V Banskej Štiavnici sa 11. – 14. augusta uskutoční už 13. ročník Letného filmového semináru 4 živly. Ústrednou témou 13. ročníka je PAMÄŤ.

Pamäť s filmom veľmi úzko súvisí. Spomienky a film prinášajú minulosť, sprítomňujú ju, avšak nikdy nie presne tak, ako sa odohrala. Film, rovnako ako naše spomienky, je interpretáciou udalostí a dejov. Film je teda pamäťovým médiom, ktoré zaznamenáva, čo sa udialo. Zároveň je však médiom, ktoré to, čo sa udialo, pred kamerou mení, interpretuje, uvádza do súvislostí. Presne tak, ako to robí náš mozog s prežitými udalosťami. Spôsobov, ako pristúpiť k spojeniu pamäti a filmu je nespočetné množstvo. Z toho množstva vrstiev filmu a pamäte sa tím dramaturgov (M. Ciel, D. Chlapíková, M. Kaňuch, Z. Očenášová, O. Starinský)  rozhodol najmä pre dve hlavné línie – filmy, v ktorých je pamäť, spomínanie alebo zabúdanie ich ústrednou témou a filmy, ktoré pamäť tvoria, teda sa venujú minulosti a jej interpretácii. Medzi hlavné filmy prvej línie – labyrintu pamäti – patria Prekliaty ostrov (r. M. Scorsese, 2010),  Szindibád (r. Z. Huszárik, 1971) alebo adaptácia Hľadania strateného času (Marcel Proust) Swanova láska (r. V. Schlöndorff, 1987).

“Historická” línia sa venuje najmä pamäti regiónu strednej Európy. “V poslednom čase sa v slovenskej, ale aj v susedných kinematografiách, objavilo viacero filmov, ktoré sa vracajú k blízkej čí dávnejšej minulosti. Zdalo sa nám zaujímavé pozrieť sa na to, akým spôsobom to robia a skonfrontovať ich so staršími filmami z tohto regiónu,” vysvetľuje Chlapíková. Výsledkom je sekcia zameraná na filmy Višegrádskej štvorky, v rámci ktorej sa premietne filmová „klasika“ – film Pasažierka (r. A. Munk, 1963), trezorové Nedeľné hry  (r. R. Glinski, 1987) alebo najnovší český príspevok – 80 listov (r. V. Kadrnka, 2010). Pokračovaním sekcie sú autorské filmy dokumentaristov Petra Kerekeša (Ako sa varia dejiny, Ladomírske morytáty a legendy), Mareka Šulíka (Cesta Magdalény Robinsonovej) a Jana Gogolu ml. (Denník babičky Němcovej, Mám ráda svůj nudný život), ktorí prídu filmy aj osobne uviesť. Novinkou ročníka je väčší dôraz na animovaný film. Okrem dvoch celovečerných filmov (Iluzionista, Valčík s Bašírom) bude “animákom“ venovaný samostatný blok filmov, ktorý vznikol v spolupráci s odborným časopisom Homo Felix.

Okrem vyše 30 nezabudnuteľných filmov ponúknu 4 živly aj svoje osvedčené klasiky ako nočné premietania na nádvorí Starého zámku (Sherlock Jr., r. Buster Keaton, 1924 v hudobnom sprievode zoskupenia Piaček-Pavelka-Michalec) a v Botanickej záhrade (…a bude hůř, r. P. Nikolaev, 2007), tanečná párty na Banskej Stanici a v čajovni Klopačka a niekoľko hudobných koncertov. Bonbónikom určite bude český sobotňajší dvojvečer na letnom amfiteátri, kde organizátori najskôr uvedú kultový film Kouř (r. T. Vorel st., 1990), po ktorom bude nasledovať koncert kapely Midi Lidi. K téme PAMÄTI má čím prispieť aj slovenský hudobný projekt Režimy, ktorý zaujímavo reflektuje ostatných 40 rokov Slovenska.

Novinkou tohto roku bude zaujímavý workshop, ktorý počas trvania 4 živlov organizuje časopis Kinečko. Ide o workshop teoreticko–kritického písania o filme pre tých, ktorí filmy nielen radi sledujú, ale chcú o nich aj písať. Výsledky práce mladých kritikov si budete môcť prečítať v októbrovom čísle Kinečka.

Po úspešnom medzinárodnom ročníku Letného workshopu MPhilms 2010 sa chystá jeho pokračovanie (4.8. – 14.8.2011) s ponukou nasledujúcich workshopov:  výtvarný (lektorka: Mira Podmanická), fotografický (lektor: Juraj Fifík, Tomáš Manina), video a experimentálny film (lektorka: Viera Čákanyová), performance (lektor: József R. Juhasz). Tie budú určené mladým účastníkom vo veku 15 až 25 rokov zo Slovenska, Česka, Maďarska a Rumunska. Organizátorom workshopu je občianske združenie MPhilms, viac informácií o ňom nájdete na www.mphilms.sk.