Transparency International začalo sumarizovať príjmy a výdavky kandidátov do jesenných komunálnych a krajských volieb. V rebríčkoch sa zatiaľ na popredných miestach umiestňujú v rámci celého Slovenska kandidáti práve z Banskej Bystrice.

Voľby do orgánov samosprávy obcí a voľby do orgánov samosprávnych krajov sa súčasne uskutočnia 29. októbra. Kandidátne listiny je možné podávať do 30. augusta.

Nový web volby. transparency.sk prináša voličom prehľadný sumár dát o kampaniach pred spojenými miestnymi a regionálnymi voľbami. Priebežne analyzuje dáta z transparentných účtov jednotlivých kandidátov.

Ako Transparency upozornilo, spomedzi politických strán ku dnešnému dňu najviac do kampane investovalo hnutie Sme rodina (409-tisíc eur) a OĽaNO (384-tisíc), ktoré do výdavkov zahrnuli aj celonárodné imidžové kampane o nájomných bytoch a rodinnom balíčku.

Trojicu nezávislých kandidátov s doteraz najvyššími výdavkami tvoria uchádzač o post banskobystrického župana Ondrej Lunter (61-tisíc), kandidát na nitrianskeho župana Branislav Becík (45-tisíc) a banskobystrický primátor Ján Nosko (32-tisíc eur).

„Sumárne najviac vložili do kampaní zatiaľ kandidáti v Banskobystrickom kraji (132-tisíc eur), najmenej v Prešovskom (21-tisíc). Toto porovnanie však skresľujú spoločné stranícke kampane (najmä v prípade OĽaNO, KDH či ĽSNS), keď často nie je možné výdavky pre rôznych kandidátov na účtoch strán rozlíšiť,“ informuje Transparency International Slovensko.

Najviac jednotlivých darcov na transparentný účet zatiaľ spomedzi všetkých kandidátov na Slovensku získala kandidátka na primátorku Banskej Bystrice Diana Javorčíková, ktorej sa 70 podporovateľov vyzbieralo už na vyše 18-tisíc eur. Najštedrejších darcov, s vyňatím vkladov politických strán majú zatiaľ Ondrej Lunter (50-tisíc a 30-tisíc eur od Jána Luntera), Team Bratislava Matúša Valla (40-tisíc eur od podnikateľa Milana Dubeca) a žilinský primátor Peter Fiabáne (35-tisíc od manželky Anny).

Keď sa pozrieme priamo do Banskej Bystrice. Súčasný primátor Ján Nosko zo súkromných a rodinných zdrojov zatiaľ na transparentný účet svojej kampane previedol spolu 35-tisíc eur, pričom takmer 32-tisíc eur smerovalo priamo do reklamnej agentúry na výdavky kampane a podrobné rozloženie výdavkov tak nie je známe. Niekoľko stovák eur z transparentného účtu smerovalo na inzerciu na sociálnych sieťach.

Jeho zatiaľ jediná vyzývateľka, už spomínaná Diana Javorčíková, ktorá kampaň odštartovala ešte v závere minulého roka, na kampaň vynaložila nateraz vyše 16-tisíc eur. Sama pritom z vlastných prostriedkov previedla na účet kampane zatiaľ len rádovo stovky eur, väčšina plynie z príspevkov jednotlivých darcov. Výdavky zatiaľ tvorili najmä náklady na billboardy, inzercie, tvorbu videí, prenájom techniky a priestorov či inzerciu na sociálnych sieťach.