Témou číslo jedna bola v posledných dňoch v Banskej Bystrici novopostavená autobusová stanica a s tým súvisiaca otázka, či Mesto „autobusku“ nakoniec odkúpi alebo prenajme, a hlavne za koľko.

Na pozadí celej tejto turbulentnej a emóciami nabitej kauzy, ktorá sa točila okolo bystrickej autobusovej stanice, prebiehala jedna rozsiahla diskreditačná kampaň – bola dobre organizovaná, finančne zabezpečená (tlač a distribúcia veľkého množstva letákov) a prebiehala súčasne na viacerých frontoch. Cieľ bol jasný: zdiskreditovať primátora Jána Noska a jeho tím.

Kto lepí plagáty a píše blogy?

Počas víkendu 27. a 28. januára zaplavili mesto letáky, ktoré občanom oznamovali, že autobusová stanica sa uzatvára ku dňu 31. januára a že zastávky autobusov sa presúvajú na pôvodné miesto na Mičinskej ceste. Výrobca letákov si dal dokonca tú námahu, že časť letákov vytlačil farebne, aby vynikol oficiálny znak mesta Banská Bystrica, ktorý bol na letákoch umiestnený pod klamlivým textom a mal letákom zrejme pridať na dôveryhodnosti a umocniť tak u občanov dojem, že ich autorom a distribútorom je skutočne samotné Mesto.

Primátor Nosko sa okamžite od spomenutých letákov dištancoval a informácie na nich uvedené označil sa nepravdivé.

Spolu s množstvom plagátov sa v médiách súčasne objavili aj blogy kritizujúce súčasné vedenie mesta.

Čoskoro sa však ukázalo, že blogy uverejňuje niekto, kto sa skrýva za falošnú identitu. Jednalo sa teda o fiktívnych, neexistujúcich blogerov.

Primátor Ján Nosko pri otváraní Terminal SC.

Facebook Jána Noska

Hneď, ako sa po meste začali šíriť letáky oznamujúce, že nová autobusová stanica bude od 1. februára zatvorená, Ján Nosko okamžite tieto poplašné správy dementoval aj na svojej oficiálnej facebookovej stránke.

Medzi najaktívnejších občanov, ktorí sa na primátorovom oficiálnom facebooku zapájali do diskusie pod spomínaným statusom primátora mesta, patril Michal Cibula. Michal Cibula na primátorom facebooku dával linky na blogy od fiktívnych blogerov (bbonline, pravda.sk) a svojimi tvrdeniami doslova očierňoval vedenie mesta a podporoval paniku, že stanica bude 1.2. uzatvorená. Robil tak aj napriek viacerým upozorneniam od ostatných diskutujucich, že podlieha klamlivým a poplašným správam. Primátor jeho príspevky na svojom facebooku neskôr označil za spam. Po tom, čo bola podpísaná nájomná zmluva o prenájme autobusovej stanice, sa Michal Cibula na primátorovom facebooku ospravedlnil za svoje „tvrdé slová a komentáre“. Pachuť po nich však zostala…

Kto je pán Michal Cibula? Michal Cibula je členom Občianskej rady na Pršianskej terase a je dobrým priateľom neúspešného kandidáta na župana Igora Kašpera, ktorý by sa mal v týchto komunálnych voľbách uchádzať o post primátora Banskej Bystrice. Michal Cibula bol taktiež v župných voľbách aktívnym podporovateľom Igora Kašpera. Keď nedávno krajský poslanec Kašper na svojom facebooku informoval, že zastupiteľstvo Banskobystrického samosprávneho kraja neschválilo rozšírenie kompetencií predsedu BBSK Jána Luntera, Michal Cibula to okomentoval slovami: „Ten jachtavý trapko čo nevie rozprávať, nemá mať žiadne kompetencie.“

Keď som sa na poslednej Občianskej rade na Pršianskej terase vyjadrila kriticky na adresu niektorých jej členov, Michal Cibula ma v maili najprv požiadal, aby som si svoje komplexy menejcennosti riešila u psychiatra a potom sa mi vyhrážal, že ak ho budem spomínať vo svojich blogoch, tak na mňa podá trestné oznámenie.

Myslím si, že nie je náhoda, ak sa dvaja ľudia, blízki Igorovi Kašperovi (podnikateľka Karová, Cibula), rozhodnú na mňa podať trestné oznámenie, po tom, čo upozorním vo svojich blogoch na ich prepojenie s Igorom Kašperom.

