Od 1. októbra začína účinnosť novely Zákona o cestnej premávke, ktorá zakazuje parkovanie na chodníkoch s výnimkou miest, ktoré budú spĺňať určené parametre a budú na to vyznačené.

V praxi to prinesie úbytok množstva parkovacích miest, ktoré dosiaľ Banskobystričania v blízkosti svojich domov využívali. Zákonom určené parametre -zachovanie šírky chodníka 1,5 metra a šírky cestnej komunikácie v obojsmernej premávke na 6 metrov, v meste spĺňa len niekoľko lokalít.

„Na základe novely zmapovali odborné útvary všetky chodníky na území mesta a vytypovali lokality, v ktorých sú dané parametre splnené.  Od 1. októbra tohto roka tak v zmysle zákona budú môcť vodiči v Banskej Bystrici i naďalej parkovať na chodníkoch vo vybraných častiach ulice M. M. Hodžu, Kollárovej, Beskydskej, Jegorovovej a Tulskej,“ informovala hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Zdenka Marhefková.

S cieľom znížiť dopady novely mesto pristúpi na vybraných uliciach k vytvoreniu nových parkovacích miest i zjednosmernením vybraných ulíc. „Takéto dopravno-organizačné opatrenia si však vyžadujú citlivé zhodnotenie, najmä z hľadiska obslužnosti príslušného územia, preskupenia dopravného zaťaženia križovatiek, liniek verejnej hromadnej dopravy a pod.,“ doplnila Marhefková. Takýmto spôsobom majú byť onedlho zjednosmernené ulice Na Uhlisku, Timravy, Jesenského, Boženy Nemcovej a Lesná.

Chodníky majú definitívne patriť chodcom.

„Na chodníky, ktoré spĺňajú podmienky novej legislatívy umiestnime dopravné značky, čím umožníme vodičom na nich legálne parkovať. Rovnako ako iné samosprávy, aj my si uvedomujeme, že to nebude postačovať. Navýšenie parkovacích miest môžeme dosiahnuť len prostredníctvom realizácie investičných zámerov, hoci v súčasnom náročnom období a nie ideálnej finančnej situácii to je náročné,“ vysvetlil ďalej primátor Ján Nosko.

„Chodníky, ktoré v súčasnosti motoristi využívajú na parkovanie nie je možné považovať za oficiálne parkovacie miesta. Ide najmä o miesta, na ktorých bolo podľa iných legislatívnych ustanovení zakázané parkovanie aj doteraz. Týka sa to napríklad chodníkov, ktoré sú síce dostatočne široké, no nedá sa k nim dostať priamo z cesty, ale iba súvislou jazdou po chodníku, čo je zakázané. Legalizovať parkovanie na takýchto chodníkoch preto nemôžeme, a to aj napriek tomu, že ich vodiči na tento účel doteraz využívali. Ubudnú tiež možnosti na odstavenie vozidla na tých špecifických miestach, na ktorých je v súčasnosti možné zaparkovať pri dodržaní voľnej šírky chodníka aspoň 1,5 m, avšak nie je možné takéto miesta vyznačiť s príslušnými parametrami „boxu“ a ponechať požadovanú šírku chodníka,“ dopĺňa Milan Ozdinec z Oddelenia dopravných stavieb MsÚ v Banskej Bystrici.

Dodržiavanie nových pravidiel budú kontrolovať príslušníci Mestskej polície v Banskej Bystrici. „Príslušníci mestskej polície budú riešiť prípadné porušovanie predpisov prioritne upozornením alebo dohovorom,“ doplnila hovorkyňa primátora.