Vážení a ctení Bystričania, ponúkam malý exkurz do tajomných kútov verejnej dopravy v našom meste. Začnem len v roku 2005 a nie v roku 1935 kedy vznikol prvý návrh na trolejbusovú dopravu. Bol to smelý plán, aj dnes by sme zložili poklonu. Vtedy padol návrh otvoriť tri trasy, ktoré by viedli nielen po meste ale aj do Kremnice, resp. Ružomberka. Historické pramene píšu, že zbabelo sa zachovala radnica a projekt odmietla.
Začnem v roku 2005, niekedy v začiatku decembra, kedy vrcholili nekonečné rétorické cvičenia medzi primátorom Jánom Králikom a vtedajším predstaviteľmi Banskobystrickej dopravnej spoločnosti. V hre boli nekonečné spory o náklady na verejnú dopravu, z toho vyplývajúce požiadavky dopravcu na dotácie, hroziace zvyšovanie cien cestovného a blížiaci sa koniec kalendárneho roka. Až padlo rozhodnutie o okamžitom ukončení zmluvy. Dopravca ukončil svoju činnosť 31.12.2005. Hneď zlikvidoval označníky na zastávkach, verejnosť bola bez možnosti prepravy na území mesta. Hneď na to napadol sneh a Bystričania si užívali novoročnej romantiky ako rukojemníci bez možnosti o sebe rozhodovať.
Zachrániť situáciu sa odhodlal mestský podnik, vtedy s názvom Mestská hromadná doprava, a.s., neskôr Dopravný podnik mesta, a.s. so svojim jediným kĺbovým autobusom a trolejbusmi (7 liniek), ktoré mal v majetku. Na scénu prichádza dnes už miestna dopravná legenda, Slovenská autobusová doprava Zvolen. Po výberovom konaní vstúpila spoločnosť do Banskej Bystrice a začala s verejnou dopravou vo verejnom záujme. Okamžite požadovali, aby samospráva odstavila trolejbusovú dopravu. Primátor mesta sa tiež začal pohrávať s myšlienkou zrušenia trolejbusovej dopravy. Verejnosť však bola iného názoru. Legendárne bolo privítanie Jána Králika pred budovou vtedajšieho Krajského úradu, kde mu dali aktivisti (mnohí to dodnes nevzdali, medzi nimi napr. poslanec Ľuboš Vrbický a mnohí ďalší) jasne najavo, že občania mesta s jeho návrhom nesúhlasia. Na scénu vstúpila anarchia. V uliciach mesta sa objavili tzv. „X linky“, ktoré prevádzkovala spoločnosť SAD Zvolen. Ich cestovný poriadok kopíroval trolejbusové linky tak, aby preberali cestujúcich. Nezákonné konanie dopravcu nik nezastavil. Bolo to divné, dodnes tomu nerozumiem. Ján Králik prehral voľby, na scéne sa objavuje Ivan Saktor. Toto prekvapivo úspešné divadielko malo jediného aktéra, ktorým bol Adrián Polóny, predseda predstavenstva SAD Zvolen. Prvý míľnik v histórii verejnej dopravy je teda na svete.
Konsolidácia verejnej dopravy trvala pár rokov. Orgány spoločnosti hľadali riešenia, ako z toho von. Do procesov vstúpil Ivan Saktor a navrhol vstup spoločnosti SAD Zvolen do mestskej spoločnosti DPM, a.s. s minoritným podielom akcií, teda 49%.
Aby bol DPM, a.s. schopný a pripravený uchádzať sa o projekty z Európskeho fondu pre regionálny rozvoj, musel disponovať svojím majetkom. Musel mať svoje dopravné depo a vo vlastníctve celú trolejovú sieť aj s celou elektro infraštruktúrou. Aj sa tak stalo, spoločnosť získala do vlastníctva celú štruktúru potrebného majetku. Potom sa podarila skvelá vec, do Bystrice prišlo 19 nových trolejbusov. A čo bolo geniálne, finančnú spoluúčasť si spoločnosť „odrobila“ montážou a kompletovaním týchto vozidiel vo vlastných dielňach. Zamestnanci sa naučili a spoločnosť, teda mesto ušetrilo 5% hotovosti.