Investor to nebol

Spočiatku to mohlo a možno aj malo vyzerať tak, že za antikampaňou proti vedeniu mesta stojí investor autobusovej stanice a jeho cieľom je „donútiť“ tak vedenie mesta k urýchlenému a pre investora výhodnému podpisu zmluvy o prevádzkovaní autobusovej stanice. Avšak postupne, ako spomínaná antikampaň naberala na obrátkach a bola čoraz útočnejšia, začalo byť jasné, že do tak nechutných osobných útokov proti vedeniu mesta a voči strane Smer-SD, by žiaden investor, ktorý je aspoň trochu pri zmysloch, nešiel. Ťažko sa totiž robí akýkoľvek ďalší biznis, keď hrubým spôsobom verejne urazíte a obhovoríte všetkých dôležitých ľudí v kraji.

Riaditeľ spoločnosti Primum, ktorá je investorom celého komplexu, ktorého súčasťou je aj autobusová stanica, Michal Milata tiež dôrazne odmietol, že by spoločnosť Primum mala nejaký podiel na ohováračskej kampani voči mestu.

Za všetkým je politika…

Primátor Ján Nosko vo svojom aktuálnom blogu o spomínanej antikampani napísal: „… niekto si z dobrého úmyslu a rozhodnutia mesta vytvoril priestor pre začiatok svojej volebnej kampane, pričom ja som sa k tej mojej prípadnej ešte nevyjadril. Nuž, niekto nezaháľa a pracuje už teraz.“

Podľa môjho názoru, primátor mesta udrel týmto svojim tvrdením klinec po hlavičke.

(I keď jedným dychom musím dodať, že vedenie mesta si za ten mediálny a komunikačný chaos, ktorý vznikol okolo prevádzky autobusovej stanice môže do značnej miery samo.)

Kto tlačil letáky a písal blogy?

Celá kampaň namierená proti Jánovi Noskovi bola veľmi dobre dopredu premyslená a zorganizovaná. V jej čele stoja človek alebo ľudia, ktorí majú presné informácie „z vnútra“, teda sa pohybujú alebo sa pohybovali v tesnej blízkosti primátora a jeho ľudí a videli im takpovediac „do kuchyne“.

Kampaň nemajú na svedomí dvaja- traja amatérski aktivisti, ale ľudia s jasnými politickými ambíciami.

Kampaň bola finančne dobre zabezpečená. Svedčí o tom veľké množstvo letákov, ktoré neboli určite tlačené na domácej tlačiarni.

O tom, že antikampaň proti Noskovi má jasné politické pozadie svedčí aj fakt, že blogy od neexistujúcich autorov útočia nielen na Noska, ale si berú na paškál aj viceprimátora Gajdošíka a predstaviteľov strany Smer-SD v Banskej Bystrici.

Niekomu ide nielen o to, politicky zdiskreditovať Jána Noska, ale aj ľudí blízkych strane Smer-SD.

V kuloároch sa hovorí, že ak by Ján Nosko nakoniec nekandidoval na primátora, o uvoľnený post by sa uchádzal viceprimátor Jakub Gajdošík, ktorý v župných voľbách dosiahol vysoký počet voličských hlasov a teda jeho šance na zisk postu primátora by nemuseli byť úplne márne.

Triumvirát Klus, Kašper, Karová ?

Túto trojicu zloženú z dvoch politikov a jednej neúspešnej uchádzačky o politickú funkciu som si ja interne nazvala ako K & K & K trio.

Na ich vzájomné prepojenie som poukazovla vo svojich blogoch už počas župnej volebnej kampane. Poslanec NR SR a Mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici Martin Klus a banskobystrická podnikateľka Erika Karová sú dlhoročnými priateľmi, v komunálnych voľbách v roku 2014 spolu kandidovali v rámci Aliancie nezávislých. Klus uspel, Karová nie. Počas minuloročnej župnej volebnej kampane, v ktorej Martin Klus kandidoval na post predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja, Martin Klus z Aliancie nezávislých odišiel a prenechal jej vedenie svojej kamarátke Erike Karovej. Tá sa v župných voľbách uchádzala o post krajskej poslankyne v tíme Igora Kašpera.

