Príbeh ikonického domu, ktorý prežil osudovú lásku a dva totalitné režimy a drsné severské krimi, ktoré rieši rasovú nenávisť. Knihy, ktoré prečítate na jeden nádych.

Simon Mawer: Sklenená izba

 Úspešný britský spisovateľ Simon Mawer, autor románu Sklenená izba, vyštudoval zoológiu a do literatúry vstúpil pomerne neskoro. Pozornosť však upútal už svojou prvotinou Chiméra (1989), za ktorú dostal McKitterickovu cenu za najlepší debut. Dva z jeho románov, Mendelov trpaslík (1997) a Sklenená izba (2009), sa dostali do výberu na prestížnu Bookerovu cenu. Vo svojom najnovšom románe Pražská jar (2018) opisuje inváziu sovietskych vojsk v bývalom Československu, čo potvrdzuje jeho fascináciu stredoeurópskymi a konkrétne aj československými dejinami.

Sklenená izba (Slovart, 2019) je inšpirovaná príbehom brnianskej vily Tugendhat. Podľa knihy bol nakrútený rovnomenný film s hviezdnym obsadením. V kinách mal premiéru na jar tohto roku.

Bohatý český priemyselník židovského pôvodu Viktor Landauer a jeho manželka Liesel sa počas svadobnej cesty zoznámia s rakúskym architektom Reinerom von Abtom. Jeho modernistický prístup k architektúre ich nadchne natoľko, že si ho najmú ako projektanta svojho nového domu. Von Abt pre nich vytvorí neprehliadnuteľnú majestátnu vilu s veľkými oknami, unikátnou ónyxovou stenou, bielymi stropmi aj podlahami – dom, v ktorom sa snúbia čisté línie, vzdušnosť, racionalita a harmónia. Landauerovci v ňom vedú pestrý život, bohatý na intímne chvíle aj búrlivé večierky, na ktorých sa zúčastňujú významné osobnosti Prvej republiky, ale iba dovtedy, kým ich bezprostredná hrozba nacistickej okupácie neprinúti opustiť mesto aj krajinu…

Ukážka z knihy

„Ide o pohľad,“ vraví Oskar. Pred chvíľou dovečerali a teraz sedia pred ónyxovou stenou. V posledných týždňoch sa schádzajú často, obom tie stretnutia robia dobre. Dom sa stal pre nich útočiskom a sklenená izba, ktorá je všetko možné, len nie nedobytná pevnosť, ich utešuje svojou racionalitou a pokojom, zatiaľ čo svet tam vonku, za hranicami ich súkromných životov sa rozpadáva. V pohraničí vládnu nepokoje, skupiny nemecky hovoriaceho obyvateľstva sa dožadujú autonómie, pozdĺž hranice s Rakúskom sa sústreďujú jednotky nemeckej armády, volá sa po právach, po nezávislosti, po odtrhnutí.

„Čo tým myslíš? Aký pohľad?“ pýta sa Viktor. Pred niekoľkými dňami sa vrátil z Prahy, kde vo vzduchu cítiť blížiacu sa paniku a zradu.

„Historický pohľad.“ Stropné svetlá sa odrážajú od Oskarovej holej hlavy. Natiahne ruky pred seba, akoby chcel ten pohľad názorne predviesť, abstraktný pojem vznášajúci sa medzi jeho dlaňami. „Po vojne sme si my, úbohí, zaostalí obyvatelia tejto krajiny mysleli, že sme svedkami vyvrcholenia nejakého historického vývoja. Ale mýlili sme sa. V skutočnosti sme sa ocitli uprostred procesu, ktorého koniec nikto z nás nepozná.“

Stefan Ahnhem: Motív X

Ak niekto dokáže písať naozaj drsné severské krimi, tak je to Stefan Ahnhem. Jeho krimi trilery Obeť bez tváre, Deviaty hrob či 18 pod nulou sa stali vo svete bestsellermi práve pre Ahnhemove majstrovské zaobchádzanie s psychikou čitateľa a jeho schopnosť budovať napätie.

Triler Motív X (Ikar, 2019) voľne nadväzuje na predchádzajúce trilery v hlavnej úlohe s detektívom Fabianom Riskom, no rieši aj pomerne závažnú spoločenskú tému, ktorá rezonuje v celej Európe – rasovú nenávisť. V mnohých častiach knihy je možné nájsť paralely aj so Slovenskom.

Fabian Risk bdie pri lôžku dcéry Matildy v helsingborskej nemocnici. Postrelili ju, leží v kóme – a vinu pripisuje sebe. V tom čase brutálne zavraždia jedenásťročného chlapca, prisťahovalca zo Sýrie. Je to rasistický útok? Mestská kriminálna polícia sa púšťa do komplikovaného vyšetrovania prípadu. Pribúdajú ďalšie zdanlivo náhodné vraždy a Liljaová, Bralo a ostatní z helsingborskej polície sa pri prenasledovaní viacerých páchateľov ocitnú pod príliš veľkým tlakom. Napokon sa Fabian musí vrátiť do služby, hoci rodina ho potrebuje. Šéfka kriminálnej polície Astrid Tuvessonová preruší svoj dvanásťkrokový program odvykania od alkoholu, aj keď sotva začala, pretože musí viesť prácu v paralelných vyšetrovaniach. Fabian vyzbrojený informáciami, ktoré po sebe zanechal jeho mŕtvy kolega Hugo Elvin, začne vlastné vyšetrovanie, ktoré však môže súdržnú vyšetrovaciu skupinu navždy zmeniť, a v stávke je aj jeho vlastný život…

Ukážka z knihy

Fabian bez toho, aby sa dotkol obsahu, zásuvku znova zatvoril a vôbec si na ňu nespomenul. Až na Elvinovom pohrebe. Tam sa stretol s dávnou štokholmskou kolegyňou, kriminalistickou techničkou Hillevi Stubbsovou. Ukázalo sa, že pozná oboch, Elvina i Molandera, z čias, keď všetci traja chodili na policajnú akadémiu. So smiechom odmietla informácie o tom, že by Elvin chcel podstúpiť operáciu na zmenu pohlavia, čo teóriu o samovražde postavilo do úplne nového svetla.

Fabian odsunul šálku a prešiel k bielej tabuli. Zatiaľ bola prázdna a čakala na to, aby ju zaplnil fotografiami, podozreniami, stopami a teóriami. Nechcel na ňu umiestniť všetky Elvinove nápady a myšlienkové postupy zo zásuvky. Chcel ju zaplniť vlastnými závermi a tým, čo sám určí.

Odteraz šlo o jeho vyšetrovanie. Nie Elvinovo. A aby to zdôraznil, pripevnil na ňu snímku, ktorú sám urobil, keď našiel kolegu visieť na háku od lampy, oblečeného v kvetovaných šatách, s náušnicami a ohnivočervenými namaľovanými perami.

Súťaž

Knihy Sklenená izba (Slovart, 2019) a Motív X (Ikar, 2019) môžete vyhrať, ak sa zapojíte do našej súťaže a budete mať šťastie pri žrebovaní. Súťažiť môžete do piatka 23. augusta na Facebooku BBonline.sk.