Blížili sa komunálne voľby. Ivan Saktor vycítil, že nebude zvolený. Primátor sa preto poponáhľal. Štyri dni pred voľbami zvolali akcionári spoločnosti, teda v zastúpení mesta primátor Ivan Saktor a spoločnosti SAD Zvolen Adrián Polóny mimoriadne valné zhromaždenie spoločnosti DPM, a.s. Rozhodli sa o navýšení základného imania spoločnosti vkladom akcionára SAD Zvolen vo výške 2800€. Týmto krokom došlo k zmene majority, kedy väčšinu 51% akcií získala SAD Zvolen. Okrem toho valné zhromaždenie odsúhlasilo úpravu stanov, podľa ktorých je uznášaniaschopné v prítomnosti akcionárov, ktorí vlastnia väčšinu. Jednoducho povedané, prítomnosť zástupcu mesta nie je potrebná, k rozhodnutiu o väčšine záležitostí v DPM BB stačí účasť akcionára SAD Zvolen.
Šikovní chlapci, čo poviete? Všetko prebehlo potichučky, o ničom nevedeli poslanci MsZ, ani predstavenstvo a dozorná rada spoločnosti DPM, a.s.. A už tu máme druhý, historicky kľúčový míľnik. Hlavnými protagonistami sa stali Ivan Saktor a Adrián Polóny.
V roku 2014 Petra Gogolu vymenil Ján Nosko.
Blížil sa koniec platnosti zmluvy o výkone vo verejnom záujme, už neboli možnosti predĺženia jej platnosti dodatkami. Čo ďalej? Čas sa krátil, v úrade sa nervózne mrvili tí, ktorým táto úloha ležala na stole.
Podmienky pre vstup do medzinárodnej súťaže zverejnila radnica 7.7.2020. Z počutia viem, že konzultantom pre tvorbu obchodných podmienok bola práve spoločnosť SAD Zvolen. Zvláštne a nevšedné, čo poviete daňoví poplatníci nášho mesta?
Víťaz súťaže mal získať zmluvu na 10 rokov. Mal zvíťaziť ten, kto ponúkne najnižšiu cenu a splní niekoľko konkrétnych zadaní, z ktorých vyberám :
Bude mať 23 trolejbusov + 3 kĺbové + 10% vozidiel na duálny pohon, 11 autobusov malých, 31 väčších, 23 kĺbových s možnosťou odviesť až 149 cestujúcich, bude poskytovať radnici reálne prevádzkové dáta, odbavovacie zariadenia pre cestujúcich budú pri každých dverách, poskytne cestujúcim WiFi a nabíjacie miesta pre mobilné telefóny.
Ďalšou podmienkou, ktorej platnosť bola posunutá na termín od 1.1.2022 bola online elektronická komunikácia v reálnom čase o aktuálnych súradniciach GPS, počtoch nastupujúcich na jednotlivých zastávkach, štruktúra vystavených dokladov a informácie o meškaní.
Do súťaže sa prihlásili dvaja uchádzači, aj keď reálne išlo o jediného, teda SAD Zvolen. Tento dobre zorientovaný a skúsený uchádzač na prekvapenie radnice ponúkol nasledovnú ponuku :
Autobusy 3,99€/km a trolejbusy 4,04€/km.
A nastala panika. Radnica takéto ceny neočakávala, bol to akoby zlý sen. Cez všetky médiá informovala, že to tak byť nemôže a že ponuky sú mimo možností rozpočtu mesta. Pán primátor verejne sľúbil, že bude rokovať a že urobí všetko, aby bol úspešný.
Aj sa tak stalo. Ponuka bola znížená, primátor splnil, čo sľúbil. Ponuka bola nasledovná :
Autobusy 3,03€/km a trolejbusy 3,72€/km
Pán Adrián Polóny zdôvodňoval cenu nasledovne, parafrázujem…„Ide o reálnu cenu spoločnosti, ktorá má 1200 zamestnancov. Spoločnosť SAD Zvolen robí všetko preto, aby obyvatelia mesta prestali používať individuálnu dopravu a presadli do MHD.“
Finančné plány radnice, že na 10 ročnú dotáciu do verejnej dopravy vyčlení 97 710 tis.€ odplavila voda v Hrone. Nová realita, ktorú si nakreslil pán Polóny je vo výške 117 412 tis.€, teda o 19 702 tis.€ viac. Ročne o takmer 2 milióny eur viac, ako bola pôvodná úvaha. Je poctivé dodať, že v podobnom tendri pre mesto Zvolen bola vysúťažená cena pre autobusy 2,04€/km.
Aktérmi boli páni Ján Nosko a Adrián Polóny. Zľahučka, milí Bystričania, prešli sme tretí historický míľnik.
Ďalšie predstavenie so zaujímavou zápletkou začalo hneď po komunálnych voľbách v roku 2023. Osoby a obsadenie zostali v pôvodných pozíciách. Svoju pracovnú pozíciu zmenil podpredseda predstavenstvo Dopravného podniku mesta, a.s. pán Juraj Džmura, ktorý od 15.1.2023 bol vymenovaný za prednostu Okresného úradu. To okrem iného znamená, že vstúpil do štátnej služby. Už nereprezentoval radnicu, ako zástupca prednostky, no napriek tomu má plnú dôveru primátora mesta. Ak ma pamäť neklame, tak Zákon o štátnej službe neumožňuje zamestnancom v služobnom pomere podnikať, resp. vykonávať pozície v orgánoch obchodných spoločností. Ak sa mýlim, tak sa rád ospravedlním, uvidím ako to dopadne.
