Stredoslovenská galéria Vás pozýva na vernisáž výstavy, ktorá sa uskutoční vo štvrtok 17. marca o 17.00 hod. v Praetóriu. Kurátorkou výstavy je Ivana Komanická a výstava potrvá do nedele 29. mája.
Repríza výstavy košickej umelkyne, ktorá prezentuje výber z malieb, tapisérií, návrhov a kresieb od konca 60. rokov 20. storočia po súčasnosť, predstavuje málo známe práce a ponúka nové pohľady na dielo autorky, ktoré bolo v úzadí. Retrospektívna výstava jej prác v textile, ktorá siaha od jej raných tapisérií a návrhov až po najaktuálnejšie maľby, odhaľuje konzistentnosť jej návrhov počas niekoľkých desaťročí. Názov výstavy bol prebraný z kľúčového textu druhej vlny feminizmu z Druhého pohlavia Simone de Beauvoir. Západné feministky často využívali alternatívne médiá vrátane textilu, keďže tieto nemali takú históriu, v ktorej dominovali muži, ako napríklad v soche a maľbe.
Tapisérie boli často využívané počas socializmu ako umenie vo verejnom priestore, preto ich slovenská teória často chápe ako konzervatívny žáner, ktorému dominoval socialistický realizmus a ktorý bol nositeľom predovšetkým kolektívnej skúsenosti. Potenciál tapisérií niesť kritické odkazy ešte nebol preskúmaný ani zdokumentovaný, táto výstava sa o to pokúša. Vo svojich tapisériách Katarína Tekeľová Blažová ukazuje, že abstraktné umenie, ktorému dominujú muži môže byť emotívne, hlboké ale tiež figuratívne. Jej rané práce, v ktorých skúmala formálne ale tiež autobiografické témy, vzťahy a túžbu redefinujú surrealistický koncept lásky L´amour fou.
Rovnako odrážajú autorkine odpovede na abstraktnú maľbu, ako aj niektoré stratégie pop-artu. Cyklus z jej zrelého obdobia Moira predstavuje sexualizovanú a duchovnú podobu materstva a predznačuje cestu k spiritualite. Okrem textilných prác bude na výstave predstavený aj súbor fotografií, ktoré neboli nikdy vystavené a ktoré dokumentujú jej malé performancie. Výstava bola premiérovo uvedená vo Východoslovenskom múzeu v Košiciach v roku 2015.
Katarína Tekeľová Blažová (1945) maliarka, autorka tapisérií a art-protisov. Vyštudovala Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave – oddelenie voľnej maľby a gobelínu profesora Petra Matejku (1965-1971). V rokoch 1979 až 1989 realizovala viacero výtvarných diel v architektúre v technikách art-protisu, viazanej a tkanej tapisérie, mozaiky a vitráže. Tkané a viazané tapisérie realizovala v spolupráci s Moravskou gobelínovou manufaktúrou vo Valašskom Meziříčí, medzi inými veľkoplošnú tapisériu z raného obdobia Rozhovor v záhrade (1971), cyklus jedenástich tapisérií Moira (1994 -1996) a ručne tkanú oponu Fénix pre Štátne divadlo v Košiciach realizovanú na základe verejnej súťaže (1990).
V roku 2012 sa stala finalistkou maľby a grafiky prestížnej medzinárodnej ceny pre súčasné umenie Celeste Prize. Autorkine tapisérie a obrazy boli predstavené na viacerých domácich i zahraničných samostatných výstavách: Moira-Tapisérie/Obrazy – SNM Bratislavský hrad (1996), Východoslovenská galéria Košice (1996), SNG Zvolenský zámok (1998), Slovenský kultúrny inštitút Budapešť (1998), Rakúske kultúrne centrum – Palais Pallfy Viedeň (1998), DNA – Obrazy/Tapisérie – Dom umenia, Bratislava (2008).
Zúčastnila sa viacero kolektívnych výstav: Actual Textile Art, Konsolidační banka, Praha (1995), Tapiserie / MGM, Amsterdam (1995), Tapiserie, obraz, prostor, Dům umění, Brno (1995), Actual Textile Art, Galéria Mánes, Praha (1997), Umenie 2007 – Interpretácia skutočnosti, Dom umenia, Bratislava (2007), Papier Kole /česká a slovenská koláž XX a XXI storočia/, Východoslovenská galéria, Košice (2012), Celeste Prize 2012, Múzeum Centrale Montemartini (Rím 2012), 7.Zlínsky Salón – trienále súčasného českého a slovenského umenia, Galerie Zlín (2014).
Jej práce sú zastúpené v zbierkach v Slovenskej národnej galérie v Bratislave, Východoslovenskej galérie v Košiciach, Šarišskej galérii v Prešove, v súkromných zbierkach na Slovensku, aj v zahraničí. Má dve deti, žije a pracuje v Košiciach s manželom Františkom Blažom a synom Markom, ktorí sú tiež výtvarní umelci.