
Na aprílovom rokovaní mestského zastupiteľstva diskutovali poslanci okrem iného aj o správe hlavného kontrolóra. Tá sa týkala dodržiavania technických štandardov vo vozidlách MHD. Vyhotovenie správy si vyžiadali poslanci a mala byť vykonaná už v roku 2024. Hlavný kontrolór Ivan Holík ju napokon stihol predložiť až v apríli roku 2025.
Banskobystrickí dopravcovia MHD meškali s technickými novinkami
Správa hlavného kontrolóra vychádza z kontrol, ktoré u dopravcov vykonal mestský úrad v priebehu rokov 2022 až 2024. Z týchto mestských záznamov vyplýva, že súkromní dopravcovia si neplnili viaceré svoje povinnosti vyplývajúce zo zmluvy s mestským úradom. Kontrola jej vyčítala nefungujúci systém odosielania dát z vozidiel MHD na mestský dispečing alebo aj to, že cestujúci nemali možnosť dobiť si kredit prostredníctvom internetu. Prvá mestská kontrola prebehla ešte v septembri roku 2022. Ján Nosko vtedy o nej podal správu aj na verejnosti v predvolebnej kampani. “Dopravcovia si neplnia svoje zmluvné povinnosti. Na základe našich zistení si uplatňujeme zmluvné pokuty vo výške niekoľko miliónov eur,“ povedal vtedy Ján Nosko pre TA3. Posledná sledovaná kontrola bola mestským úradom vykonaná v decembri roka 2024, kedy sa už ale dospelo k záveru, že dopravcovia všetky technické štandardy dodržujú.
Mestský úrad pokuty nevymáha, porušuje pritom vlastné smernice
Hlavný kontrolór vo svojej správe v roku 2025 upozornil na chybné konanie mestského úradu, keďže na základe svojich zistení si Mesto neuplatňuje pokutu. Odvoláva sa pritom na internú smernicu mestského úradu.
K nálezu hlavného kontrolóra sa na rokovaní zastupiteľstva vyjadril aj primátor Ján Nosko. “Rozhodli sme sa, že pokuty si zatiaľ uplatňovať nebudeme. Rokujeme s dopravcami o benefite v podobe odpustenia inflácie za predchádzajúce obdobie a tiež o predĺžení tzv. stop stavu, ktorý sme mali pri uzatvorení zmluvy v roku 2020. Ďalší dôvod, pre ktorý sme nechceli hrotiť vzťahy s dopravcom je to, že chceme aby dopravca čerpal eurofondy na obnovu vozidlového parku. Potrebujeme teda jeho súčinnosť. Pokutu si ešte stále uplatniť môžeme, termín je ešte stále otvorený. Lepšia je ale dohoda, ktorá po započítaní všetkých benefitov zo strany dopravcu a obnove autoparku môže v konečnom dôsledku prevyšovať výšku pokuty, ktoré môže dopravca stále rozporovať,” uzatvoril primátor Nosko. O konkrétnych číslach spomenutých benefitov respektíve výške potenciálnej pokuty už diskusia nepokračovala a v rozprave sa tieto údaje nespomenuli.
Na argumenty primátora reagoval poslanec Pavol Katreniak (Banskobystrická alternatíva), ktorý spochybnil takýto model vzájomných vzťahov medzi mestom a súkromnými dopravcami. “Podľa mojich informácií v iných mestách k tejto téme pristupujú inak. Mesto Trenčín alebo Nitra si obnovu vozového parku zabezpečili už pri podpise zmluvy, pričom náklady na túto položku znášajú súkromní dopravcovia. Eurofondy určené pre ich región tak môže mesto využiť na iné verejnoprospešné účely,” uviedol Katreniak.
Problémy sprevádzali MHD aj v roku 2022, nie všetky kontrola odhalila
Nové technologické štandardy v MHD vstúpili do platnosti už začiatkom roka 2022. Náš portál vtedy priniesol sériu článkov o skúsenostiach cestujúcej verejnosti s týmito novinkami. Počas prvého polroka 2022 rezonovala najmä téma chýbajúcich čítačiek pri zadných dverách vozidiel MHD.
Za tento nedostatok si ale radnica pokuty pravdepodobne uplatňovať nemôže, keďže prvú kontrolu vykonal mestský úrad až v septembri roka 2022, kedy už dopravca problém stihol odstrániť. Isté problémy s čítačkami pretrvávajú do týchto dní, o čom vás náš portál informoval aj v apríli 2025.
Hlavný kontrolór poslal mestu svoje odporúčania
Do rozpravy v mestskom zastupiteľstve sa prihlásil aj poslanec David Kapusta (Banskobystrická alternatíva). Ten hlavného kontrolóra požiadal o zoznam odporúčaní pre mestský úrad, ktoré by sa mali uplatňovať v podobných situáciách. Hlavný kontrolór sa odvolal na dodržiavanie interných smerníc respektíve zákona o finančnej kontrole. Taktiež vyzval Mesto, aby využívalo všetky zákonné možnosti na vynútenie dodržiavania zmluvných podmienok.