V sobotu tomu bude presne rok, čo nám na Námestí SNP predstavili nové logo nášho mesta. To už vtedy vyvolalo vlnu obdivu, ale aj kritiky. Členovia komisie, ktorí logo spomedzi 157  súťažných návrhov vybrali, tvrdili, že Banskobystričania potrebujú čas, aby sa s týmto logom zžili. Rok je za nami, preto si pripomeňme minuloročnú voľbu loga, a tiež to, nakoľko sa nám spomínané „zžitie“ podarilo.

„O víťaznom návrhu bude rozhodovať odborná porota, v ktorej nechýbajú renomovaní grafici a dizajnéri. Meno víťazného autora sa verejnosť dozvie počas tohtoročných Dní mesta Banská Bystrica v septembri. Som rád, že Banská Bystrica sa pripojí k tým moderným mestám, ktoré k propagácii svojich aktivít používajú osvedčený marketingový nástroj v podobe loga,” povedal pri vyhlásení súťaže primátor Ivan Saktor. Vyše mesiaca prijímala odborná komisia, v ktorej nechýbali ani takí odborníci ako Ing. arch. Ľubomír Keleman (poverený riadením Úradu hlavného architekta mesta Banská Bystrica), Doc. Igor Benca (akad. maliar, dekan Fakulty výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici), či Svetlana Body Cief (autorka logotypu pre integráciu SR do EÚ, vyučuje grafický dizajn a typografiu), súťažné návrhy. Do uzavretia súťaže ich prišlo spolu 157. Nasledovali necelé dva týždne ťažkého vyhodnocovania, počas ktorých bol vybraný víťazný návrh. Ten bol verejnosti predstavený 11. septembra 2009 vrámci Dní mesta Banská Bystrica.

Ing. arch. Karol Trnovský so svojím víťazným logom (foto: banskabystrica.sk)

Víťazom súťaže a s tým spojenej finančnej odmeny vo výške 3 000 € sa stal Bratislavčan Ing. arch. Karol Trnovský s jeho logotypom v tvare srdca. Mladý autor, ako aj porota, či predstavitelia mesta verili, že sa logo ujme. Primátor ako zástupca mesta po vyhodnotení súťaže poďakoval všetkým zúčastneným rovnako ako odbornej porote a dodal že je „presvedčený, že Banská Bystrica prenikne do povedomia svojich občanov ako aj širokej verejnosti novou modernou symbolikou – víťazným logom.“ Vyjadrený úmysel bol nepochybne dobrý, no nanešťastie sa nepodaril zrealizovať. S logom sa nestotožnila ani len väčšina Banskobystričanov, nie to ešte cudzinci. Rovnako tak bolo veľmi málo viditeľné, sporadicky sa objavovalo na očiach verejnosti, väčšinou len na plagátoch propagujúcich akcie v meste. Keď sme ukázali naše logo turistom, resp. ľuďom žijúcim mimo Banskej Bystrici, len malá hŕstka dokázala priradiť logo k nášmu mestu. Dokonca sme našli aj niekoľko Banskobystričanov, ktorým bolo logo známe, no nevedeli ho priradiť k vlastnému mestu.

Pochopiteľne sa však našli aj ľudia, ktorým sa logo páčilo. Každý je iný a tak je to aj s vkusom. Problém však nastal pri interpretácii významu loga. To pobúrilo hlavne tým, že podľa pravidiel súťaže malo byť, okrem iného, aj zrozumiteľné, čo sa však nenaplnilo. Ľudia pochopili, že zobrazuje srdce, ale prečo je práve takto graficky spracované a čo znázorňujú jeho časti už nikto pochopiť nedokázal. Autor pridal k svojmu logu nasledujúci popis:

Pre lepšiu vizualizáciu vám tak popis aplikujeme na logotyp
Povedali by ste, že tento pán má oblečené Banskobystrické tričko? (foto: banskabystrica.sk)

