Quantcast

Nedostatok parkovacích miest na banskobystrických sídliskách motivuje mesto, ale aj súkromných investorov, k výstavbe nových plôch pre parkovanie. Samospráva sa tento rok chystá budovať parkoviská v Sásovej či Podlaviciach, súkromný investor prichádza s parkovacím domom na Fončorde.

slnecna ulica parkovanie ulica“Ak by malo mať každé auto v Banskej Bystrici svoje miesto, muselo by sa vytvoriť ďalších desať tisíc parkovacích miest, pričom jedno auto zaberie plochu asi 20 metrov štvorcových,” uviedla pre médiá hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Zdenka Sekerešová.

Tam kde nestíha mesto, nastupujú často aj súkromní vlastníci pozemkov, ktorí ponúkajú plochy na parkovanie za poplatok. Napríklad ako v prípade kritizovanej úpravy parkovacích plôch vo vnútrobloku Hornej ulice. Súkromní investori ale priebežne prichádzajú aj s ďalšími zámermi, ktoré by mali poskytnúť obyvateľom preplnených ulíc možnosť pohodlne zaparkovať.

Na Šalgotarjánskej od garáží ku parkovaciemu domu

Opäť sa hovorí o výstavbe hromadných garáží na Šalgotarjánskej ulici nad ulicou Trieda Hradca Králové. O nových garážach v lokalite sa hovorilo už v roku 2014 a bolo dokonca predmetom petícií obyvateľov za i proti výstavbe a následne aj akéhosi lokálneho malého referenda – mestskej ankety. V nich síce prevažovali hlasy proti výstavbe, no situácia s parkovaním na tejto a v priľahlých uliciach je dlhodobo zlá na prvý pohľad. Mesto v apríli 2014 pozemky na účel garáží medzi dvomi ulicami nepredalo.

parkovaci dom salgotarjanska
Novo zamýšľaný parkovací dom nemá brániť ľuďom z okolitých domov vo výhľade. (Foto: Vizualizácia investora)

Banskobystrická spoločnosť IPS Group Industries teraz prichádza s novým zámerom výstavby parkovacieho domu len o niekoľko desiatok metrov ďalej od pôvodne plánovanej výstavby garáží. Tentokrát ale plánovaný štvorpodlažný objekt pre vyše dvesto automobilov nie je umiestnený v priamom výhľade z okien obyvateľov. Umiestnený by mal byť v kopci nad križovatkou, ktorou sa na Šalgotarjánsku ulicu od THK prichádza a jeho strecha v úrovni hornej ulice by dokonca mala slúžiť pre zelené detské ihrisko.

Zámerom sa predbežne zaoberala dopravná komisia mestského zastupiteľstva a diskutovať sa o ňom bude aj na najbližšej občianskej rade na Fončorde. Tá sa uskutoční v stredu 13. januára od 16.30 h v priestoroch Verejnej knižnice Mikuláša Kováča v dome dôchodcov na Jilemnického ulici. Plánovaný projekt však už teraz začal budiť rozporuplné reakcie obyvateľov na sociálnych sieťach.

Mesto má parkovací fond

Situáciu s náročným parkovaním na sídliskách sa postupne snaží riešiť aj mesto. Už niekoľko rokov postupne mestskí úradníci prehodnocujú funkcie jednotlivých ulíc a následne dochádza k zjednosmerneniu vytipovaných úsekov, čím sa zvyšuje počet disponibilných parkovacích plôch.

Parkovisko pri dome kultury Banska Bystrica 2Mesto však v minulom roku začalo aj s vytváraním takzvaného parkovacieho fondu v rozpočte. Plynú do neho výťažky z plateného parkovania v meste a následne má slúžiť na budovanie nových parkovacích miest. V roku 2016 z neho má byť financovaná výstavba 120-tich parkovacích miest na Rudohorskej ulici v Sásovej a vybudovanie parkoviska na Povstaleckej ulici v Podlaviciach.

“V centre mesta s parkovaním výrazný problém nie je. Výhodou sú aj existujúce záchytné parkoviská, ktoré sa nachádzajú pri Dome kultúry, Krajskej prokuratúre a za riekou Hron smerom na malú stanicu. Tie môžu obyvatelia a návštevníci mesta využívať za poplatok 1 euro na celý deň,” dodáva hovorkyňa primátora Zdenka Sekerešová.

Podľa predsedu dopravnej komisie a mestského poslanca Mareka Modranského je v súčasnosti slovenský priemer 359 áut na tisíc obyvateľov. “Priemer v Európe predstavuje na tisíc obyvateľov 500 až 600 áut. Keby sme tento priemer dosiahli,  nastal by v meste dopravný kolaps. Preto chceme zatraktívniť mestskú hromadnú dopravu. V súčasnosti pracujeme na zmene trasovania liniek MHD, ktorá by obyvateľom vyhovovala viac a stala sa alternatívou osobnej dopravy,” vysvetľuje člen väčšinového poslaneckého klubu SMER-SD, SNS, SDKÚ-DS.