Predĺženie rýchlostnej cesty R1 cez Hiadeľské sedlo, s následným napojením na Ružomberok, sa v blízkej budúcnosti nebude realizovať.

Ilustračné foto: BBonline.sk

Ministerstvo dopravy v stredu predstavilo Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2011-2014. Kým ešte v septembri minulého roka uvažoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH) o variante prepojenia Bratislavy a Košíc cez Banskú Bystricu napojením R1 na D1 úsekom cez Hiadeľské sedlo, aktuálne plány sú iné. Ministerstvo zvolilo podľa svojich slov ťažšiu cestu a zameria sa na dokončenie a výstavbu diaľnic medzi Žilinou a Prešovom. S realizáciou rýchlostnej cesty medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom predložený materiál nepočíta.

„Ministerstvo dopravy nebude uprednostňovať menej náročné úseky, ktoré sa dajú postaviť rýchlejšie, ani radikálne skracovať čas výstavby úsekov účelovo len kvôli voľbám. Takýto postup viedol v uplynulých rokoch k neúmernému predraženiu, nižšej kvalite a bezpečnosti narýchlo dokončovaných diaľnic a rýchlostných ciest. Naopak, rezort dopravy chce stavať najťažšie a najviac chýbajúce úseky s efektívnym využitím výhodnejších foriem financovania,“ píše sa na stránke ministerstva dopravy.

Podľa pôvodného plánu sa malo začať s výstavbou prepojenia Banskej Bystrice a Ružomberka v roku 2012 s ukončením prác v roku 2014. Ministerstvo sa tak chcelo vyhnúť budovaniu diaľnice v náročnom úseku medzi Žilinou a Ružomberkom, ktorá má viesť cez viacero chránených území. Európska centrálna banka práve z tohto dôvodu nechcela podporiť financovanie spomínaného úseku. Po analýze sa ministerstvo dopravy nakoniec predsa len rozhodlo pre náročnejšiu variantu. Plán počíta s dokončením v roku 2017, dostavbu predĺži najmä realizácia 8-kilometrového tunela Višňové.