minulom článku sme si rozanalyzovali, čo musí urobiť mesto aby sme zmenili náš životný štýl smerom k aplikácii nových výziev, ktoré nás čakajú. Dnes si povieme pár slov o tom ako postupne meniť naše súčasné zažité stereotypy správania sa.

Ako sa má na nové výzvy pripraviť obyvateľ?

Určite súčasný životný stereotyp –  naháňanie sa za službami, rozvážať deti do škôlky, školy, do ľudovej školy umenia, na krúžky na tréningy… a chodiť aj do práce, sa ináč nedá uskutočniť len, ak máte auto, najlepšie dve, aby ste sa mohli zastúpiť a podeliť si úlohy. To však bude potrebné do budúcna zásadne zmeniť, a mali by sme si to uvedomiť a postupne sa na to pripraviť.

V prvom rade, keď si občan hľadá miesto pre bývanie – pre svoj život, mal by si vybrať takú lokalitu, kde má v bezpečnej pešej dostupnosti (optimálne do 10 min) všetky základné služby – hlavne materskú školu, základnú školu, ihriská a aj zástavku MHD. A ak sú v blízkosti a pešej dostupnosti aj základné zdravotnícke služby – obvodný lekár, pediater, zubár, gynekológ, tak je to tá najlepšia šanca pre kvalitný nový životný štýl – bez auta (ak ho nepotrebujete k výkonu povolania). Pre dôchodcov je dôležité, či tam je aj klub dôchodcov a ak máte nejaké špecifické záujmy a záľuby, tak je dobre si overiť, či sú tam podmienky pre ich realizáciu. Ak máte takto vybrané miesto pre svoj život ste na správnej ceste ako prispejete k zníženiu uhlíkovej stopy. Máme v Banskej Bystrici aj dobré príklady takto správne sformovaných mestských okrskov – napr. 5.etapa výstavby Fončordy (p. obrázok).

Druhým dobrým priamym príspevkom obyvateľov k aplikácii nových výziev je  dohoda vlastníkov bytov na skvalitnení a modernizácii bytového domu. Tá spočíva vo výmene okien, zateplení, domu, zriadení slnečnej elektrárne na streche bytového domu pre zabezpečenie vykurovania, vybudovania systémov pre záchyt a využívanie dažďovej vody a pod. Väčšinu z týchto opatrení je možné financovať aj z grantových a podporných systémov, či už národných, alebo európskych. Záleží na dohode vlastníkov, či sa do toho pustia.

No a tým tretím občianskym príspevkom je, chodiť do práce a za vyššími službami verejnou, alebo nemotorovou  dopravou a zbaviť sa auta. Toto však nezáleží len od obyvateľa, ale aj od radnice, či sú vybudované komunikácie pre nemotorovú dopravu a či je kvalitný systém verejnej hromadnej dopravy. Dopadom tohto prístupu je likvidácia spevnených asfaltových parkovacích plôch a ich náhrada zeleňou a relaxačnými zariadeniami pre potreby komunity.

A tým konečným, no nie posledným, čo do významu, je záujem o kvalitu priestoru a verejných priestranstiev vo svojej lokalite. Ten sa prejavuje aktívnym zapojením sa do spoločenského života komunity a do participatívneho plánovanie a tvorby prostredia pre rôzne cieľové skupiny obyvateľov v danej lokalite – bloku, alebo okrsku.

Občania a samospráva musia ťahať za jeden koniec povrazu

Takýmto spoločne previazaným a súčinným postupom a prístupom samosprávy a obyvateľov dokážeme zásadným spôsobom zmeniť kvalitu nášho života, ale aj nekonfliktne realizovať opatrenia spojené s novými výzvami a aj vtlačiť mestu novú humánnu tvár. Je na vedení mesta ako dokáže pripraviť pre to podmienky a ako zabezpečí aj propagáciu nového prístupu k novému spôsobu života obyvateľov.  Samospráva je v tom nenahraditeľná, my nemôžeme zmeniť svoje stereotypy správania, ak Mesto nezmení svoju stratégiu rozvoja – priateľskú k mestu a jeho obyvateľom.

Autor blogu:

Peter Rusnák

Som hrdý Radvančan - už 40 rokov a preto i prídomok Radvanský. Som architekt-urbanista, pracoval som v oblasti územného plánovania a postupne som sa reprofiloval na particiaptívneho plánovača v územnom a regionálnom rozvoji. Angažujem sa aktívne vo veciach verejných na úrovni Slovenska, kraja i mesta.