V stredu okolo pol štvrtej popoludní bolo pred banskobystrickou pobočkou pracovnej agentúry OTTO asi desať ľudí v žltých vestách. Kvôli nevyhovujúcim, nielen pracovným podmienkam informovali prítomných zamestnancov agentúry o tom, v akých oblastiach by mali zmeniť prístup k pracovníkom, ktorým sprostredkovávajú prácu. Podobné nevyhovujúce praktiky sú typické pre viac pracovných agentúr. Mnohé z nich však lákajú premysleným marketingom. Ale len dovtedy, kým sa pracovníci nepostarajú o negatívnu reklamu, ktorá v tejto oblasti podnikania môže byť len ťažko prínosom.
Na Slovensku sídlia pobočky pracovnej agentúry OTTO Work Force v Banskej Bystrici a v Prešove. Organizátorom protestnej kampane na Slovensku je Priama akcia. Na agentúru OTTO ich upozornila sesterská organizácia Zväz poľských syndikalistov, ktorí tiež vyvíjajú podobné aktivity. Prvé informačné a protestné akcie proti praktikám pracovnej agentúry OTTO sa v kancelárii firmy v Banskej Bystrici, ale aj v Prešove, uskutočnili už 11. februára 2011. Bolo to prvé upozornenie. Vzhľadom na to, že neboli naplnené podmienky, ktoré by OTTO podľa Priamej akcie mal zlepšiť, odovzdali aktivisti zamestnancom červenú kartu so zoznamom požiadaviek. Hárok červenej farby veľkosti A4. Sú na ňom uvedené konkrétne problematické oblasti, ktoré by mala pracovná agentúra zlepšiť. Nezabudli ani na kópiu v anglickom jazyku, ktorú by mali zamestnanci poslať ďalej. Priama akcia ju tiež poslala na centrálu do Holandska.
Problematické oblasti
Na praktiky firmy OTTO sa začali sťažovať najmä Poliaci. To, že sa s problémami hlásia už aj Slováci, potvrdil pre BBonline.sk Michal Tulík z Priamej akcie: „Ozvali sa nám niekoľkí ľudia z Čiech aj zo Slovenska. Takže v súčasnosti sme vo fáze zisťovania toho, aké sú ich presné požiadavky, aby sme ich mohli formulovať a predostrieť agentúre.“ Ako vyplýva z informácií Zväzu poľských syndikalistov či Priamej akcie, ktoré zhromažďujú sťažnosti pracovníkov agentúry OTTO v Holandsku, sťažujú sa na rôzne veci. Od samotnej práce, cez dochádzku až po ubytovanie.
Jedným z problémov je, že agentúra párom či rodinným príslušníkom sľúbi spoločné ubytovanie, no nie je schopná ho poskytnúť. Mnohí sa tiež sťažujú na samotné podmienky v ubytovniach. Napriek komfortným podmienkam, ktoré agentúra sľubuje, realitou sú plesne, špina i nefungujúce zariadenia. Trápi ich tiež nízky počet sociálnych zariadení a kuchýň, ktoré nepostačujú na množstvo ubytovaných, tak ako aj výmera izieb. Navyše sú niektoré ubytovacie zariadenia situované úplne mimo miest a obcí, so sťaženou dostupnosťou aj do obchodu s potravinami, nieto ešte k službám navyše. Pracovníci nie sú spokojní ani s prácou, pretože im prideľujú rôzne pozície a nie jednu, o ktorú mali záujem. Ich pracovný čas určuje agentúra zjavne podľa požiadaviek klientov (firiem), a preto sa niekedy stane, že pracovník aj dlhší čas nepracuje. S tým je tiež spojené časté sťahovanie.
Problematická je tiež hromadná dochádzka do práce, ktorá niekedy trvá takmer dve hodiny a to je len cesta tam. Ubytovaniu a ani časovo naplánovanej dochádzke, sa napriek iným možnostiam nedá vyhnúť. Jedným z najzávažnejších dôvodov je aj otázka oneskoreného prípadne nevyplácania plných miezd, predražené ubytovanie vzhľadom na podmienky pre život, ale aj časté sankciovanie pracovníkov prostredníctvom žltých a červených kariet. Pokuty sú niekedy udeľované aj bez vedomia dotknutých osôb, výnimkou nie sú ani sankcie za maličkosti prípadne veci, ktoré sa vôbec nestali.
Nastali zmeny?
Po rokovaní v Holandsku v druhej polovici marca výkonní zástupcovia agentúry OTTO Work Force prisľúbili zlepšenie situácie. Ako uviedol Michal Tulík z Priamej akcie: „Po prvých akciách na Slovensku, v Čechách, Holandsku aj Poľsku firma predsa len vyplatila jednému zamestnancovi, o čo ho ukrátila na mzde a vyplatila aj ďalším trom, ktorí boli zapojení v kampani. Len tým trom už nie plné sumy.“ Stále sa však ozývajú ďalší pracovníci, ktorí majú nevyplatené mzdy či iné požiadavky. K zmene pracovných ani ubytovacích podmienok však stále nedošlo. A to napriek tomu, že niektoré veci si nevyžadujú dlhší čas. Napríklad majiteľ firmy stále konštatuje, že systém pokút vo firme neexistuje. Aj pre tieto dôvody kampaň asi tak skoro neutíchne.
„Vedenie slovenskej pobočky v Banskej Bystrici sa tvári, že nie je nijaký problém a ona s tým nemá nič spoločné. Máme sa kontaktovať na holandské vedenie, čo ale nie je pravda. Pretože keby sme sa chceli kontaktovať na holandské vedenie, otázka je, čo v Banskej Bystrici robí vôbec pobočka firmy?“ skonštatoval po včerajšej akcii Michal Tulík. Vzhľadom na to, že pobočka v Banskej Bystrici sa k celej situácii nemieni vyjadriť a opakovane každého odvoláva na centrálu v Holandsku, kontaktovali sme ich prostredníctvom e-mailov na rôzne adresy. V prípade, že zašlú stanovisko, budeme Vás o tom určite informovať.
V prípade, že máte skúsenosti, o ktoré sa chcete podeliť alebo chcete riešiť svoje problémy s agentúrou OTTO či problémy s inou pracovnou agentúrou, môžete sa obrátiť na Priamu akciu, ktorá je slovenskou sekciou Medzinárodnej asociácie pracujúcich.
Čítajte ďalej: Pracovná agentúra sa bráni