Najväčšia zmena v organizácii prímestskej autobusovej dopravy v Banskobystrickom kraji za ostatné desaťročia prináša mnohým cestujúcim problémy a sklamanie. A tie pretrvávajú aj vyše týždňa po spustení nového systému, aj keď komplikácií ubúda.
S nábehom nových zmlúv BBSK s dopravcami SAD Zvolen a SAD Lučenec vstúpili linky prímestskej autobusovej dopravy do Integrovaného dopravného systému kraja, ktorého prevádzku zaisťuje krajská spoločnosť Organizátor IDS BBSK. Po mesiaci bezplatného cestovania vstúpili od 1. februára do plnej prevádzky nové odbavovacie systémy, ktoré už nespravujú jednotliví dopravcovia, ale krajská firma.
A práve tu nastali od úvodných februárových dní problémy. Cestujúci si všímajú nefunkčné či nereagujúce odbavovacie zariadenia, na ktorých im vodiči nedokážu označiť jazdu. Neraz hlásia aj komplikácie pri platbách a nefungujúce tlačiarne cestovných lístkov. Komplikácie pri nástupe cestujúcich sa následne premietajú do meškaní spojov. Napriek predchádzajúcej kampani si navyše časť cestujúcich nestihla vyčerpať pôvodný kredit na kartách dopravcov, ktorí už teraz v prímestskej doprave nevyužijú. A v kontraste slov o modernej doprave zas najmä mladším cestujúcim stále chýba mobilná aplikácia, cez ktorú by si cestovné zakúpili. Tá sa totiž stále len pripravuje.
Kraj: Systém je funkčný, problémy sú individuálne
Problémy, ktoré boli v prvých dňoch podľa množstva sťažujúcich sa cestujúcich skôr pravidlom, sa postupne stávajú ojedinelými. Kraj od spustenia systému hovorí o lokálnych technických problémoch. Nový systém bol inštalovaný do takmer 500 autobusov.
„Počas prvých dní sme evidovali niekoľko desiatok porúch na odbavovacích zariadeniach, najčastejšie išlo o tlačenie lístkov pre cestujúcich alebo ich overenie v systéme. Všetky problémy postupne odstraňujeme v spolupráci s dopravcami a dodávateľmi. Väčšie problémy, ktoré by mali vplyv na premávanie či vypravenie jednotlivých autobusov sme na rozdiel od iných krajov, kde autobusy niekoľko týždňov premávali v obmedzenom režime, nezaznamenali. Všetky plánované spoje premávajú a všetci cestujúci sú v nich odbavení.“ priblížila v reakcii pre BBonline.sk hovorkyňa kraja Lenka Štepáneková.
„V priebehu týždňa stúpol počet odbavených cestujúcich o viac ako tretinu a dnes sa počtami blíži k stavu pred zavedením IDS,“ uviedla hovorkyňa. Aj z reakcií cestujúcich na sociálnych sieťach vyplýva, že niektoré problémy sa postupne darí odstraňovať.
Naša redakcia sa pýtala aj na priemerné meškanie spojov, ktoré dosiahli v prvých dňoch fungovania systému. Organizátor IDS BBSK ich však podľa vyjadrenia chce vyhodnocovať až na konci mesiaca.
Cestujúcich prekvapili vyššie ceny
Okrem zmienených technických a takpovediac praktických problémov niektorí cestujúci upozorňujú aj na výraznejšie zmeny tarifných cien. Ich zvýšenie pritom kraj vopred neavizoval.
„K plošnému navýšeniu cestovného neprišlo, prechodom na tarifné zóny však prišlo k zmene výpočtu jeho ceny. Je možné, že v niektorých prípadoch je cena jednorazového lístka pri platbe v hotovosti vyššia ako bola, ide však o rozdiely rádovo v centoch. Ceny zostali na rovnakej úrovni ako pri navýšení od apríla 2023. Zmenila sa zľava z bezhotovostnej platby, ktorá klesla pri jednorazových lístkoch na konštantnú hodnotu 10%,“ uviedla v reakcii pre BBonline.sk hovorkyňa kraja Lenka Štepáneková.
Skúsenosti cestujúcich však neraz hovoria aj o vyšších desiatkach centov. Navyše vznikajú aj paradoxné situácie. Cestujúcim sa totiž v niektorých úsekoch, viac než krajom dotované prímestské autobusy, oplatí využiť diaľkové linky komerčných dopravcov. Cestujúci medzi Zvolenom a Banskou Bystricou či Žiarom nad Hronom a Zvolenom, sa autobusom súkromného prepravcu zvezú aj o vyše 20% lacnejšie, ako pri tarife autobusov IDS BBSK.
„Títo dopravcovia poskytujú prepravu na vlastné podnikateľské riziko a často na pre nich čiastkových úsekoch cestujúcich neprepravujú, toto je zabezpečované prímestskou autobusovou dopravou,“ uviedla v reakcii hovorkyňa kraja.
BBSK však ceny v prímestskej autobusovej doprave považuje za porovnateľné s inými krajmi a do pozornosti dáva najmä predplatné dlhodobé lístky, ktoré prinášajú úsporu vo výške viac než 40% oproti základnej tarife.
Skoršia integrácia banskobystrickej MHD?
Vráťme sa však ku zmienenému problému cestujúcich s kreditom na kartách SAD Zvolen a SAD Lučenec. Práve oddelenie platobných spôsobov dopravcov a liniek IDS je jednou z komplikácií, na ktorú narazili aj Banskobystričania.
Tí napríklad neraz využili na cestu v rámci mesta nielen MHD ale aj prímestské autobusy a cenu jazdy si mohli nechať strhnúť z kreditu na karte SAD Zvolen. To však už teraz možné nie je, kredity u dopravcu na MHD a kredit v rámci IDS BBSK je rozdelený, aj keď kartu samotnú je možné aj do systému IDS registrovať.
Zmeniť by to mohla integrácia banskobystrickej MHD do IDS. Kraj túto možnosť pôvodne avizoval po tom, čo mestám skončia ich doterajšie zmluvy s dopravcami a integráciu zahrnú do podmienok pre nové obdobie. V Banskej Bystrici plynie aktuálna desaťročná zmluva s dopravcami od januára 2021.
Teraz už kraj hovorí o tom, že cestujúci by na opätovné zjednotenie nemali čakať tak dlho. „Veríme, že to bude určite skôr. Aktuálne prebiehajú rokovania so všetkými objednávateľmi mestskej hromadnej dopravy aj s dopravcom ZSSK. Na strane IDS momentálne prebiehajú analýzy procesov smerujúcich k integrácii mesta Banská Bystrica a Zvolen, ktoré vyplynuli z týchto rokovaní. V prípade Banskej Bystrice a Zvolena nebudeme čakať na koniec zmluvných období, ale využijeme možnosť integrácie vyplývajúcej z aktuálneho znenia,“ uviedla pre BBonline.sk hovorkyňa BBSK Lenka Štepáneková.