Banskobystrickú samosprávu už trištvrte roka zamestnáva problematika nájdenia nového prevádzkovateľa Mestského informačného systému (MIS). V preklade ide o prenájom stĺpov verejného osvetlenia v meste za účelom umiestnenia reklamných tabúľ.

Ak Mestské zastupiteľstvo v apríli potvrdí výsledky verejnej obchodnej súťaže, mesto za prenájom svojich stĺpov získa ročne vyše 100-tisíc eur. Túto sumu ponúkla tunajšia spoločnosť VEGO MARKETING, ako najvyššiu spomedzi štyroch uchádzačov v elektronickej aukcii. Druhú najvyššiu ponuku dala bratislavská firma AVM production (99-tisíc eur).

informacny system tabule banska bystricaTerajší nájomca MIS, spoločnosť BB EXPO, zaplatila vlani mestu 46 500 eur. V prvej verejnej obchodnej súťaži ponúkla táto firma mestu 58-tisíc eur, avšak elektronickú aukciu sprevádzalo niekoľko nejasností a mesto sa súťaž rozhodlo zrušiť. Už vtedy konkurenčná firma, ktorá napadla priebeh súťaže – VEGO MARKETING, avizovala ponuku vo výške 70-tisíc eur ročne. Práve tejto spoločnosti nemala technická chyba umožniť zapojenie sa do prvej súťaže.

Väčšina mestských poslancov bola na strane doterajšieho nájomcu a v novembri odobrili návrh na prípravu priameho nájmu spoločnosti BB EXPO. Právnici Mestského úradu však odporúčali opakovanie súťaže, k čomu sa prikláňala aj časť nezávislých poslancov. Vo februári sa napokon na stranu vyhlásenia novej súťaže pridali aj poslanci klubu Smer-SD, SNS, ĽS-HZDS.

Do podmienok súťaže však na návrh nezávislého poslanca Jaroslava Kuracinu zastupiteľstvo doplnilo podmienku, že spoločníkom alebo štatutárom uchádzača nemôže byť osoba, proti ktorej je vedené trestnoprávne konanie. Vladimír Pirošík (BBA) poukázal na nezákonnosť takejto podmienky a za pravdu mu dalo aj právne oddelenie mesta, no poslanecká väčšina podmienku schválila.

Aj doterajší prevádzkovateľ ponúkol výrazne viac

Prekvapením novej obchodnej verejnej súťaže bola účasť doterajšieho prevádzkovateľa MIS, spoločnosti BB EXPO. Jej riaditeľ Dušan Kováč totiž v závere minulého roka na zasadnutí Mestskej rady avizoval, že jeho spoločnosť sa novej súťaže nezúčastní a bude trvať na potvrdení výsledkov prvej e-aukcie, kde táto spoločnosť ponúkla 58-tisíc eur ročne. “Predstava o desaťtisícových navýšeniach je nereálna,” povedal tiež.

info system tabule 2V marcovej súťaži napokon s ponukou 72-tisíc eur skončilo BB EXPO až tretie, už počas nej ale namietalo porušenie vyššie spomenutej kontroverznej podmienky, zo strany napokon víťazného uchádzača. Námietku súťažná komisia zamietla.

“Do súťaže sme sa prihlásili preto, pretože nám bola garantovaná spoločenská bezúhonnosť uchádzačov. Dnes komisia schválila víťaza, ktorého v čase zverejnenia súťaže zastupovala osoba, ktorá nespĺňala podmienku. Vzdal sa obchodného podielu ale zmena nastala až po zverejnení. Názor našich právnikov je taký, že to tak nenecháme,” avizoval Kováč na pondelňajšom zasadnutí finančnej komisie MsZ. Podmienky súťaže ale priamo nepojednávajú o tom, ku ktorému dátumu malo byť spomenuté kritérium naplnené. Víťazná spoločnosť VEGO MARKETING sa do súťaže prihlásila až takmer mesiac po jej zverejnení, kedy už podmienky spĺňala.

Riaditeľ spoločnosti BB EXPO, ktorá bude ďalej prevádzkovať systém tabúľ na stĺpoch trolejbusového vedenia, spochybnil aj sumu, ktorú ponúkol víťazný uchádzač: “Na stĺpoch je dvesto tabúľ a ich priemerná cena je 350 eur. Vážne pochybujem, či je táto suma reálna a zodpovedá realite banskobystrického trhu,” povedal.

Víťaz súťaže, ktorý obdobný systém prevádzkuje vo viacerých mestách, ale za svojou ponukou stojí. “Čísla, ktoré uviedol pán Kováč sú nepravdivé, pretože tabúľ je v meste ďaleko viac. Ďalšia vec je, že sa tu zrazu odokryl po rokoch problém, o koľko peňazí mesto prichádzalo,” reagoval Peter Vozár zo spoločnosti VEGO MARKETING.