Ani týždeň pred oficiálnym začiatkom Medzinárodných leteckých dní SIAF 2011 na Sliač nie je všetkým prekvapeniam koniec. Na najočakávanejšiu leteckú udalosť tohto leta priletí tiež Belgická formácia The Victros a v statickej ukážke sa predstaví vrtuľník AGUSTA 109 BE. Aby toho nebolo málo, vo vzduchu sa nám predstaví aj jedna z najznámejších a najlepších bojových stíhačiek sveta, belgická F-16. Za čerešničku na torte možno považovať aj súboj rýchlosti, v ktorom sa stretne lietadlo Aero L-29 Delfín a auto Mercedes SLS.

Formácia The Victors

Počiatky formácie The Victros siahajú do roku 2004. V marci pristávali Manu, Luck a Frankie na tom istom letisku. Náhoda chcela, že sa počuli v rádiu. Dohodli sa, že urobia formačný let, avšak leteli tak ďaleko od seba, že bolo ťažké hovoriť o formácii. Neskôr však slovo dalo slovo a vznikla neformálna skupina. Prvýkrát boli pozvaní na letecké dni Belgian Air Force v Koksijde AFB a až po tejto skúsenosti možno hovoriť o skupine The Victors oficiálne. V súčasnosti v tíme lietajú Emmanuel “MANU” De Craene, Luc De Smet, Rick De Smet, Freek Van Hyfte a Matthias Schmid. Formácia lieta na strojoch Piper PA28-161 Cadet a Piper PA28-161 Warrior III.

[youtube 36woxPPjhRY&feature=player_embedded#! 560 340]

Belgická F-16 vo vzduchu

Skutočnou lahôdkou pre milovníkov letectva bude na Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2011 na Letisku Sliač letová ukážka belgickej stíhačky F-16. Lietadlo je skutočným kráľom medzi bojovými stíhačkami a tvorí polovicu bojového stavu amerického letectva a využíva ho ďalších sedemnásť krajín vrátane šiestich členských krajín NATO. Podľa informácií z portálu lietadla.com F-16 môže plniť množstvo úloh. Vo vzdušnom boji je schopná ničiť ciele na malú a strednú vzdialenosť. Tiež sa používa v roli prepadového, doprovodného alebo hliadkujúceho stíhača. V rámci boja s pozemnými cieľmi môže vykonávať priamu podporu pozemných jednotiek, prehradzovať bojisko a v špeciálnej verzii umlčovať prostriedky protivzdušnej ochrany a vykonávať prieskum. Dôležitú úlohu stíhačky zaznamenávajú, samozrejme, pri vojenských úlohách. Najväčšie bojové vystúpenie pre lietadlá F-16 znamenala vojna v Perzskom zálive. V jej priebehu bolo nasadených 249 strojov, ktoré uskutočnili 13 500 bojových letov. Zvrhli približne 20 000 ton púm a podieľali sa na polovici všetkých bombardovacích akcií USAF.

[youtube q3uFJhyzjt8&feature=player_embedded# 560 340]

Na zemi tiež AUGUSTA 109 BE

V statickej ukážke sa na SIAF 2011 sa predstaví vrtuľník AGUSTA 109 BE. AgustaWestland AW109 (predtým Agusta A109) je vrtuľník vyrábaný spoločnosťou Agusta, teraz AgustaWestland v Taliansku. Jedná sa o ľahký, dvojmotorový, osemmiestny, viacúčelový vrtuľník. Má široké využitie v mnohých krajinách na prepravu cestujúcich a na štátne služby, najmä v zdravotníctve. Doteraz bolo vyrobených viac ako 370 kusov modelu AW109. Agusta prepraví šesť až sedem osôb.

Lietadlo vs auto

Bude rýchlejšie lietadlo alebo športové auto? Na túto otázku spoznajú odpoveď účastníci Medzinárodných leteckých dní SIAF 2011. V spolupráci s jedným z hlavných partnerov podujatia, spoločnosťou Motor-Car Banská Bystrica, spol. s r.o. pripravili organizátori jedinečné zápolenie, v ktorom o víťazovi rozhodne jedine rýchlosť. V súťaži sa stretnú lietadlo Aero L-29 Delfín, ktorému bude konkurovať superšportový Mercedes SLS.

Podrobnosti a ďalšie zaujímavé aktuálne informácie o Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2011, ktoré sa uskutoční 27. – 28. augusta 2011, nájdete tiež v našich starších článkoch a na oficiálnej stránke podujatia. V predaji sú už aj vstupenky na najväčšie letecké podujatie roka prostredníctvom siete ticketportal…