Už pol roka sú zóny plateného parkovania v Banskej Bystrici rozšírené okrem centra mesta aj na ulice v mestskej časti Uhlisko, časti Bakossovej a Severnej ulice, ale aj sídlisko Podlavice. Zisťovali sme, ako sa zmena režimu parkovania prejavila v praxi a ktoré časti mesta plánuje samospráva do tohto režimu zahrnúť v tomto roku.

Za možnosť parkovania v lokalite svojho bydliska od vlaňajšieho septembra platia stovky Banskobystričanov v každej z dotknutých častí. „Na Uhlisku bolo vydaných 594 ks rezidentských parkovacích kariet, na Severnej-Bakossovej 290 kusov a v Podlaviciach 646 kusov,“ uviedla pre BBonline.sk hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Zdenka Marhefková.

Spolu so zavedením nového režimu zároveň z týchto lokalít zmizli značky vyhradeného parkovania, za ktoré si obyvatelia dovtedy platili samostatne. Mesto naopak pristúpilo v jednotlivých lokalitách nielen k vyznačeniu zón dopravnými značkami, ale aj vodorovnému vyznačeniu parkovacích miest, v mnohých prípadoch aj nových parkovacích státí. „Dnes nám dáta ukazujú, na ktorých uliciach a v ktorých lokalitách parkovacie miesta chýbajú. Mesto môže zo svojho rozpočtu a z poplatkov z výberu rezidentského parkovania, na základe konkrétnych dát, rozhodovať o tom, kde je potrebné takéto parkovacie miesta dobudovať,“ doplnila Marhefková jednu z výhod nového systému.

Parkovacie miesta v Podlaviciach pred vlaňajšou úpravou.

V Podlaviciach vlani mesto vyznačilo dopravným značením celkom 156 legálnych parkovacích miest a v tomto roku plánuje v tejto lokalite vytvoriť približne 50 nových miest. Na Uhlisku bolo vlani oficiálne vyznačených a vytvorených 100 parkovacích miest, tento rok plánuje samospráva pridať ďalšie na Jesenského ulici. V lokalite na Severnej ulici samospráva vybudovala 15 parkovacích miest.

Značenie a budovanie nových parkovacích miest sa stretáva aj s kritikou

Poslanec z druhého volebného obvodu Marcel Pecník (klub Bystričania) zavedenie rezidentského parkovania podporil a spoluorganizoval dve verejné stretnutia pracovného tímu z mesta s Uhlišťanmi, čo podľa neho významne pomohlo k upokojeniu situácie. “Ľudia väčšinou prijímajú pozitívne zmeny, ktoré nastali v tejto oblasti, aj keď občasné individuálne postrehy a ponosy sú. Osobne to vo všeobecnosti hodnotím ako krok k zlepšeniu stavu – aj vo veci parkovania, aj verejného poriadku, aj stavu životného prostredia Uhliska,” reagoval Marcel Pecník s tým, že aktuálne, približne po polroku od zavedenia nového systému by sa podľa neho mal vykonať pasport jeho fungovania, ktorý by zhrnul námety na zlepšenie a systém “doladil”.

Práve značenie a budovanie nových parkovacích miest však čelí kritike časti obyvateľov. „Problém nastal koncom minulého roka, keď sa bez analýz, ad hoc rozhodlo o rozširovaní parkovacích miest na úkor chodcov. Navyše, z pôvodne schválených približne 40-tisíc eur na rekonštrukciu chodníka od školy cez obytnú zónu k obchodu po Jesenského ulici. Výsledok je taký, že chodníky na Jesenského ulici sú prerušované vjazdami do vnútroblokov či rodinných domov. Chodci, najmä seniori a rodičia s kočíkmi, tak logicky volia cestu menšej námahy a presúvajú sa po ceste. Pritom máme neďaleko veľkokapacitné a bezplatné parkovisko na Mičinskej ceste, ktoré sa postupne zapĺňa a spoplatnené parkovanie v zóne – konkrétne na Jesenského ulici, je obsadené len na polovicu. Ako mestská časť sme prišli o financie, o ktorých som presvedčená, že mohli byť využité lepšie a efektívnejšie. To by sa ale nemohli robiť rozhodnutia pod tlakom, na poslednú chvíľu a bez obyvateľov,“ hovorí predsedníčka Občianskej rady Uhlisko Silvia Cochová.

