Aby bolo jasné, nie som proti riešeniu parkovania, chápem jeho význam pre obyvateľov a rozumiem problémom, čo spôsobuje nedostatok parkovacích miest. Som však proti realizácii zmien, ktoré s občanmi nikto nekonzultoval.
Výbory mestských častí každoročne disponujú sumou 60 000 eur na malé investície vo každom volebnom obvode. Občianska rada Uhlisko už niekoľko rokov má vo svojom obvode prioritu použiť peniaze na opravy chodníkov, debarierizáciu a stojiská na kontajnery. Pričom priorita opravy chodníka popri zadnom plote školy je dlhodobá. Po takmer 2 rokoch, kedy sme nasmerovali značnú časť prostriedkov práve na túto opravu, dostali sme sa aktuálne do sporu s predstavami mesta o parkovacej politike v tejto časti.
Rušiť chodníky pre chodcov, znížiť ich bezpečnosť pri pohybe mestom a namiesto nich vytvoriť parkovacie miesta, to nemá obdobu nikde v modernom svete. Treba zdôrazniť, že pri prezentácii parkovacej politiky občanom, bolo občanom jasne sľúbené, že v jednosmernej Jesenského ulici bude pozdĺžne parkovanie pri tomto chodníku. Aká logika uprednostní desať parkovacích miest pri šikmom státí namiesto pozdĺžneho, na úkor stoviek chodcov vrátane detí v okolí školy?
Nerobia naši radní nič rozvojové. Nič, čo by skvalitnilo verejný priestor pre väčší počet užívateľov, napr. starších ľudí, ľudí so zdravotným znevýhodnením na vozíku či o barlách, mamičky s kočíkmi alebo žiakov školy. Namiesto dvoch chodníkov a pozdĺžneho státia zrušiť ten súvislý chodník okolo školy a namiesto neho nasekať šikmé státia pre autá až takmer po plot školy. To dokáže každý. Chýba komplexné systémové riešenie, ostáva improvizácia počas rozbehnutej opravy chodníka. Tipol by som si, že skutočný počet parkovacích miest bude známy až po nakreslení.
Robiť veci v menších volebných obvodoch neskoro na jeseň, to je príznačné pre tradičného zhotoviteľa v našom meste, dlhoročného poslanca Smäda. Charakterizujú ho desaťročia podnikania, zabezpečeného vďaka mestskému rozpočtu. Nestíhajú, majú málo ľudí, dlhujú poisťovni, robia si stavebný dvor z parkoviska na Mičinskej ceste, bordel, prach… A vedenie mesta? Chváli sa investíciou 400 tisíc eur do Uhliska, aby sa vzápätí handrkovali o 45 tisíc eur určených pre Výbor mestskej časti. No bingo. To, za čo ich luxusne platíme svojimi daňami, máme považovať za niečo nadštandardné? Celé mesto má obrovský investičný dlh, človek sa na chodníkoch ide zabiť, verejné priestory sú zanedbané, mesto špinavé a ošumelé. Mnohé dediny po okolí sú na tom lepšie.
Čo je na tom najhoršie? Hráme sa na otvorené vládnutie a participáciu. Mrháme časom a odbornosťou angažovaných obyvateľov. Keď tí za prioritu označia opravu chodníka okolo školy, tlačí ich radnica do minutia peňazí na úplne iný účel. Deklarované „profesionálne” pripravené riešenie parkovacej politiky nahrádzajú handrkovaním sa o kus pešieho koridoru, s ďalším prísľubom nekoncepčnej náhrady.
Vyzerá to tak, že nakopené problémy mesta Banská Bystrica zjavne presahujú schopnosti súčasných predstaviteľov radnice.
Čerešničkou na torte je, že volebný obvod, do ktorého Uhlisko patrí, má dvoch poslancov. Ja dlhodobo chcem, aby bol výbor mestských častí rozšírený aj o občanov. Kolega Pecník to nechce. Takže sme dvaja a musíme sa dohodnúť. Ja som teraz z princípu proti tomu, aby sme premenovali akciu z opravy chodníka na budovanie parkovania. Som proti. Lebo rozhodnutie o oprave chodníka vzniklo dlhodobým zvažovaním občanov o prioritách kam investovať tie drobné, čo z rozpočtu mesta dostaneme. Kolega Marcel Pecník súhlasí s minutím peňazí na tento účel. Pri takejto situácii je jeho hlas ako predsedu výboru mestskej časti rozhodujúci…
Nevadí, milí obyvatelia Uhliska, chodník nám zrušia a na rok možno opravia ten oproti. Nebude to systémové riešenie, ale možno sa obchod podarí. Pre mňa osobne, ako vášho poslanca, sú hlavné záujmy občanov. A nie kšefty a zákulisné politikárčenie kolegov z komunálnej politiky. Ja nebudem asistovať amaterizmu, porušovaniu dohôd s občanmi a zákulisným politickým kšeftom.