Tri dni trvali výrazné dopravné obmedzenia v Banskej Bystrici po tom, čo bol mestu doručený znalecký posudok o výraznom zhoršení stavu mosta pri Kremničke na vstupe do Banskej Bystrice. Témou sa teraz stáva nutnosť výstavby nového mosta.
S prácami začala spoločnosť Metrostav Slovakia v piatok podvečer a krátko po 1.00 h v nedeľu nadránom padol k zemi aj posledný kus mostnej konštrukcie. Počas nedele pracovníci postupne odstránili všetku zostávajúcu suť i vytvorený ochranný násyp. Na ich prácu plynule nadväzovali cestári s obnovou zvodidiel a čistením vozovky. Už v nedeľu, krátko po 12-tej hodine prešli prvé vozidlá cestou I/69, po 15-tej hodine bol otvorený aj pravý jazdný pás rýchlostnej cesty R1 v smere od Zvolena do Banskej Bystrice a následne, krátko po 20.00 h aj opačný smer rýchlostnej cesty.
Búracie práce stáli banskobystrickú samosprávu 231-tisíc eur. Výrazne väčšie prostriedky si však vyžiada výstavba nového mosta, po ktorom už volajú najmä podnikatelia zo Zvolenskej cesty, ale aj obyvatelia Kremničky či Radvane.
„Starý most sme neevidovali v majetku mesta, v archívoch dohľadávame rôzne dokumenty, ale keďže stál na našom území a je dôležitý pre dopravu, začneme s prípravou projektu výstavby nového. Je nevyhnutné postaviť ho, keďže v budúcnosti plánujeme aj komplexnú rekonštrukciu Radvanského mosta,“ povedal primátor Banskej Bystrice Ján Nosko.
Pôvodný Kremničiansky most bol postavený v roku 1979. Nielen v Banskej Bystrici je však mostov podobnej konštrukcie, ktoré ešte neprešli výraznejšou rekonštrukciou množstvo. Zástupcovia samospráv na hroziace riziká upozorňujú už dlhšie, vo vlastných rozpočtoch však prostriedky na nákladné obnovy mostov hľadajú ťažko.
„Rovnako ako iné samosprávy na Slovensku, sa pri súčasnom nastavení financovania nedokáže s takýmito investíciami popasovať bez pomoci štátu. Preto budeme iniciovať stretnutie Únie miest Slovenska, ZMOS-u a SK 8 na tému národného programu opravy mostov,“ uviedol Nosko.
Za pravdu mu počas víkendu dal aj predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter. Kraj sa totiž rovnako potýka so zhoršujúcim sa stavom mostov na cestách druhej a tretej triedy. „Ako župa investujeme desiatky miliónov eur do týchto ciest, opravili sme za ostatných päť rokov viac ako polovicu týchto ciest v kraji, ale na viac naše rozpočty skrátka nestačia a kým bude štát používať samosprávy ako pokladničku na svoje sociálne experimenty, ktoré nakoniec aj tak občania zaplatia cez konsolidáciu, nikam sa nepohneme. A bez tých mostov úplne doslova,“ vyjadril sa Ondrej Lunter.
Mesto Banská Bystrica v posledných rokoch investovalo do mostov v Iliaši, Jakube či obnovy malého mosta na Mládežníckej ulici sumu spolu cez 2,1 milióna eur. Samospráva už disponuje projektovými dokumentáciami na rekonštrukciu, respektíve výstavbu nových mostov pri malej železničnej stanici a tiež veľkého mosta na Mládežníckej ulici. Tie by mali samosprávu vyjsť na ďalších 3,5 milióna eur.