Keď sa vlakom vydáte Horehroním na východ Slovenska, prechádzať budete čarovnou prírodou Horehronia, ale aj Muránskej planiny, Slovenského raja či Hnileckej doliny.
Železnica tu ponúka nielen nádherné výhľady, ale aj množstvo technických pamiatok a skutočných unikátov stavbárskeho remesla. To všetko dokumentuje nový film Telgártskou slučkou do raja.
V minulosti už vznikli podobné dokumenty aj o trati SNP medzi Banskou Bystricou a Diviakmi či železnici medzi Zvolenom a Kremnickou prezývanou aj Slovenský Semmering. Stojí za nimi Banskobystričan Martin Potančok, ktorého videoreportáže môžete pravidelne vidieť práve na BBonline.sk.
„Nápad na tieto dokumenty vznikol už niekedy pred 6 rokmi keď som začal pravidelne cestovať vlakom do Žiliny na vysokú školu. Železnice ma vždy veľmi fascinovali a hlavne na strednom Slovensku máme pre mňa tri asi najkrajšie trate na Slovensku. Vtedy som sa rozhodol že o nich nakrútim dokumenty, aby sa o ich výnimočnosti dozvedelo čo najviac ľudí. Ako prvý vznikol dokument Dvadsaťdva tunelov o Harmaneckej trati, o dva roky neskôr nasledoval Slovenský Semmering o Kremickej železnici a tento rok sa mi podarilo túto ‚trilógiu‘ uzavrieť dokumentom o trati z Červenej Skaly do Margecian,“ hovorí Potančok.
Pre nakrúcanie dokumentu sa tentokrát musel od Banskej Bystrice vydať najďalej. Trať sa začína v Červenej Skale, ktorá je od Banskej Bystrice vzdialená takmer sto kilometrov a len samotná trať má celkom 96 kilometrov.
„Okrem toho tu jazdia štyri vlaky za celý deň z toho prvé dva už okolo siedmej ráno, takže plánovanie natáčania aj popri mojich ostatných povinnostiach bolo veľmi náročné,“ približuje mladý filmár.
Okrem samotného natáčania scenérie, rozhovorov či jazdy vlaku znamenali prípravy dokumentu aj množstvo času stráveného pátraním v archívoch a zhromažďovaním informácií a prípravy scenára.
Z vyše desiatich hodín nakrúteného materiálu vznikol 21-minútový dokument, ktorý si v premiére môžete pozrieť práve na BBonline.sk. Dokumentom sprevádza herec zvolenského divadla Richard Sanitra.