Zatiaľ čo súkromný dopravca vytvorí nové medzinárodné vlakové spojenie pre Banskú Bystricu, štátny dopravca aj tento rok pokračuje v racionalizácii svojich liniek a cestujúcich opäť prinúti častejšie prestupovať.
Nový železničný grafikon v decembri prinesie zrušenie priameho železničného spojenia Banskej Bystrice s Českou republikou cez Horní Lideč. Cestujúci budú musieť prestupovať na vlaky do Čiech v Žiline, odkiaľ bude smerom do Prahy odchádzať denne až 18 vlakov, z toho dvanásť severnou trasou cez Ostravu. Okrem štátneho dopravcu budú tri z nich obsluhované spoločnosťou RegioJet a dva dopravcom Leo expres. Cestujúci z Pohronia a Turca ale musia po vystúpení v Žiline, podobne ako dnes, počítať s asi polhodinovým čakaním na odchod vlaku do Čiech. Výplýva to z konečného návrhu nového grafikonu Železničnej spoločnosti Slovensko.
Expresné vlaky Detvan a Fatra, ktoré dlhé roky spájali Zvolen, Banskú Bystricu, Žilinu a hlavné mesto Českej republiky, by mali od 13. decembra začať jazdiť severnou trasou z Košíc a náš región tak obídu. Večerný zrýchlený vlak Borišov, ktorého ležadlový vozeň sa v Žiline napájal na EC Slovakia a pokračoval do Prahy, už ďalej takto fungovať nebude vôbec. Posledný vlak do Prahy bude zo Žiliny odchádzať už o 18.22, do Ostravy ešte o dve hodiny na to. Jediným medzinárodným spojením z Banskej Bystrice tak bude jedenkrát denne rýchlik spoločnosti RegioJet.
Naopak o niečo lepšie to bude s vlakovými spojeniami do Bratislavy, ale aj spomínanej Žiliny počas dňa, kam bude vlak ďalej jazdiť každé dve hodiny, v popoludňajšej špičke každú hodinu. Do Bratislavy bude navyše opäť väčšina vlakov jazdiť priamo z Banskej Bystrice. Pri vlaňajšej zmene grafikonu totiž došlo k úprave, pri ktorej bolo na niektoré vlaky do hlavného mesta potrebné prestupovať vo Zvolene. Táto zmena súvisí s plánovanou zmenou prevádzkovateľa rýchlikov na tejto trati na budúci rok.