Krajina je názov výstavy, ktorej vernisáž sa uskutoční vo štvrtok 18. augusta v banskobystrickej DORA Gallery. Vystavujúce autorky Janu Kánovú a Maju Kende spája viac ako len umenie. Sú sestry. Prostredníctvom svojej tvorby, ako to dokumentuje aj výstava, vyjadrujú svoj vzťah k prírode, ktorá je ich nekonečnou inšpiráciou.

Banskobystričanka Jana KánováMaja Kende, ktorá už niekoľko rokov žije s rodinou vo Švajčiarsku, pochádzajú z východu Slovenska, z Prešova. Sú sestry a podobajú sa na seba. Ich tvorba je však diametrálne odlišná.

„Maja má výtvarné vzdelanie a celý život tvorí a žije s umením. Ja som amatér, ktorý využíva technické materiály a postupy.  Obe nás však zaujíma a fascinuje abstrakcia. To je naša spoločná črta,“ hovorí Jana Kánová, ktorá sa na výstave Krajina prezentuje sériou akrylových malieb na brezovej preglejke.

Pozrite si rozhovor s Janou Kánovou, ktorý sme pred dvomi rokmi uverejnili na portáli BBonline.sk:

Vizuálny prejav Jany Kánovej ovplyvnilo jej technické vzdelanie. Skúmanie materiálov, štruktúr, proporcií a ich vzťahov, hier svetla a tieňa jej pomáhajú pri definovaní jej vyjadrovacieho jazyka. Svoje obrazy a objekty vytvára rezbárskymi technikami, dlátom a frézou. Využíva dreviny z okolitých hôr, smrek, orech, dub, hrab. Obrazy sú prevažne bez rámu a pokračujú na hrane dreveného tela obrazu. Minimalizmus a lavírovanie na hrane medzi umením a dizajnom, technickým a umeleckým, je charakteristické pre celú jej tvorbu. Oba materiály, akryl aj lisovaná preglejka, sú pre svoje praktické vlastnosti pôvodne využívané v stavebníctve. Artistické vlastnosti sú považované len za druhoradé. Mestský urbanizmus prerysovala do geometrickej abstrakcie. Farebné plochy parkov a budov sú preťaté líniami akoby cestami a chodníkmi. Ostré uhly sú zaoblené do svojich nežnejších podôb. Odhalenou štruktúrou preglejky Jana Kánová vnáša prírodný element do „mesta“.

Maja Kende je ovplyvnená mnohými učiteľmi a kolegami, sú to napríklad Anna Torfs, Kate Hume a Shozo Michikawa. Ich rôznorodosť zavážila pri formovaní jej vlastného prejavu. Jej záujem o abstraktné umenie prišiel neskôr, ako výsledok cesty do Japonska a jej hľadania kontroly, pokoja, meditácie a času. „Krajiny“ sú maľované akvarelovými farbami, ktoré sa ťažko ovládajú. Vodná masa tečúca všetkými smermi, vrstva na vrstve, farba na farbe, vytvára ideálnu kontrolovanú krajinu, s krásne upravenými okrajmi. Vrcholom jej tvorby je performancia Landscaping – Terénne úpravy, meditácia maľbou. Performancia spočíva v meditatívnom opakovaní jednotlivých maliarskych krokov – miešanie farby, ťah štetcom,  sušenie; miešanie, ťah, sušenie. Vrstvenie farieb v dvoch pruhoch evokuje fundamentálnu krajinu – zem a nebo. Tento opakovaný proces obsahuje 20 až 50 individuálnych ťahov.

Vernisáž výstavy Krajina sa uskutoční vo štvrtok 18. augusta o 18.00 h v DORA Gallery v Banskej Bystrici (Nad plážou 23, Belveder).