Quantcast

To, čo nedotiahla uplynulá vláda, zreálňuje tá súčasná. Už v minulosti platilo, že mesto môže rásť len vtedy, ak leží na významnej dopravnej ceste. Z Banskej Bystrice sa rokmi stalo len provinčné mesto a nedostatočná infraštruktúra znamenala obrovský prepad priemyslu a obchodu. Z Banskej Bystrice sa však môže opäť stať významná križovatka ciest.

Ministerstvo dopravy nateraz nebude realizovať dostavbu severnej diaľnice v okolí Martina a Ružomberka,  ktorá  mala vzniknúť financovaním cez prvý balík tzv. PPP projektov. Tento projekt sprevádzal jeden škandál za druhým. Okrem údajného predraženia spomeňme najmä to, že cesta mala  prechádzať viacerými chránenými územiami, ktoré boli navyše prípravnými prácami v mnohých miestach porušené. Európska centrálna banka najmä kvôli tomu nechcela podporiť financovanie tohto úseku diaľnice.

Figeľov rezort predstavil v týchto dňoch náhradné riešenie, vďaka ktorému by sa mal zreálniť dlho skloňovaný projekt nového prepojenia Banskej Bystrice a Ružomberka. A to už do roku 2014. Nový úsek  by mal plynule spojiť R1-tku so severnou diaľnicou D1. Vtedy už bude dobudovaná rýchlostná cesta R1 a pridružený severný obchvat Banskej Bystrice, schválené minulou vládou a exministrom dopravy Vážnym, ktoré sú budované prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva (PPP) konzorciom Vinci/ABN Amro.

Prepojenie juhu so severom stredom Slovenska sa reálne skloňuje už takmer desať rokov. Aj za uplynulej vlády sa táto otázka niekoľkokrát pretriasala, politická vôľa na jej zreálnenie sa  ale nenašla. Súčasný minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pre denník Pravda uviedol, že výstavba prepojenia Banskej Bystrice a Ružomberka by mohla začať v roku 2012 a pri spôsobe jej financovania uvažujú tak nad PPP projektami, ako aj priamym financovaním zo štátneho rozpočtu s podporou Európskeho Kohézneho fondu. Ak by plány vlády vyšli podľa plánu, v roku 2014 by mala najrýchlejšia cesta z Bratislavy do Košíc viesť práve cez Banskú Bystricu.