Viacerí si iste spomínate na výrok pán primátora v predvolebnej debate z minulého roka:
13. októbra 2022, TA3, Ján Nosko: „Dopravcovia si neplnia svoje zmluvné povinnosti. Na základe našich zistení si budeme uplatňovať zmluvnú pokutu, ktorá sa už teraz pohybuje vo výške niekoľkých miliónov eur.“
Od vyslovenia tohto výroku už ubehol takmer rok. Čo je v danej téme nové, boli už nejaké pokuty vyplatené? Podľa všetkého nie. V tomto blogu sa pokúsme zhrnúť všetky súvislosti.
Kontrolné zistenia
Primátor vo svojom vyhlásení spomínal akési kontrolné zistenia. Tie majú preukazovať isté porušenia zmluvy zo strany dopravcov MHD. Ja som tieto zistenia nenašiel nikde publikované a tak som si ich vyžiadal prostredníctvom info-zákona. Na to mi Mesto zaslalo protokoly z dvoch kontrolných dní, ktoré sa konali v rokoch 2022 resp. 2023. Z mestských odpovedí vyplýva, že do dňa 7.6.2023 sa zatiaľ konali spolu len tri kontroly dopravcov (či dodržujú nové technické štandardy platné od 1.1.2022). Poďme si teda povedať pár slov o každej z týchto kontrol.,
Prvá kontrola – december 2021
Prvý kontrolný deň sa konal ešte pred tým, ako pravidlá vstúpili do platnosti. O jeho výsledku informovala pani Hláčiková z mestského úradu a to na zasadnutí Komisie pre modernú samosprávu:
Marec 2022: „Mesto vykonalo kontrolu čítačiek a môžem potvrdiť, že vo všetkých autobusch sú čítačky namontobané pri vetkých dverách tak, ako to má byť“.
Takýto záver Mesta bol vtedy v rozpore zo skúsenosťou cestujúcej verejnosti. Na sociálnych sieťach ľudia podávali svedectvá o tom, že nové čítačky v autobusoch stále chýbajú. (rovnakú skúsenosť som mal aj ja). Priamo na zasdnutí komisie tetno záver kontroly spochybil aj Milan Lichý,
V priebehu roka 2022 som situáciu overoval aj prostredníctom infozákona. Mestský úrad v odpovedi priznal, že informácia podaná na komisii bola mätúca. V skutočnosti sa žiadna kontrola čítačiek v decembri neuskutočnila. Preverovali sa iba prípojky na USB a wifi zariadenia.
Druhá kontrola – september 2022
Táto kontrola sa konala 9 mesiacov potom, čo vstúpili nové pravidlá do platnosti, Zistené nedostatky možno zhrnúť v týchto bodoch:
- v autobusoch sú namontované zastaralé palubné počítače s terminálmi vodiča, ktoré už nespĺňajú dohodnuté štandardy
- GPS monitorovania polohy vozidiel ešte nefunguje
- dopravca neposkytol Mestu všetky dohodnuté dáta
- nefunguje ani online predaj bezkontaktných čipových kariet a ani možnosť dobíjania kreditu na karte prostredníctvom webového portálu dopravcu.
V protokole sa taktiež uvádza, že čítačky kariet sú namontované pri všetkých dverách – tento bod zmluvy sa teda považoval za splnený.
Tretia kontrola – február 2023
Dňa 3.2.2023 sa zistili tieto nedostatky:
- poskytovanie dát v reálnom čase síce prebieha, ale tieto dáta sú neúplné, vykazujú chybovosť a sú časovo oneskorené
- dopravca stále nezabezpečil online predaj bezkontaktných čipových kariet a možnosť dopbíjania kreditu na karte prostredníctvom webového portálu dopravcu.
Zhrnutie kontrolných dní
Druhá a tretia kontrola konštatovala porušenia zmluvy zo strany dopravcu. Otázne je, prečo si teda Mesto od SAD Zvolen ešte nepýta pokutu.
Možné právne problémy s vymáhaním škôd
Keď som sa na túto tému dopytoval v januári roka 2023, mestský úrad mi o.i. odpovedal:
„Ku uplatneniu pokút pristúpime po dôkladnej právnej príprave.“
Takáto odpoveď mesta ma teda dosť zarazila. Ja by som si myslel,, že vymáhanie pokút je pomerne automatický a vyladený proces. Že na vymáhanie pokuty stačí mať v ruke výstup z kontroly a už nie je potrebné čakať. Na uplatňovanie sankcií som sa na úrade dopytoval naposledy 31. 5. 2023 a ako sa ukázalo, ani vtedy si úrad ešte od dopravcu peniaze nepýtal. Čo teda mestskému úrdu bráni konať v tejto téme?
S akými právnymi „orieškami“ sa môžu na úrade zapodievať?
Pokiaľ mesto neozrejmí svoje pomalšie postupy, môžeme o nich len špekulovať. Pozrime sa do zmluvy s autobusovým dopravcom, aké „páky“ sú stannovené za jednotlivé porušenia.
Niektoré nedostatky, ktoré boli zistené počas druhej kontroly, už boli medzičasom odstránené. Je teda otázne, či si zaň možno pýtať odškodné. Podľa môjho názoru tomu nebráni žiadna klauzula zmluvy.