Podľa opozičného poslanca z volebného obvodu 1. Davida Kapustu (Banskobystrická alternatíva), situácia nie je ideálna ani na Severnej ulici v širšom centre mesta. “Obyvatelia a obyvateľky Severnej nevidia protihodnotu od mesta za zaplatené poplatky za rezidenčné parkovanie. Mnohí sú názoru, že po zavedení rezidenčného parkovania nedošlo k významným pozitívnym zmenám. Nepribudli označenia parkovacích miest ani nové parkovacie miesta. Boli sťažnosti na technické problémy pri platení parkovného pre návštevy, ktoré ostávajú v zóne cez noc a musia platiť. Rozumiem týmto reakciám, pretože som pri návrhu zavádzania rezidenčného parkovania upozorňoval, že ak majú ľudia prijať novú parkovaciu politiku, tak nestačí, aby jej len rozumeli, ale musia aj vidieť benefity a snahu mesta priniesť aj protihodnotu,” povedal Kapusta a pripomenul, že opozičný návrh na udelenie vymedzeného počtu hodín pre návštevy ku každej karte vlani v zastupiteľstve neprešiel. „Verím, že po nejakom čase mesto vyhodnotí zavedenie pravidiel, vypočuje názory a bude reagovať zmenami v parkovacej politike,“ dodal.

Od októbra už „rozdávajú“ aj pokuty

Ako uviedol náčelník mestskej polície Viliam Pischko, Mestská polícia od zavedenia nových rezidentských zón vykonáva kontroly zaplatenia rezidentského parkovania pomocou aplikácie MAMP, ktorá bola špeciálne vyvinutá pre potreby zamestnancov mestskej polície a ktorú majú príslušníci mestskej polície nainštalovanú v služobných mobilných telefónoch. Po zadaní evidenčného čísla vozidla systém vyhodnotí, či je na vozidlo zakúpená rezidentská karta, alebo či je zaplatené parkovné.

Príslušníci MsP ešte v prvom mesiaci neudeľovali pokuty, ale len upozornenia na porušenie pravidiel. Od októbra však už na vodičov čakajú aj „finančné“ pozdravy. Len do konca roka 2024 uložili už 210 sankcií. Najviac, 88 z nich bolo na Uhlisku, 70 v lokalite Severná/Bakossova a 52 v Podlaviciach. Ako doplnil Martin Snopko, poverený vedením oddelenia údržby miestnych komunikácií a inžinierskych sietí MsÚ v Banskej Bystrici, špeciálne kontrolné vozidlo, ktoré pri prejazde automaticky upozorní na vozidlo bez zaplateného parkovného, bude obstarávané v priebehu roka 2025.

Nové lokality pribudnú ešte v tomto roku

Rozšírením rezidentského parkovania o tri spomínané lokality v minulom roku však zámery mesta v tomto smere nekončia. Ako už skôr samospráva avizovala, postupne plánuje tento systém zaviesť vo väčšine mestských častí, v ktorých sú problémy s parkovaním. Ešte tento rok by sa tak rezidentské zóny mohli zaviesť aj na Sídlisku, v Radvani a Kráľovej.

„Naším zámerom je prijať VZN v polovici tohto roka. Zavedenie rezidentských zón by sa mohlo realizovať na jeseň 2025. Obyvateľov dotknutých lokalít budeme včas informovať o všetkých krokoch,“ priblížila hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková.

* Pri tvorbe príspevku bol oslovený aj poslanec za volebný obvod 4., zahŕňajúci mestskú časť Podlavice, Jozef Baláž (nezaradený), ktorý do uzávierky svoje odpovede nezaslal.