TS CEEV Živica | 7.11.2017

Žiaci a učitelia sa opäť stanú bádateľmi, hľadačmi a objaviteľmi „tajného života mesta“

Česko-slovenský vzdelávací projekt Tajný život mesta, ktorý realizuje CEEV Živica, pokračuje aj v tomto školskom roku. Päťdesiat slovenských škôl si vyučovanie spestrí dobrodružnými hľadačkami alebo questingom.

Žiaci a učitelia sa opäť stanú bádateľmi a spoločnými silami budú pátrať nielen po divo rastúcich rastlinách, ale pomocou questov (dobrodružných hľadačiek) aj po prírodnom dedičstve svojho mesta či obce. Po absolvovaní trojdňového kurzu vo Vzdelávacom centre Zaježová je 50 slovenských pedagógov z projektu Tajný život mesta pripravených priniesť metodiku bádateľstva do svojich tried. Podstatou tejto metódy je pestovať v žiakoch prirodzenú zvedavosť, podnecovať ich chuť skúmať a učiť sa. Okrem rozvoja kritického myslenia táto metóda podporuje dobré vzťahy a spoluprácu v triede.

V druhom projektovom roku sa školské tímy trochu pomenili, no dve pilotné banskobystrické základné školy – Súkromná ZŠ u Filipa a ZŠ Moskovská, v projekte pokračujú. Podľa slov koordinátorky projektu Ivany Poláčkovej sa obom školám darí veľmi dobre. Banskobystrický kraj reprezentuje tiež ZŠ Sama Cambela zo Slovenskej Ľupče, SOŠ služieb a lesníctva z Banskej Štiavnice, ZŠ Námestie mládeže zo Zvolena, ZŠ s MŠ Š. Moysesa zo Žiaru nad Hronom a detvianska ZŠ Kukučínova.

Cieľom projektu Tajný život mesta 2 je zmeniť bežne zaužívané metódy vzdelávania prírodovedných predmetov a ukázať, že majú potenciál zaujať žiakov. Aj preto sa na kurze učitelia dozvedeli nielen to, ako pomocou mobilnej aplikácie PlantNet učiť deti rozpoznávať rastliny, ale aj to, ako sa tvoria dobrodružné questy a akým spôsobom ich zahrnúť do vyučovania. Pri objavovaní bádateľských metód, tvorbe questov aj pri použití mobilnej aplikácie pomohli školám odborníci z mimovládnej vzdelávacej organizácie Živica, Centra Veronica Hostětín aj Technickej univerzity Zvolen.

„Projekt Tajný život mesta sa nám veľmi páči a má pozitívnu odozvu u žiakov, pretože môžeme tráviť časť vyučovania vonku v prírode, “túlať” sa a pátrať, spoznávať. V pokračovaní projektu chceme naše poznávanie biodiverzity rozširovať a s výsledkami bádania by sme radi prispeli k tvorbe questov. Tešíme sa ako predstavíme verejnosti zaujímavé lokality nášho mesta a jeho okolia,“ uviedla Marcela Šuňavská, učiteľka z Gymnázia J. Francisciho-Rimavského v Levoči.

„Učitelia sa sťažujú, že deti vôbec nevnímajú svoje okolie. Mnohé z nich sa vďaka Tajnému životu mesta prvýkrát dostali do prírody v okolí školy a objavili dobrodružstvo bádania. Veríme, že questy alebo hľadačky, ktoré spoločne vytvoria tento rok, im pomôžu otvoriť oči a objaviť to hodnotné, čo ich mesto alebo obec skrýva a podeliť sa o to s ostatnými,“ vysvetľuje Ivana Poláčková, koordinátorka projektu Tajný život mesta.

Na podporu bádateľsky orientovaného vyučovania každá škola v projekte dostala štyri tablety. Bádateľská metóda vyučovania sa na Slovensku šíri aj vďaka finančnej podpore generálneho partnera projektu, spoločnosti Veolia. Viac informácií o projekte na: www.tajnyzivotmesta.sk.

PlantNet je obrazová aplikácia na identifikáciu rastlín vyvíjaná vedcami z francúzskych výskumných organizácií (Cirad, INRA, Inria a IRD), zo siete Tela Botanica a vďaka finančnej podpore nadácie Agropolis. Táto bezplatná aplikácia pomáha identifikovať druhy rastlín z fotografií na základe softvéru pre vizuálne rozpoznanie. Počet druhov a množstvo obrázkov použitých aplikáciou sa vyvíja so zapojením sa používateľov do projektu. Aplikácia neumožňuje identifikáciu okrasných rastlín. Najlepší výsledok sa dosiahne s fotkou, na ktorej je iba jeden rastlinný orgán (list, kvet, plod…). Keď aplikácia správne identifikuje rastlinný druh, môžete sa zapojiť do projektu zdieľaním svojho pozorovania. Odoslané pozorovania budú kontrolované odborníkmi a v prípade zhody schválené a zaradené do databázy.

Fotogaléria