Český súkromný dopravca Regiojet si rozmyslel prevádzkovanie vlakovej linky z Prahy do Zvolena na poslednú chvíľu. Počíta s ňou aj platný grafikon, ktorý vstúpi do platnosti od 11. decembra.
S vlakovým spojením pritom dopravca počítal aj v zverejnenom grafikone a v septembri jej pokračovanie pre BBonline.sk potvrdil hovorca Regiojetu Aleš Ondrůj. „RegioJet bude prevádzkovať medzinárodné expresy z Prahy do Zvolena aj v nasledujúcom cestovnom poriadku, ktorý vstúpi do platnosti v decembri 2016 a to v rovnakej intenzite spojov ako aj dnes. Do budúcna však nevylučujeme ani úpravy v cestovných poriadkoch,“ povedal vtedy hovorca súkromného českého dopravcu. Reálnu vyťaženosť spoja vtedy potvrdiť nechcel, v praxi však vlak od Martina pokračoval často len s menšou obsadenosťou. Dopravca, ktorý mal pre pokračovanie linky do Zvolena v prenájme samostatný rušeň, pritom pôvodne plánoval zaviesť autobusové prípoje z regiónu Horehronia či Novohradu, no k nim od úvodu nepristúpil.
Na infolinke dopravcu ešte aj počas uplynulého týždňa cestujúcich informovali, že s linkou sa počíta a jej zverejnenie v rezervačnom systéme je otázkou niekoľkých dní. Napokon ale dopravca vráti fungovanie linky do pôvodnej podoby spred roka a vlak podľa pôvodného grafikonu ukončí v Martine. Počas platnosti nového grafikonu, od 11. decembra, zabezpečí po stanice Banská Bystrica a Zvolen náhradnú autobusovú dopravu dvomi autobusmi s inštalovaným zábavným systémom.
„K tomuto kroku smerovalo niekoľko dôvodov, okrem iného, takmer súbežne sa s našim nedotovaným vlakovým spojom ministerstvo dopravy rozhodlo zaviesť dotovaný spoj ZSSK/ČD zo Zvolena do Českej republiky. Aj napriek tomu, že na tejto trase jazdí RegioJet už rok bez dotácií, zrazu sa štát rozhodol k tomuto kroku. Súčasne bola RegioJetu pridelená trasa, ktorá okrem iného, zahŕňa zbytočné 15 minútové čakanie v Banskej Bystrici, čo samozrejme výrazne znižuje atraktivitu vlakového spoja,“ píše sa dnes na stránkach Regiojetu. Dosiaľ bol ale na linke ranný prestoj v Banskej Bystrici až 24 minút a v novom grafikone došlo k jeho skráteniu na spomínaných 15-minút.
Dopravca pritom mohol pôvodne počítať aj s plánovanou súťažou na prevádzkovanie linky Banská Bystrica – Bratislava, ktorú neskôr Ministerstvo dopravy zrušilo. V prípade najlepšej ponuky a výhry vo výberovom konaní štátu totiž mohol RegioJet vytvoriť okruh svojho vlaku z Prahy cez Ostravu, Žilinu, Banskú Bystricu, Bratislavu a Brno späť do Prahy.
Štátne železnice s novým grafikonom pridali viacero priamych spojení s Českou republikou. Pre cestujúcich z Banskej Bystrice bude pripravených viacero priamych vlakov do Ostravy s možným prestupom na SuperCity vlaky Pendolino do Prahy.