Quantcast

Potvrdili sa obavy, že súťaž na 97 miliónový tender dopravcu v MHD nebola nastavená dobre. Prihlásil sa iba jeden, súčasný, dopravca a ten si vypýtal za svoje služby dvojnásobné ceny oproti iným samosprávam. 

To, čo bolo zjavné od začiatku, sa bohužiaľ naplnilo. Mesto nastavilo podmienky súťaže na zabezpečovanie MHD tak nereálne, že okrem súčasného dopravcu SAD Zvolen ich nemal šancu nikto splniť.

Mesto dalo potencionálnym dopravcom iba štyri mesiace po podpise zmluvy na to, aby zabezpečili požadovaných 65 autobusov a 26 trolejbusov. Samozrejme so zodpovedajúcou infraštruktúrou a servisom. Pritom v priebehu súťaže uznalo námietky, že dovybavenie autobusov vyžadovaným softvérom je v termíne od 1. januára nereálne. Lebo koronakríza a dlhšie čakacie lehoty. Mesto na jednej strane uznáva, že nakúpiť softvér do autobusov za 4 mesiace je nereálne, ale zároveň si myslí, že dopravca stihne za túto dobu zabezpečiť celú infraštruktúru s desiatkami kusov vozového parku.


Od začiatku tak bolo jasné, že jediný kto môže vyhrať jeden z najväčších tendrov v histórii mesta, je súčasný dopravca SAD Zvolen. Ten monopolne, bez súťaže, na priamo a cez dodatky zabezpečuje MHD v meste už 15 rokov. A pokiaľ primátor podpíše novú zmluvu, tak ju bude zabezpečovať ďalších 10 rokov.

Dvojnásobná cena oproti iným samosprávam

Keďže súčasný dopravca si musel byť plne vedomý, že nebude mať vo verejnom obstarávaní žiadnu konkurenciu, mohol si dovoliť nadsadiť cenu tak, aby vyhovovala čo najviac jemu. A tak vyhral s cenou 4,04 eura za kilometer pri trolejbusovej doprave a 3,93 eura za kilometer pri autobusovej doprave. Pre porovnanie: mesto Prievidza, taktiež s jediným uchádzačom, vysúťažilo cenu 1,78 eur za kilometer. A to má Prievidza pri autobusovej doprave o 1,1-milióna najazdených kilometrov ročne menej ako Banská Bystrica.

Za takýchto okolností je tak zjavné, že súťaž na MHD v Banskej Bystrici prebehla za viac ako podivných podmienok, a že nebol zohľadnený verejný záujem v podobe čo najväčšej kvality za čo najmenšiu cenu. Nedošlo k hospodárskej súťaži, lebo kvôli zle nastaveným podmienkam sa prihlásil iba jeden záujemca. Ten navyše ponúkol neprimerane drahé služby.

Výzva primátorovi mesta Jánovi Noskovi

Vyzývam preto primátora mesta Banská Bystrica Jána Noska, aby za takýchto podmienok zmluvu s dopravcom nepodpísal. Umožňuje mu to zákon. A zároveň ho vyzývam, aby hľadal spôsoby ako zabezpečiť transparentnú hospodársku súťaž medzi dopravcami. Ak ju nie je schopný zabezpečiť, tak nech využije všetky zákonné možnosti a vyjednal so súčasným dopravcom primerané ceny. 

Matej Bučko

Autor blogu:

Matej Bučko

Občiansky aktivista, politológ, so záujmom o komunálnu politiku a jej témy. Začínal som ako regionálny novinár, ktorý sa venoval témam efektívneho hospodárenia samospráv. Poslanec mestského zastupiteľstva v rokoch 2014-2018. Momentálne pracujem pre stranu SPOLU, ktorej som členom.