Na banskobystrickom Amfiteátri Paľa Bielika sa chystá veľká operná udalosť. V sobotu 6. júna zaznie pod holým nebom Verdiho Nabucco v podaní sólistov, zboru a orchestra Štátnej opery.

NabuccoOperné predstavenie, ktoré sa koná pod záštitou primátora Banskej Bystrice Jána Noska, organizuje pre (nielen) Banskobystričanov Občianske združenie Vis Verbi.

S dramaturgičkou banskobystrickej Štátnej opery Alžbetou Lukáčovou sme sa porozprávali aj o tom, ako sa v opere pripravujú na toto výnimočné predstavenie.

Je bežné, že Štátna opera vystupuje pod holým nebom?

Nie je to bežné. Pod holým nebom Štátna opera účinkuje spravidla v rámci hudobných festivalov, doteraz to bolo najčastejšie v rámci opernej časti festivalu Zámocké hry zvolenské (ZHZ), ktorú sme sami organizovali. Ako hostia pomerne pravidelne účinkujeme aj na ďalšom open-airovom festivale Janáčkovy Hukvaldy v Českej republike. V tomto roku operu pod holé nebo prinesieme aj prostredníctvom festivalu Operalia Banská Bystrica 2015, ktorý nadväzuje na viac ako štyridsaťročnú tradíciu už spomínanej opernej časti festivalu ZHZ. Inak je naše účinkovanie na takýchto podujatiach viazané vyslovene na pozvania externých organizátorov.

Je príprava sólistov, orchestra, scény na takéto vystúpenia iná, ako keď hráte v klasickom divadle, „pod strechou“?

Nabucco1Príprava predstavenia pod holým nebom predstavuje pre divadlo mimoriadnu situáciu. Inscenácie, ktoré má divadlo v repertoári, sú totiž vždy pripravené pre konkrétny priestor, v tomto prípade pre sálu Štátnej opery. Z tohto dôvodu musia všetky zložky divadla vynaložiť sily na to, aby inscenáciu dokázali prispôsobiť daným podmienkam, ktoré sú odlišné ako v domácom prostredí. Rieši sa napríklad prizvučenie účinkujúcich, čo sa bežne v divadle nerobí, prispôsobuje sa svietenie inscenácie, kulisy, niekedy dokonca i zloženie orchestra, ak sa pracuje v priestorovo obmedzených podmienkach. V zásade však účinkujeme na takých podujatiach, kde sú vopred dohodnuté také podmienky, ktoré zodpovedajú našim požiadavkám. Potom sa v rámci inscenovania diela vieme prispôsobiť tak, aby sme pripravili návštevníkom kvalitný umelecký zážitok.

Kedy mala opera Nabucco premiéru v Štátnej opere?

Opera Nabucco je do repertoáru divadla nasadzovaná priebežne už od dôb jeho založenia v roku 1959. Najnovšia inscenácia tohto najznámejšieho diela Giuseppe Verdiho mala v Štátnej opere premiéru 26. júna 2010. Hudobne operu naštudoval Marián Vach a jej režisérom je Michal Babiak.

Máte v pláne uviesť na Amfiteátri v Banskej Bystrici aj ďalšie operné predstavenia?

Na túto otázku neviem dať jednoznačnú odpoveď, pretože na banskobystrickom Amfiteátri účinkujeme ako hosťujúce teleso. Ďalšie uvedenie opier v tomto priestore je viazané výhradne na pozvanie organizátorov tohto podujatia.

Nabucco na amfiteátri

amfik amfiteater bbZačiatok predstavenia na Amfiteátri Paľa Bielika v Banskej Bystrici, v sobotu 6. júna, je o 21. hod.

Operu Nabucco hudobne naštudoval Marián Vach, diriguje Ján Procházka. Scéna: Jaroslav Valek, kostýmy: Eva Farkašová, choreografia: Michal Majer, zbormajsterka: Iveta Popovičová, réžia: Michal Babiak.

Účinkujú: Zoltán Vongrey (Nabucco), Michal Hýrošš (Ismaele), Ivan Zvarík (Zaccaria), Katarína Vovková a. h. (Abigaille), Michaela Šebestová a. h. (Fenena), Marián Hadraba (Veľkňaz), Peter Schneider (Abdallo), Veronika Mihalková a. h.(Anna).

Verdi a jeho Nabucco

Giuseppe Verdi (Porträt von Giovanni Boldini, 1886)Zborovú operu Nabucco (skratka od Nabucodonosor) skomponoval Giuseppe Verdi v roku 1841 na libreto od Temistocle Solera, ktoré vychádza z biblického príbehu o zajatí Židov, napokon vypovedaných zo svojej vlasti babylonským kráľom Nabuccom. Tieto udalosti sú použité ako podklad pre romantickú zápletku a politické sprisahanie v opere. V starozákonnom príbehu sa ukrýva politický inotaj, vyjadrenie zápasu talianskeho národa v dobe risorgimetna. Pod pôvodným názvom Nabucodonosor bola opera prvýkrát uvedená v Milánskej La Scale 9. marca 1842. Sopranistka Giuseppina Strepponi, spievajúca na premiére úlohu Abigaille, sa neskôr stala Verdiho manželkou.

Dielo nadväzuje na veľkú tradíciu talianskej opery prvej polovice 19. storočia. Modlitba zajatých Židov Va pensiero sull’ali dorate… sa stala tajnou národnou hymnou Talianov. Napriek tomu, že dobový politický podtext opery dnes už nie je naliehavý, riziko utláčania slabších národov silnejšími a potreba ochrany národnej identity sú vždy aktuálne.

Náročná Abigail

Náročná sopránová úloha Abigail bola často spojená s (profesionálnym) pádom speváčky, ktorá ju spievala. Elena Souliotisová a Anita Cerquettiová ju spievali nepripravené, pričom vysoká a ťažká textúra (tel. tessitura) im pravdepodobne poškodila hlasy. Maria Callasová spievala túto úlohu iba trikrát, na nahrávke sa zachovalo len jediné predstavenie z roku 1949. Leontyne Priceová a Joan Sutherlandová spievať Abigail úplne odmietli…

Vypočujte si Abigail v podaní Kataríny Vovkovej, ktorú uvidíte aj v predstavení na banskobystrickom Amfiteátri:

Súťaž o vstupenky

Už tradične sme pre vás pripravili aj súťaž o vstupenky, opäť v spolupráci s OZ Vis Verbi. Do žrebovania o dve vstupenky pre dve osoby zaradíme všetkých, ktorí do stredy 20. mája správne odpovedia na otázku: V ktorom roku Giuseppe Verdi skomponoval operu Nabucco?

Súťaž je ukončená. Výhercami sa stávajú Katarína Fabušová a Lucia Puškárová.