Iný príbeh sa odohrával v obsadzovaní dozornej rady spoločnosti. Za samosprávu, teda za menšinového vlastníka schvaľujú nomináciu do dozornej rady spoločnosti poslanci MsZ. Takmer pred rokom a pol, teda 18.4.2023 navrhol primátor Ján Nosko do dozornej rady poslankyňu Ivanu Figuli, čo poslanci schválili. Zároveň MsZ uznesením požiadalo prednostku MsÚ Maricu Koreňovú predložiť uznesenie valnému zhromaždeniu, teda spoločnosti SAD Zvolen a Mesto B. Bystrica.
Je pre mňa záhadou, že nikto neskontroloval, či bolo uznesenie vykonané a teda, či došlo k výmene člena v dozornej rade. Bolo uznesenie vôbec vykonateľné? Myslím si, že nie, pretože akoby zázrakom predkladateľ návrhu, teda Ján Nosko nenavrhol MsZ odvolať dovtedajšiu predsedníčku dozornej rady Katarínu Čižmárovú, ale už nie poslankyňu z funkcie. Nevšimol si to ani člen dozornej rady (od augusta 2015) pán prvý viceprimátor Jakub Gajdošík. Na rokovaní MsZ 5.11.2024 mlčal a k tejto téme nemal čo povedať. Dovolím si len pripomenúť a zdôrazniť zároveň, že dozorná rada okrem iného vykonáva dozor nad finančnými operáciami a schvaľuje ročnú účtovnú uzávierku spoločnosti. A fakt, že rok a pol nedošlo k výmene, ktorú schválilo MsZ vzbudzuje, teda aspoň u mňa rôzne predstavy a hlavne nedôveru.
Núka sa otázka…zámer alebo nedbalosť? Vyzerá to tak, že SAD Zvolen už samosprávu nepotrebuje. Ide si svojou cestou a už ani netají, že rozhodnutie samosprávy odmieta rešpektovať. V pozadí, teda tak si myslím, plní len dlhodobú stratégiu, ktorá bezchybne funguje.
Milí a vzácni Bystričania, nedostali sme sa ešte k záveru, ale určite ku štvrtému míľniku upevňovania pozície dopravnej spoločnosti.
Nezabudol som, ale nemyslím, že ide o piaty míľnik…Vo volebnej kampani pán primátor sľúbil voličom, teda všetkým dospelým Bystričanom, že keďže SAD Zvolen porušuje zmluvu, môže dostať niekoľkomiliónovú pokutu. Všetko nájdete na zázname volebnej debaty medzi Jánom Noskom a Dianou Javorčíkovú v Rádio BBFM. Rozhovory sú stále k dispozícii, stačí kliknúť. Doteraz sa tak nestalo, alebo inak, neviem o tom, že by radnica sankciu uplatnila.
Dostal som sa k záveru. Je rovnaký, ako som navrhoval v roku 2010. Banská Bystrica je akcionárom s podielom 49% v akciovej spoločnosti Dopravný podnik mesta. Teda a to nezabúdajme, že my všetci občania sme akcionármi, nie radnica, poslanci a ani primátor. Pravdou je a nikdy to nebude inak, že ako akcionárov nás nečakajú dividendy, ale naopak nalejeme každý rok do trolejbusovej dopravy a teda do Dopravného podniku mesta okolo 4 milióny eur.
Žiadne výhody mestu k toho neplynú. Nič sa nezmení, pretože zmluva platí a 10 rokov sa pravdepodobne meniť nebude. Zmluva platí rovnako, či mesto je akcionárom alebo nie. Uvedené štyri míľniky napovedajú, ako sa správa majoritný akcionár, ako sa správa SAD Zvolen a Adrián Polóny.
Je na zváženie, či nenastal čas uvažovať inak, ako doteraz. Nedržať úporne svoje akcie v spoločnosti, ktorá nespolupracuje a správa sa voči svojmu minoritnému akcionárovi nekorektne. Každá samospráva si objednáva prepravné výkony vo verejnom záujme bez ohľadu na to, či je spoluvlastníkom alebo nemá žiadne vlastnícke vzťahy s dopravcom. Odpredať akcie, to je návrh, ktorý som vyslovil v roku 2010 a teraz po 14 rokoch ho znovu opakujem.