Finančná gramotnosť je schopnosť efektívne spravovať svoje financie a rozumieť základným finančným princípom. V skutočne výnimočnom vzdelávacom projekte Bystré Deti sa manželia Lucia a Tomáš Riskovci zamerali na to, aby k finančnej gramotnosti privoňali už aj malé deti.

Projekt prináša deťom, rodičom, ale aj učiteľom materských škôl jednoduchý a veselý spôsob, ako sa deti môžu naučiť sporiť, zarábať, ale aj šťastne míňať na svoje malé a veľké sny.

Úroveň finančnej gramotnosti Slovákov je podľa viacerých prieskumov vykonaných za posledné roky nízka. Riešenie problémov s finančnou gramotnosťou by teda malo začínať už na školách. A tak vznikol projekt Bystré Deti. Ako? To nám prezradili Lucia a Tomáš Riskovci. Autori projektu, Banskobystričania, sympatickí a zohratí manželia, rodičia dvoch rozkošných dcérok, porozprávali aj o tom, či ako rodičia musia byť pri výchove k finančnej gramotnosti na jednej vlne.

Kedy sa zrodil nápad, vytvoriť výnimočný projekt Bystré Deti?

Tomáš: Projekt Bystré Deti vznikol v takej kurióznej situácii. Pri čakaní v kolóne pod Strečnom. Presúvali sme sa z Banskej Bystrice do Žiliny a cítili sme potrebu, naučiť našu prvorodenú dcérku, ako správne narábať s peniazmi, ktoré si zarobila. Hľadali sme nejakú detskú literatúru, ktorá by jej to vedela hodnotne vysvetliť, ale nenašli sme nič. Napadlo nám, že takú knižku vytvoríme my. Prešiel rok a vznikla naša prvá knižka Ako sa Hanka naučila sporiť.

Ale nezostalo len pri knihe.

Tomáš: Veru nie. Tým, že som stratég a vizionár, popri knihe vznikol aj vzdelávací projekt. A v konečnom dôsledku nám z toho vyšlo, že sme napokon edukačné vydavateľstvo, ktoré sa zameriava na vzdelávanie detí v predškolskom veku alebo teda vo veku od 4 do 8 rokov a hlavnou myšlienkou je, naučiť deti správne narábať s peniazmi.

Prečo má postava v knihe meno práve Hanka?

Lucia: Ja v podstate neviem, keďže máme doma Tamarku a Viktorku. Ale Hanka je také krásne slovenské meno. Možno, ak budeme mať tretiu dcérku… (Smiech.) Toto rýdzo slovenské meno nám tam jednoducho sadlo. A tiež som mala za sebou jedno stretnutie s klientmi, ktorí mali doma Hanku. To už bolo také definitívne doťuknutie, že to meno je správne.

K financiám máte obaja blízko. Bola táto skutočnosť jedným z dôvodov, prečo ste sa pustili práve do projektu o finančnej gramotnosti?

Lucia: Niekoľko rokov sme podnikatelia, takže s financiami fungujeme každý deň. Ale ja som aj študovala na Obchodnej akadémii a neskôr na Ekonomickej fakulte, potom som pracovala v banke a teraz pracujem ako finančný poradca. Takže, čo sa mňa týka, čísla ma sprevádzajú celý život. Čiže áno. Aj blízkosť k financiách bola popudom, venovať sa finančnej gramotnosti.

A prečo ste sa rozhodli finančnú gramotnosť priblížiť deťom práve prostredníctvom knihy?

Lucia: S babami po večeroch veľa čítame a pochopili sme, že detičky v rozmedzí od 4 do 8 rokov najlepšie vstrebávajú nové informácie cez príbeh. Zdalo sa nám vhodné, prepojiť tieto dva svety. Naše znalosti a detské príbehy. A vlastne sme spojili aj rodičovstvo a našu kariéru dokopy.

Projekt Bystré deti mení spôsob a pohľad na to, ako sa deti naučia s peniazmi hospodáriť. Myslíte si, že je dôležité, aby boli partneri a rodičia pri výchove detí k finančnej gramotnosti jednotní?

Tomáš: Taká trošku rozšírenejšia odpoveď by bola, že si pamätám, keď sme s Luckou začínali spolu žiť a bývali sme v jednej domácnosti a rozhodli sme sa, že budeme mať spoločný rozpočet, spoločné peniaze. Už v tom období sme pochopili, že pokiaľ chceme fungovať ako rodina a chceme dosahovať spoločné ciele, v podstate potrebujeme mať rovnako nastavenú aj hlavu. A toto všetko sa odrazilo aj v našom projekte. Ja si teda myslím, že ak chcú ísť rodičia za spoločným cieľom, mali by sa zosúladiť.

Lucia: A ja to vidím aj z takej inej perspektívy. Podľa mňa je úžasné, ak rodičia nemajú úplne rovnaké názory. Každý do tej výchovy dá to svoje. Ale na záver je predsa len dôležité, nájsť taký ten správny balans.

