Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky ponúkne prevádzkovanie štátom dotovanej železničnej linky súkromníkom aj na ďalšej trati. Po trase medzi hlavným mestom a Komárnom sa majú vďaka konkurencii lepších služieb dočkať cestujúci medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.

železničná stanica Banská Bystrica - webDávnejšie avizovaný tender potvrdilo ministerstvo až v týchto dňoch, keď vo vestníku verejného obstarávania zverejnilo predbežné oznámenie. Reálne by sa tak nový prevádzkovateľ mohol dostať na túto trať až v roku 2016. Ministerstvo si od tohto kroku sľubuje jednak zvýšenie komfortu pre cestujúcich, ale zároveň aj zníženie nákladov pre štát. Aj novému dopravcovi, podobne ako súčasnému, bude totiž štát uhrádzať straty dosiahnuté zazmluvnenou prepravovou vo verejnom záujme.

V rámci slovenských železníc pôjde o dosiaľ najväčšiu možnosť na potlačenie monopolu ZSSK, a zodpovedá tomu aj avizovaný záujem dopravných spoločností. Očakáva sa, že sa prihlásia českí nízkonákladoví dopravcovia RegioJet a Leo Express, ale záujem majú podľa medializovaných informácií mať aj České dráhy, dcérska spoločnosť Deutsche Bahn – Arriva, britský National Express, a samozrejme súčasný dominantný štátny prepravca Železničná spoločnosť Slovensko.

Záujem o účasť v tendri zatiaľ oficiálne potvrdil český RegioJet. „Svoju ponuku pripravíme a výberového konania sa určite zúčastníme. Pokiaľ bude výberové konanie úspešné, cestujúci sa môžu na tejto významnej trati tešiť na ohromné zlepšenie služieb a daňoví poplatníci zasa na úsporu na dotáciách, ktoré boli vydávané na prevádzku týchto spojov,“ uviedol jeho hovorca Aleš Ondrůj. Šéf  žltého prepravcu Radim Jančura už dávnejšie avizoval, že v prípade realizácie železničnej linky medzi Banskou Bystricou a Bratislavou, respektíve v prípade príchodu modernej konkurencie, by došlo k obmedzeniu ich autobusových spojení s hlavným mestom.

Trať zostane pomalá

Astra foto
RegioJet do vlakov nasadzuje moderné vozne. Cestujúci by na tejto trati nemali problém pozrieť si celý film.

Nevýhodou vlakového spojenia s Bratislavou je po dostavbe rýchlostnej cesty R1 jednoznačne čas. Stará trať núti vlaky v niektorých úsekoch neúmerne spomaľovať a cesta bežného neexpresného rýchlika preto trvá tri a pol hodiny, v praxi však často i takmer celé štyri hodiny. Priemerná rýchlosť vlakov na tejto trati je totiž len okolo sedemdesiat kilometrov za hodinu. Najrýchlejšie autobusové spojenie, ktoré od začiatku februára prevádzkuje RegioJet, príde z Banskej Bystrice na Mlynské Nivy za rovné tri hodiny. Autom sa dá prejsť trasa po rýchlostnej ceste R1 aj výrazne pod dve hodiny s ohľadom na stav premávky a dodržiavanie maximálnych povolených rýchlostí.

Aj keď by sa v prípade modernizácie trate mohol čas jazdy vlakov výrazne znížiť, na nových tratiach jazdia vlaky v priemere až dvojnásobnou rýchlosťou, Železnice Slovenskej republiky a Ministerstvo dopravy na začiatku septembra pre Denník SME deklarovali, že komplexnú modernizáciu tejto trate pre nedostatok financií nepredpokladajú. Štát sa v súčasnosti sústreďuje na hlavný severný železničný ťah z Bratislavy do Košíc.

Trať medzi Banskou Bystricou a Bratislavou má celkom 230 kilometrov a štát predpokladá, že s novým prevádzkovateľom zazmluvní okolo 1,5 milióna vlakových kilometrov ročne. Trasa železničnej trate prechádza aj Zvolenom, Žiarom nad Hronom, Žarnovicou, Levicami, Šuranmi, Šaľou či Galantou.