Otázne je aj to, ako sa pokutujú viacnásobné porušenia pravidiel, keď k nim dôjde v jednom autobuse. Myslím tým napr. situáciu keď naraz nefunguje palubný počítač a ani čítačky pri zadných dverách. V zmluve sú totiž pokuty nastanovené tak, že sankcia sa platí za každé jedno vozidlo. Podľa mňa to znamená, že ak v autobuse nefungujú dva rôzne zariadenia, tak dopravca sa pokutuje len raz.
Ak by som sa mýlil (a teda za dve nefungujúce veci je možné pokutovať hneď dvakrát), tak to je pre Bystricu tá horšia správa. Ako sme si už spomínali, počas prvých piatich mesiacov dopravcovia jazdili bez potrebných čítačiek pri zadných dverách. Tento nedostatok nie je zachytený v žiadnom zo spomenutých protokolov. Prvá oficiálna kontrola v roku 2022 sa konala až v septembri a to už čítačky namontované boli. Som teda zvedavý, či Mesto vôbec získa nejaké odškodné za toto zjavné porušenie pravidiel.
Na marcovom stretnutí komisie pre modernú samosprávu taktiež odznelo:
Renáta Hláčiková, mestský úrad BB: „Po vyriešení situácie bude Mesto s dopravcami rokovať aj o zmluvných sankciách.“
Podľa môjho názoru objednávateľ služieb (teda Mesto) nei je povinný čakať, kým sa celý problém vyrieši. Pokutu si môže uplatňovať hneď, ako ho objaví. Napokon, v niektorých bodoch už dopravca pravidlá dodržuje.
Zmätočná odpoveď na interpeláciu
K detailnejším informáciám o probléme sa neviem dopracovať. Zachytil som ale feburárovú interpeláciu poslankyne mestského zastupiteĺstva:
Hana Kasová – Uplatňuje si už Mesto Banská Bystrica pokutu voči SAD Zvolen za neplnenie Zmluvy, ako bolo spomínané pred voľbami?
Odpoveď: Ing. Renáta Hláčiková, mestský úrad BB:
Mesto Banská Bystrica vykonalo dňa 03.02.2023 opakovanú kontrolu plnenia zmluvných
podmienok v časti dodržiavania technických a prevádzkových štandardov MHD Banská
Bystrica. V časti vybavenia vozidiel, ktorými sú poskytované služby vo verejnej doprave, neboli zistené nedostatky. Pokuta voči dopravcom za neplnenie povinností do tejto doby uplatnená nebola.
Odpoveď Mesta na interpeláciu je podľa mňa veľmi mätúca. Našiel som v nej tieto tri problémy:
- Mesto odpovedalo, že pokuta ešte uplatnená nebola (použili dokonavý vid). Problém je v tom, že pani poslankyňa sa pýtala, či sa uplatńovať začala. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako slovíčkarenie, ale ja vidím faktický posun v tom, na čo bol úrad dopytovaný a čo odpovedal.
- V odpovedi sa taktiež píše: „v časti vybavenia vozidiel … neboli zistené nedostatky“. To je možno pravda, ale nejde o vyčerpávajúco informáciu. Keď už mestský úrad informoval nad rámec interpelácie, mohol podať presnejšiu správu. Je síce pravda, že v „časti autobusov“ sa porušenia nezistili, ale zistili sa v iných častiach zmluvy.
- Z reakcie Mesta môže človek nadobudnúť dojem, že je vlastne všetko v poriadku. V autobusoch sa žiadne problémy nenašli tak načo ukladať nejaké pokuty? Samozrejme, takýto dojem je mylný, Počas tretej kontroly sa našli nedostatky v iných častiach ako sú autobusy, a počas druhje kontroly sa našli aj v samotných autobusoch. Je si za čo vymáhať pokutu.
Širší kontext
Banskobystrický mestský úrad spustil tender na dopravcov v roku 2020. Podmienky pre technicko-prevádzkové štandardy v ňom boli stanovené pomerne benevolentne, čo sme si preukázali napr. v tomto blogu. Napriek tomu dopravca nevedel splniť ani takúto nižšie nastavenú latku.
Ako vyplýva z kontrolných zistení, nedodržanie pravidiel súvisí najmä s čipovými kartami a modernými čítačkami. Dopravca sa obhajuje tak, že práve v čase, keď nové štandardy vstúpili do platnosti , bola práve vo svete kríza a z nej vyplývajúci nedostatok čipov. Mestský úrad takúto výčitku neuznal a trval (pri obstarávaní) na podmienke moderných čítačiek. Dopravca napokon nové čítačky nezohnal a mestský úrad začal hovoriť o pokutách.
Záver
Od doby, kedy nové štandardy vstúpili do platnosti, ubehlo už rok a pol. To je už dosť dlhá doba na to, aby mestský úrad obyvateľom vysvetlil, v čom je problém, prečo sa uplatňovanie sankcií naťahuje. Poslednú správu o nevymáhaní pokút mám zo dňa 31.5.2023. Radnica by teda mala zodpovedať nielen to, kedy sa sankcia bude uplatňovať, ale aj to, prečo proces trvá tak dlho.
Ilustračné foto – zdroj: BBonline, https://bbonline.sk/dopravcovia-zmluvne-podmienky-nesplnili-chybaju-citacky-kariet-a-mesto-stale-nedostava-dolezite-data
Adresár s odpoveďami Mesta na žiadosti o informácie