo vozidlách MHD informácia chýba úplne, na webstránkach oboch dopravcov boli informácie dlhodobo neaktualizované. Slovenská autobusová doprava Zvolen publikuje mapu z januára 2024, pričom tá stratila platnosť v apríli 2024. Dopravný podnik mesta ešte donedávna zverejňoval neaktuálnu mapu z roku 2018, chybu opravil iba v druhej polovici mája 2025.