Zaujímavé bolo sledovať ako sa počas župnej volebnej kampane k sebe chovali Klus s Kašperom, keďže obidvaja sa uchádzali o ten istý post, t.j. kreslo predsedu kraja.

Obidvaja sa počas celej kampane k sebe správali maximálne korektne, ani jeden nepovedal na adresu toho druhého pol krivého slova. Niekedy to až vyzeralo, že kandidujú spolu v tandeme proti niekomu a vôbec nepôsobili ako konkurenti v politickom boji. To, že by sa chovali rovnako korektne k svojmu najväčšiemu politickému súperovi Jánovi Lunterovi, sa už však povedať nedalo. Obidvaja svorne napr. obvinili Jána Luntera, že manipuluje s prieskumami verejnej mienky. Kašper ho obvinil priamo a Klus napadol agentúru Focus, u ktorej si Lunter prieskumy objednával. Ani jedno obvinenie sa neskôr nepotvrdilo.

V kuloároch bystrickej politickej scény sa už dlhšie hovorí, že práve Klus s Kašperom by mali byť dvomi kandidátmi na post primátora Banskej Bystrice. Z dobré informovaného zdroja z prostredia politickej strany SaS prenikla informácia, že Martin Klus by mal svoju kandidatúru na primátora oficiálne ohlásiť najneskôr v priebehu marca.

Čo a kedy urobí Igor Kašper, ukáže až čas. Prečo si Kašper trúfa na funkciu primátora som písala v tomto blogu.

Kašper bol najprv členom poslaneckého klubu strany Smer-SD v mestskom zastupiteľstve, ale počas svojej volebnej kampane sa neskôr ostro proti Smeru-SD vymedzil. Podľa poslanca Ľubomíra Motyčku tak Kašper urobil až po tom, čo mu Smer-SD odmietol vyjadriť svoju podporu v župných voľbách, o ktorú Kašper stranu Smer-SD sám požiadal.

Kašper sa v minulosti kriticky vyjadroval nielen na adresu primátora a  poslancov z poslaneckého klubu strany Smeru-SD, ale aj viceprimátora Jakuba Gakdošíka, o ktorom prehlásil, že klame ľudí v tomto meste.

Kašper sa kriticky vyjadroval aj na adresu portálu bystricoviny.sk  a na svojom oficiálnom facebookovom profile o bystricovinách.sk, ktorých šéfredaktorom je M. Toman,  píše toto:  „Internetový portál, ktorý sa tvári, že je spravodajský, ale v skutočnosti je vlastnený ľuďmi zo strany Smer-SD …. “  Aj portál bystricoviny.sk je v blogoch od fiktívnych blogerov kritizovaný za svoje údajné prepojenie na stranu Smer-SD.

Koho počas kampane podporí Karová?

Začiatkom januára podnikateľka Karová zaplavila Banskú Bystricu bilbordami, v ktorých nám oznamovala, že chce zakázať hazard v našom meste. Viacerí to chápali ako začiatok jej volebnej kampane na funkciu mestského poslanca. Krátko na to, tieto bilbordy prelepila novými, v ktorých ľudí pozýva na karneval, ktorý sama organizuje.

Keďže spoločnosť BCF s.r.o., ktorej je Karová jedinou konateľkou, tiež vlastní profesionálnu tlačiareň a aj poskytuje tlačiarenske služby, uvidíme, či sa dočkáme v schránkach aj nejakých tých letákov či novín.

Karová sa v minulosti viackrát vyslovovala na stránkach novín Priekopník, ktoré sama vydáva, kriticky na adresu primátora Jána Noska a neobišla pritom ani jeho viceprimátora Jakuba Gajdošíka. Napísala napríklad, že Nosko bude pravdepodobne kandidovať na župana a keď ho zvolia za predsedu kraja, tak mesto bez volieb ovládne práve Gajdošík.

V poslednej dobe sa na internetovom portáli priekopník.sk, ktorý je vo vlastníctve Karovej spoločnosti BCF, s.r.o., dostáva veľa mediálneho priestoru Karovej kamarátovi a nádejnému primátorovi Martinovi Klusovi. Najprv s ním bol na priekopníku uverejnený rozsiahly rozhovor a neskôr bol priekopník jediným médiom, ktoré uverejnilo tlačové správy Martina Klusa, ktoré boli kritické voči súčasnému vedeniu mesta.

