Tak ako ľudské telo nemôže fungovať bez vody, ktorá tvorí až 60 % jeho obsahu, aj auto potrebuje svoje tekutiny. Zodpovedný šofér by mal mať prehľad nielen v dostupných diskoch, ale aj aké kvapaliny sa používajú v aute.

Nazývame ich prevádzkové kvapaliny a chod motorových vozidiel by bez nich nebol možný. Okrem pohonných hmôt, ktoré sa síce bežne medzi prevádzkové kvapaliny nezaraďujú, no chod vozidla by sme bez nich nezabezpečili, by ste nemali zabúdať ani na kvapaliny, ktoré sa odporúča meniť aj v závislosti od najazdených kilometrov.

Foto: bigstock.com

Motorový olej

Pre spaľovacie motory je motorový olej nevyhnutnou prevádzkovou kvapalinou, pretože sa podieľa na znížení trecieho opotrebovania jednotlivých častí motora. Vďaka aditívam predchádzate pri použití správneho oleja aj oxidácii.

Kontrola motorového oleja je jednoduchá, stačí otvoriť kapotu, vytiahnuť mierku oleja a podľa naznačenej rysky skontrolovať, či sa hladina nenachádza pod minimálnou stanovenou hranicou.

Motorový olej sa odporúča meniť každých 15 000 – 30 000 kilometrov. Ak si nie ste istí, ako často ho meniť, poradiť vám môže manuál k vozidlu s odporúčaniami výrobcu alebo automechanik.

Foto: pexels.com

Chladiaca zmes

Nazýva sa aj nemrznúca zmes, pretože musí byť neustále v tekutom stave. Chladí motor a zabezpečuje jeho optimálnu prevádzkovú teplotu. Chladiaca zmes sa vlieva do nádržky chladiča, ktorý sa tiež nachádza pod kapotou. Jej kontrola je jednoduchá, stačí odkrútiť uzáver a skontrolovať rysku. Chladiacu kvapalinu nie je nutné meniť tak často, ako motorový olej.

Dôležitá je však jej kontrola, najmä pri zmene ročných období. Inak vám stačí meniť ju približne každé 2 roky.

Kvapalina do posilňovača riadenia

Vďaka hydraulickému systému je dnes už riadenie menšia práca a väčšia zábava. Hydraulika by však bez kvapalín nefungovala a rovnako posilňovač riadenia má svoju špecifickú kvapalnú zmes. Dobrou správou je, že patrí medzi tie kvapaliny, ktoré sa menia sporadicky a len pri generálnych servisných zásahoch.

Brzdová kvapalina

Brzdová kvapalina je síce nevyhnutná pre správne fungovanie bŕzd a ľahšie došliapnutie brzdového pedálu, jej výmena by však nemala byť príliš častá. Nachádza sa v uzavretej nádrži a pri správnom fungovaní a neporušenom stave častí auta vydrží aj 2 roky. Niektorí výrobcovia môžu odporúčať častejšiu zmenu podľa najazdených kilometrov.

Prevodový olej

Kontroluje sa podobne ako motorový olej, no jeho menenie sa viac približuje brzdovej kvapaline. Ak s prevodovkou nie je problém, podľa typu ho stačí meniť po 70 000 – 100 000 kilometroch. Indikátor toho, že je olej nutné vymeniť, je zmena jeho farby a spálený zápach.

Zmes do ostrekovačov

Hoci nie je zmes do ostrekovačov nevyhnutná pre samotný chod, pre šoférovanie už áno – čelné sklo musí poskytovať šoférovi dostatočnú viditeľnosť. Pri novších autách sa stačí spoľahnúť na indikátor stavu nádržky. Nezabudnite ani na nemrznúce zmesi, ktoré sú v tuhších zimách nevyhnutné.