Banskobystrická regionálna správa ciest prvého apríla oficiálne ukončila zimnú sezónu 2022/2023. Nastal čas spätne ju zhodnotiť a podeliť sa o jednotlivé štatistiky.

Zimná údržba ciest bola v Banskobystrickom samosprávnom kraji zabezpečovaná v zmysle Operačného plánu zimnej služby, ktorý zahŕňa výkony ako pluhovanie a frézovanie ľadu a snehu z vozoviek či posýpanie soľou a štrkom.

Za BBSK k zimnej údržbe riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry BBSK Róbert Machala uviedol: „V zmysle Operačného plánu ZÚC, po jeho schválení kompetentnými orgánmi, sme povinní zabezpečiť zmiernenie následkov počasia v zimnom období na cestách I. triedy do troch hodín, na cestách II. triedy do šiestich hodín a na cestách III. triedy do deviatich hodín, samozrejme v závislosti od priorít.“

Zima nebola príliš intenzívna

Počas posledných rokov sa priebeh zimného obdobia zmierňoval a inak tomu nebolo ani tento rok. Zimnej sezóne dominovali extrémne krátkodobé poľadovice, výrazné husté sneženie a nárazový vietor. Regionálna správa ciest zabezpečovala zimnú údržbu na cestách I., II. a III. triedy v kraji v celkovej dĺžke 3033 km a spolu jazdilo po kraji 209 špeciálnych motorových vozidiel určených na údržbu.

Na cestách II. a III. triedy v kraji bolo uskutočnené pluhovanie ciest v celkovej dĺžke 36 982 km a posyp v celkovej dĺžke 123 080 km. Zimná sezóna mala 118 mrazových dní, 86 zrážkových dní a 63 snehových dní. Spotrebovalo sa spolu 10 705 ton chemického posypového materiálu a 27 592 štrku, spolu v hodnote 2 076 497 eur bez DPH. Počas 118 výkonových dní  bolo najazdených vozidlami údržby 499 727 km a spotrebovaných na výkony bolo 249 767 litrov nafty a benzínu.

Napriek miernej zime rovnaké náklady

Z dôvodu nižšieho počtu „snehových dní“ bolo počas tejto zimnej sezóny použité výrazne menšie množstvo posypového materiálu. Žiaľ, z dôvodu výrazného nárastu cien materiálov použitých na posyp boli náklady porovnateľné s predchádzajúcimi sezónami.

Predseda predstavenstva Banskobystrickej regionálnej správy ciest Martin Turčan uviedol: „Z pohľadu vývoja počasia nebola táto zima zvlášť výnimočná alebo extrémna. Pohotovosť, promptnosť a dobrá organizácia Regionálnej správy ciest bola na cestách v kraji neustále prítomná, aby sa zabezpečila zjazdnosť ciest, bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Rád by som poďakoval všetkým záchranným zložkám, ktoré aktívne participovali na bezpečnosti premávky v zimnom období, všetkým vodičom, ktorí dodržujú nariadenia a odporúčania polície v čase zníženej zjazdnosti vozoviek v zimnom období, ale predovšetkým všetkým zamestnancom Banskobystrickej regionálnej správy ciest.

Pretože pracujú na cestách 365 dní v roku, pričom v letnom období majú pri opravách ciest pod nohami horúci asfalt s teplotou 150ºC a okolo seba vzduch s teplotou 36 ºC, v zimnej sezóne pracujú pri teplote -10 ºC a pod kolesami i všade navôkol je súvislá vrstva snehu a ľadu. Práca cestárov je ťažká a mnohokrát nedocenená, pracujú na cestách dennodenne, či je víkend a či sviatok, robia to pre zjazdné a bezpečné vozovky a spokojných vodičov na cestách.“

Modernizácia, postupná obmena vozového parku a digitalizácia kamerových systémov pomôžu do budúcnosti Banskobystrickej regionálnej správe ciest pri zvýšení kvality a operatívnosti zásahov a bude mať pozitívny vplyv na zabezpečenie plynulosti a zjazdnosti ciest v Banskobystrickom kraji aj v nasledujúcich zimných sezónach.