TS organizátorov (Soňa Hrúziková) | 15.2.2017

Rozhovor: Zážitky z Transsibírskej magistrály sú vždy iné a zakaždým silné

Transsibírska magistrála je cestovateľské dobrodružstvo odohrávajúce sa na koľajniciach krížujúcich najdôležitejšie mestá Ruska, nedotknutú prírodu Mongolska, pestrý Peking či legendárny Čínsky múr. V utorok 21. februára ju v Aule SZU predstaví Cestovateľské kino. 

ck-trans_21_2_posterNávštevníci budú spoznávať skryté krásy východnej Európy aj Ázie so skúseným cestovateľom Martinom Navrátilom, ktorý priblíži a ukáže všetko, čo sa počas pobytu v “hoteli” na kolesách dá zažiť.

Martin Navrátil svoje cestovateľské zážitky nielen žije, ale o nich aj píše a hovorí. Zo svojich ciest publikuje články, uverejňuje fotografie a poskytuje rozhovory v rozhlase i v televízii. Martin bol profesionálnym sprievodcom a navštívil už viac ako 150 krajín sveta. Viac o Transsibírskej magistrále sa môžete dočítať v nasledujúcom rozhovore s Martinom Navrátilom.

Výlet Transsibírskou magistrálou vyvoláva predstavu, že človek len leží a sedí nekonečne veľa dní vo vlaku. Čo všetko sa dá zažiť na tejto trase?

Pre niekoho to nekonečné sedenie môže byť aj krásne. Sedem dní vo vlaku, keď vidíš len brezy, brezy a opäť brezy, môže byť vzrušujúce. Mňa na tom tom lákalo hlavne to, že nielen prejdem celé Rusko, ale aj spoznám ako to Rusko vlastne vyzerá. Veľa cestovateľov navštívi len Moskvu a Petrohrad a myslí si, že tak vyzerá matička Rus. Keď však vidíš ako vyzerajú ruské mestá, dediny a hlavne ich okolie, máš už lepšiu predstavu. Do toho nekonečné debaty o politike a kultúre s miestnymi ti dotvoria celkový obraz, aké to tam vlastne je.

Robí magistrála aj dlhšie zastávky, aby sa cestujúci mohli prejsť?

Celkovo trvá Transsibírska magistrála sedem dní a denne idú na trase Moskva – Vladivostok minimálne štyri vlaky. Ide o klasickú linku, vlak urobí počas dňa minimálne tri zástavky. Nejde však o výletnú loď. Vlak zastaví podľa harmonogramu na pár minút v ruskom meste. Preto si treba cestu naplánovať tak, aby ste videli ruské mestá. Vlakové spojenie je tak časté, že to nie je problém. Je to, ako keby ste cestovali na trase Bratislava – Košice, len s tým rozdielom, že to trvá sedem dní.

Koľkokrát ste túto trasu absolvoval? Netrpeli ste ku koncu už ponorkou?

Absolvoval som túto cestu osemkrát a nikdy som sa nenudil. Zobral som si ruských klasikov, čítal ruskú históriu a dotváral som si názor. A či som netrpel ponorkou? Zatiaľ nie.

Takéto cestovanie isto prináša aj zaujímavé zážitky a stretnutia.

Každým rokom ňou cestuje viac a viac turistov. Napriek tomu, že sa tam nedohovoríte po anglicky, veľa cestovateľov je z USA či Anglicka. Stále veľa Slovákov sa niečoho bojí a ja neviem čoho. Je to absolútne bezpečné a príbehy z 90. rokov o okrádaní sú bezpredmetné. Zážitky sú vždy iné a silné. Žiadne dni neboli nudné. Zážitky sa spájajú s príbehmi ľudí.

Je taký výlet, ak by si chcel dať turista celú trasu, drahý špás?

Vôbec nie. Napríklad lístok na trase Moskva – Irkutsk stojí približne 150 eur, čo je asi 77 hodín cesty vlakom. Vôbec nejde o drahé cestovanie. Dokonca, jedlo kúpite na peróne za zlomkové ceny. Na stránke, ktorú sme založili so svojou priateľkou www.travelistan.sk, sme vytvorili e-knihu o Transsibírskej magistrále. Dávame tam všetky potrebné informácie naším čitateľom zadarmo.

Ak sa niekto na tento výlet podujme, na čo sa má pripraviť a čo by mu nemalo chýbať v batohu?

Netreba žiadnu špeciálnu prípravu a netreba nič. Všetko dostanete na mieste a dobe, kedy ľudia cestovali s paštikami už asi odzvonilo. Tú cestu si treba užiť so všetkým, čo ponúka. Mne nesmie chýbať kvalitná literatúra, aby som zabil čas.