Váš projekt však nie je len o sporení alebo sa mýlim?

Tomáš: Ja by som to opísal asi tak, že knihy, ktoré v rámci projektu vydávame, nie sú len o finančnej gramotnosti. Napríklad kniha Ako sa Hanka naučila sporiť je aj tom, že by si deti mali plniť svoje malé aj veľké sny. Znamená to, že by si peniaze mali jednak vedieť užiť, ale aj si ich odložiť do budúcna. A zase druhá kniha Ako sa Hanka naučila zarábať je o tom, ako si v živote nájsť to, čo nás baví, v čom sme dobrí a ako to potom ďalej máme rozvíjať. A keďže si myslíme, že vo veku detí, ktorým sú naše knihy odporúčané, ešte rodičia čítajú knižky so svojimi deťmi, tak tajne dúfame, že spoločne pochopia, ako netreba sporiť len na krátko, ale rozmýšľať aj do budúcnosti. Finančná gramotnosť alebo výchova finančnej gramotnosti totižto nie je len jednorazovou záležitosťou.

Čo ešte váš projekt deťom prináša?

Tomáš: Prostredníctvom kníh chceme odovzdať deťom a ich rodičom aj pohľad na to, aké základné veci robiť, aby boli z nich boli šťastnejší ľudia. A tak pre rodičov vytvárame materiály a podklady, ktorými by dlhodobo vedeli odovzdávať svojim deťom hodnotné informácie. Formou seminárov a webinárov a prostredníctvom edukačných videí odovzdávame taký „manuál“ na život a na výchovu finančne gramotného dieťaťa.

Čo všetko je súčasťou projektu Bystré Deti?

Lucia: Sú to predovšetkým knihy Ako sa Hanka naučila sporiť, Ako sa Hanka naučila zarábať (Robiť to, čo ju baví). Ku knihám patria aj pracovné zošity, aby sa deti teóriu naučili používať v praxi. S prvou knihou tvorí dvojičku zošit Ako sa Hanka naučila sporiť hrou a k druhej knihe sme doplnili zošit Ako Hanka prišla na to, čo ju baví.

Menšie, či väčšie deti nemajú dostatok vzdelávacích aktivít v oblasti finančnej gramotnosti, čo neskôr vedie k nesprávnym finančným rozhodnutiam. Aj z tohto dôvodu je projekt Bystré Deti tiež vzdelávacím programom pre materské školy. Akou formou vzdeláva?

Tomáš: V online platforme sprístupnenej pre pánov učiteľov a pani učiteľky sú k dispozícii inštruktážne videá, metodické pracovné listy, návody na hry, omaľovánky a hlavolamy, ktoré komplexne a systematicky rozvíjajú finančnú gramotnosť u detí v predškolskom veku počas celého školského roka. Súčasťou vzdelávacieho programu sú takisto fyzické materiály, a to už spomínané knižky a ručne šitá maňuška Hanky, pre podporu interakcie s deťmi.

Ste s vašim projektom spokojní? Naplnil vaše očakávania?

Lucia: Myslím si, že sme veľmi spokojní, pretože cítime, že finančnú gramotnosť na Slovensku treba trošku pozdvihnúť. Potrebujeme ukázať rodičom na praktických príkladoch, aké problémy s jej pomocou dokážu vyriešiť, a že čím skôr začnú, tým lepšie. A pritom nikto nehovorí, že rodič musí byť expert. Ani dieťa nemusí byť expert. Stačí mať zdravé základy, aby mali deti šťastnejšiu a úspešnejšiu budúcnosť, lebo finančná gramotnosť, cesta za poznaním finančného sveta, je určite jeden z tých aspektov, ktorý prispieva k spokojnejšej budúcnosti detí.

Stretávate sa aj s názormi, prečo vychovávať deti k finančnej gramotnosti už v takom nízkom veku?

Lucia: Áno. A našou odpoveďou je, že sú deti ako špongie a vlastne opakujú všetko to, čo vidia u rodičov. A to čo sa naučia ako malé, to si odnášajú do dospelosti. A práve preto je dôležité, začať už v tak nízkom veku. Je potrebné, vybudovať si návyk, ktorý v dospelosti využijú. Budú vedieť správne sporiť, zarábať a nakupovať.

Aké máte plány do budúcnosti?

Tomáš: Plánov do budúcna je veľa, ale hlavne si uvedomujeme, že potrebujeme žiť v prítomnom okamihu a sústrediť sa na to najbližšie, čo nás čaká. Sústredíme sa tiež na vytváranie ďalších edukačných materiálov, približujúcich reálnu prax. A najmä vieme, že jednou z možností, ako zvýšiť finančnú gramotnosť u detí, je zaradiť do škôl či škôlok viac vzdelávacích aktivít, ktoré ich budú zábavnou, ale hlavne zrozumiteľnou formou učiť základné informácie o peniazoch už v nízkom veku. Vieme, že toto je nielen naša budúcnosť.