Po titule majstra SR v kategórii U23 si Lukáš Kubiš pripísal na konto i bronz z elitného šampionátu. Od medaily ho nezastavili ani dve výmeny bicykla počas pretekov, ani pád tesne pred záverom.
Na náročnej 192 km dlhej trati v okolí mesta Mladá Boleslav predviedol vďaka tímovej spolupráci obdivuhodný výkon, odmenený ziskom bronzovej medaily z vrcholného podujatia domácej cyklistiky. Na konto si zároveň pripísal ďalších 60 bodov UCI a dostal sa na pozíciu slovenskej dvojky v rankingu medzinárodného rebríčka. Zvíťazil Juraj Sagan (Bora-Hansgrohe), na striebornej priečke finišoval jeho tímový kolega Erik Baška.
Tohtoročný spoločný šampionát v cestnej cyklistike bol oproti predchádzajúcim ročníkom iný. Poznačený korona celosvetovou pandémiou. Tá zaúradovala v termíne jeho konania a presunula ho zo štandardného termínu na konci júna o dva mesiace neskôr. Ovplyvnila i miesto jeho konania a presťahovala z Opočna do Mladej Boleslavy. A rovnako poznačila i absenciou Petra Sagana, ktorému tímoví lekári neodporučili štart vzhľadom na blížiace sa Tour de France. V pelotóne však nechýbali hviezdy českej cyklistiky, ani ďalší dvaja slovenskí zástupcovia Bory, pripravení na Jurajovu obhajobu domáceho titulu, ani ďalší slovenskí cyklisti.
Štartovná listina ukazovala celkovo 142 jazdcov, z toho 40 Slovákov. Dukla tam mala zastúpenie v podobe 8 jazdcov, keďže majster SR v časovke Ján Andrej Cully odcestoval hneď na druhý deň do dejiska európskeho šampionátu.
Okamžite od štartu sa začalo naplno pretekať a únik striedal únik. V mnohých atakovali naši jazdci – Lukáš Kubiš, Juraj Bellan, Martin Vlčák, Martin Chren, neskôr i Patrik Tybor, alebo okamžite reagovali na všetky nástupy. Sľubne vyzerala šesťčlenná skupina s Martinom Haringom a Pavlom Rovderom. No Petr Vakoč s nimi vpredu predstavoval pre českých pretekárov príliš veľkú hrozbu, a tak ich po čase došli. Viac ako polovicu pretekov v úniku opäť prešiel Martin Vlčák. Z čela pretekov vypadol až 30 km pred páskou. Vtedy bol už dostihnutý skupinou favoritov, medzi ktorými nechýbali Juraj Sagan, Erik Baška a Lukáš Kubiš, z českých pretekárov Štybar, Vakoč, Černý, Schlegel, Ťoupalík.
Ako sa blížil cieľ, gradovalo i napätie v čelnom balíku. 22 km pred cieľom poodskočila skupina 13 ľudí, medzi ktorými bol zo Slovákov iba Juraj Sagan. O víťazovi Slovenska bolo teda rozhodnuté. To, samozrejme, vyvolalo väčší boj o druhé a tretie miesto. V skupine hneď za favoritmi boli okrem českých pretekárov i Baška, Štoček, a z našich pretekárov Kubiš, Čanecký, Haring. Lukáš si do poslednej chvíle „strážil“ koleso Erika Bašku. A hoci kopce veľmi nemusí, počas šampionátu sa cítil skvelo a robil všetko preto, aby siahol na striebro. Desať kilometrov pred cieľom odídený s Erikom Baškom obaja spadli v mokrej zákrute. Erik pokračoval okamžite ďalej, Lukáš musel pre technické problémy meniť bicykel, čo ho zdržalo a o 20 sekúnd odsunulo na bronzovú priečku. Hneď za ním preťal cieľovú pásku Marek Čanecký na 4. a Martin Haring na 5. mieste. Do top 10 sa zmestili i Patrik Tybor na 7., Martin Vlčák na 8. a Juraj Bellan na 10. mieste. Dobrý výkon podal i mladučký prvoročák Pavol Rovder, ktorý medzi Slovákmi finišoval na 14. mieste.
Lukáš Kubiš ziskom 60 bodov UCI upevnil pozíciu slovenskej „dvojky“ v medzinárodnom rankingu. Túto sezónu nazbieral zatiaľ 136 bodov. Spolu si Dukla pripísala za preteky s hromadným štartom 184 bodov a za časovku 106.
„Môžem povedať, že tieto preteky boli jedny z najťažších v celej mojej kariére, hoci dlhá nie je (úsmev). Bolo to dosť kopcovité a plné profíkov. Ten výkon bol aj vo vyjadrení wattov veľmi vysoký. Mrzí ma, že som musel dvakrát meniť bicykel. Najprv mi odišiel prešmyk na kockách, keď sme šli cez mesto a potom v poslednom kole sa nám s Erikom podarilo spadnúť vo veľmi klzskej zákrute. V tej chvíli sa mi odpojil kábel z prehadzovačky a ostal mi ťažký prevod, na ktorom som posledný kopec skrátka nemohol ísť. Škoda no. Ale určite som spokojný so svojim výkonom. Predo mnou skončili len dvaja profíci. Som rád za bronz,“ povedal pre médiá svoje dojmy po pretekoch Lukáš Kubiš.
„Budúci týždeň nás čakajú ďalšie veľmi ťažké preteky na ME. Uvidíme ako sa to tam bude vyvíjať a či mi vydrží forma. Ťažko tipovať, ako to tam dopadne. No a potom ešte ideme Banju Luku a tešíme sa na domáci sviatok – Okolo Slovenska,“ dodal k nasledujúcemu programu Kubiš.
„Na preteky sme boli veľmi motivovaní. Boli to selektívne preteky na výkon navyše bez Petra Sagana, takže sme očakávali atraktívnu a vyrovnanú súťaž. Od začiatku sme boli aktívni. Boli sme v každom úniku, niekedy dokonca aj s viacerými ľuďmi, tvorili sme ich. Obrovskú pochvalu si zaslúži Martin Vlčák, ktorý šiel asi životné preteky. U nás pekne rastie. Škoda, že odpadol v poslednom kopci predtým ako bol dostihnutý ten pôvodný únik, kde najprv boli šiesti, ale vycúval odtiaľ až keď tam ostali už len dvaja. Videli sme, že tých dvoch dobehla až tá skupina s profíkmi. Takže mohol ísť v skupine so Saganom už len defenzívne a aj keby ho utrhol, čo by sa asi stalo, medailu by mal istú.
Chceli sme to striebro, aby sme aspoň jedného jazdca Bory porazili. To tretie miesto je len takým štandardom. Takže nemôžem byť extra spokojný. Ale všetci a najmä mladí pretekári mohli vidieť, že World Tour nie je tak strašne ďaleko. Že sa dalo s nimi bojovať. Že sa oplatí na sebe makať. Ale Boráci našich porazili aj lepšou vyspelosťou, skúsenosťami, technikou, správnym načasovaním ako presne menežovať svoje sily. Takéto drobnosti po sčítaní na 192 km rozhodujú,“ priblížil tímové ciele Martin Fraňo, športový riaditeľ.