„Centrálny prvok symbolizuje v štylizovanej forme Námestie Slovenského národného povstania ako vír udalostí v rôznych časových obdobiach. Nárožné medzery vykresľujú významné mestské ulice (Národná, Dolná, Strieborná, Horná…) a vymedzujú architektonické pamätihodnosti. Zelený polkruhový prvok zastupuje Kremnické a Starohorské vrchy a Poľanu, ktoré neodmysliteľne vytvárajú siluetu krajiny v symbióze s mestom. Rieku Hron, významnú slovenskú rieku, vystihuje doplňujúci modrý prvok. Perforácie jednotlivých prvkov zodpovedajú vzájomnej otvorenosti medzi mestom a krajinou regiónu. V neposledom rade, logo po pootočení vytvára srdce. Banská Bystrica – srdce Slovenska. Forma mierne navodzuje ľudovú symboliku, ako odkaz na silné tradície tohto územia. Napriek tomu, logo nestráca na svojej aktuálnosti a modernosti a je v priamej geometrickej a farebnej harmónii s erbom mesta.“ Popri tom si pripomeňme hneď prvú vetu v podmienkach súťaže: „Logo má mať moderný charakter s dôrazom na JEDNODUCHÚ IDENTIFIKÁCIU ako aj grafickú interpretáciu s cieľom podporiť najmä propagáciu v oblastiach kultúry, športu a cestovného ruchu,“ pričom sa v závere podmienok píše: „Logo by malo byť v budúcnosti svojím moderným charakterom a dôrazom na jednoduchú identifikáciu znakom používaným popri erbe tak v oficiálnom, ako aj neoficiálnom styku. Na úradných dokumentoch, webovej stránke, vizitkách zamestnancov mesta a volených funkcionárov, vo verejných oznamoch občanom a tlačovinách vydávaných mestským úradom.“ Nové logo tak rozpútalo množstvo búrlivých diskusií, ktoré boli prevažne kritického charakteru. Banskobystričania sa cítili podvedení tým, že logo nie je zrozumiteľné a na spokojnosti nepridal ani fakt, že autorom loga bol Bratislavčan. Dokonca aj viacero odborníkov priznalo, že logo nie je najlepšie spracované, pričom za nevhodný považovali hlavne výber obyčajného fontu písma, ktorý bol vo verzii s nápisom mesta zvolený. Nie všetci však nový sekundárny symbol mesta odsudzovali, našlo sa aj niekoľko priaznivcov, ktorí výber obhajovali, no tí boli v porovnaní s odporcami v menšine. Každopádne, viackrát skloňovaný nový výber loga ostal len praním niektorých občanov a na logo sme si museli v priebehu mesiacov zvyknúť.

Len pre porovnanie si môžete v galérii pod článkom pozrieť niektoré ďalšie návrhy, ktoré v súťaži neuspeli.

Zainteresované osoby pred rokom zdôrazňovali, že na „udomácnenie“ loga je potrebný nejaký čas a nakoniec si ho určite obľúbia aj Banskobystričania. Dnes môžeme povedať, že postupom času si logo našlo viacero priaznivcov a odporcovia rovnako v kritike poľavili, lepšie povedané, zmierili sa s tým, čo máme. Uplynulý čas však nič nezmenil na tom, že logo nespĺňa hlavnú podmienku, ktorou je ľahká interpretácia. Preto dúfame, že sme dnes svojou troškou pomohli k tomu, aby ste si spomenuli a ozrejmili význam nášho loga a ktovie, možno získa na obľúbenosti práve v nasledujúcom roku. Veď aj samotné mesto začalo logo frekventovanejšie využívať až prednedávnom. Vo všeobecnosti sa však od loga akéhokoľvek mesta veľa sľubuje, no realita je vždy iná. Veď povedzte sami, viete si teraz vybaviť logo Košíc, Bratislavy alebo iného väčšieho mesta? Skutočnosť je tá, že či už je naše logo obľúbené alebo nie, erbu a špecifickým črtám mesta sa žiadny iný symbol nevyrovná.