V spolupráci s Francúzskym inštitútom ponúka výstava 100 x France výber diel z najvýznamnejších zbierok fotografií: Bibliothèque nationale de France, Musée d´Orsay a Centre Pompidou.

Výstava reflektuje vývoj média fotografie a jeho význam nielen v oblasti umenia, ale aj žurnalistiky, či vedy a vypovedá tiež o histórii a kultúre Francúzska a Francúzoch. Každé dielo zastupuje tvorbu a prístup k fotografii jedného z významných autorov a každá z printov fotografií je doplnená textom približujúcim históriu fotografie a jej význam v dejinách. Sú tu zastúpené fotografie z tvorby géniov ako Nicéphore Niépce, Adolphe Humbert de Molard, Charles Nègre, Gustave Le Gray, bratia Bissonovci, ale aj zriedkavo vystavovaných umelcov ako Édouard Baldus, Charles Marville a Auguste Collard.

S evolúciou techník (reprodukovateľnosťou, skrátením expozičného času…) sa vďaka fotografom ako Félix Nadar alebo Mayer&Pierson fotografia komercionalizovala. Začiatkom 20. storočia piktorialisti ako Constant Puyo dúfali, že prostredníctvom kompozície a prvkov pridávaných pri procese vyvolávania, dosiahnu výsledok porovnateľný s maľbou. Po chaose prvej svetovej vojny sa surrealisti pohrávali s technickými experimentmi. Počnúc Man Rayom, Dorou Maar alebo Raoulom Ubacom sa fotografia začala používať nielen ako „reprezentácia,“ ale tiež ako tvorivý „cieľ.“

S rozvojom novinárstva sa Janine Niépce a Sabine Weiss stali fotoreportérkami, prinášajúcimi správy o politike a spoločnosti. V poslednej štvrtine 20. storočia chýba fotografii už len malý krôčik k výtvarnému umeniu. Vďaka Bernardovi Fauconovi, Patrickovi Tosanimu, Valérie Belin, Valérie Jouve alebo Frankovi Perrinovi sa fotografia stala výtvarným médiom, ktoré využívali konceptuálni umelci.

Výstava sa uskutoční v priestoroch Bethlenovho domu a prebieha od 17. januára do 24. februára.