Niečo podobné sme tu už raz mali

Tesne pred komunálnymi voľbami v roku 2014 zaplavili Banskú Bystricu tisícky výtlačkov novín s názvom „Takto si tu kradneme“, ktoré očierňovali nielen kandidátov politickej strany Smer-SD, ale napríklad aj nezávislých kandidátov ako Pavol Bielik a aj celú Banskobystrickú alternatívu. Tá sa voči týmto klamstvám, ktoré sa najprv šírili len internetom a potom sa objavili v už spomínaných novinách, aj ostro ohradila.

V kuloároch sa už vtedy hovorilo o tom, kto dal tieto diskreditačné letáky v podobe novín tesne pred voľbami vytlačiť a zaplatil za ich šírenie.

Opäť to boli ľudia, čo sa vtedy uchádzali o politickú funkciu v Mestskom zastupiteľstve a keďže sami nemali, čo voličom ponúknuť, uchýlili sa k takejto podpásovej akcii, ktorá mala politicky zdiskreditovať ich politických súperov ( Smer-SD, Banskobystrická alternatíva).

Keďže letáky boli šírené už počas volebného moratória, čím došlo k porušeniu zákona, je podľa mňa veľká škoda, že vtedy nikto nepodal trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. Aspoň by sme dnes vedeli, s kým máme dočinenia.

Obe diskreditačné kampane, aj tá z roku 2014 a aj tá aktuálna, majú totiž ten istý rukopis a toho istého páchateľa, či páchateľov.

Kto sa bojí Jána Noska?

Cieľom rozsiahlej antikampane namierenej primárne proti Jánovi Noskovi je jeho politická diskreditácia. Ján Nosko, ak sa rozhodne opätovne kandidovať na post primátora, bude veľmi silným súperom, ktorého nebude vôbec ľahké vo voľbách poraziť.

Ten alebo tí, čo túto štvavú kampaň rozpútali sú si veľmi dobre vedomí politickej sily Jána Noska a na druhej strane sú si taktiež vedomí faktu, že oni sami ho korektne vedenou volebnou kampaňou nemajú šancu poraziť. Preto sa uchýlili k takejto podlej antikampani.

Ja osobne nemám nič proti kritike, ale som toho názoru, že ak chce niekto niekoho kritizovať, tak by mal vystupovať pod vlastným menom a svoju kritiku doložiť relevantnými faktami.

Takto by to totiž mal vyzerať politický súboj v slušnej demokratickej spoločnosti.

Bohužiaľ, ľudia, čo stoja za kampaňou proti Jánovi Noskovi, sú obyčajní zbabelci, ktorí sa neštítia v honbe sa ziskom politickej funkcie používať podpásové údery a zákerné praktiky (letáky, ktoré mali šíriť v meste paniku a ktoré mali vyvolať dojem, že ich autorom je samotné vedenie mesta).

Ak by sa títo ľudia napokon dostali do politických funkcií v našom meste, bol by to pre nás občanov signál, že naše mesto ovládajú ľudia bez chrbtovej kosti, ktorí sa neštítia v honbe sa mocou naozaj ničoho. A tento bezcharakterný prístup by bez pochýb uplatňovali aj pri správe nášho mesta.

A je takmer isté, že tie isté špinavé praktiky, ktoré títo ľudia teraz použili na diskreditáciu Jána Noska, nebudú váhať použiť v budúcnosti proti svojim prípadným oponentom či kritikom. Teda aj proti ktorémukoľvek občanovi, politikovi či poslancovi tohto mesta.

A toto ma desí na celej tej kauze asi najviac.

Viac si o fiktívnych blogeroch bojujúcich proti Jánovi Noskovi môžete prečítať na mojom blogu na sme.sk

Autor blogu:

Andrea Súlovcová

Narodila som sa a vyrastala v Žiline. Študovala som politológiu a medzinárodné vzťahy na Fakulte sociálnych vied Univerzity Karlovej v Prahe a na Universidad Complutense v Madride. Od roku 2003 s manželom žijeme v Banskej Bystrici, kde spolu vychovávame naše štyri deti. Profesne pôsobím v mimovládnom sektore, momentálne pôsobím v projekte zameranom na sociálnu oblasť. Celý život sa zaujímam o veci verejné. Chcela by som, aby moje deti vyrastali v slušnej a dobre spravovanej spoločnosti.