V nadväznosti na výstavu SAMUEL LIBAY – majster filigránu pripravilo Stredoslovenské múzem ďalšiu odbornú prednášku venovanú zlatníctvu v našom meste. Na prednáške, ktorá sa uskutoční v stredu 11. decembra v Thurzovom dome, bude o zlatníckych dielach tvoriacich prvú muzeálnu expozíciu hovoriť kurátor výstavy, historik Filip Glocko.

Dnešné Stredoslovenské múzeum (SSM) prechádzalo rôznymi vývojovými peripetiami. Vzniklo v roku 1889, niekoľkokrát zmenilo expozičné priestory a darmi významných obyvateľov mesta aj Zvolenskej župy sa postupne rozrastal aj jeho zbierkový fond. Múzeum napokon získalo od mesta vzácnu historickú budovu z 15. storočia – Matejov dom, v ktorom sa v roku 1909 otvorila historicky prvá expozícia. Jej súčasťou boli aj predmety sakrálneho charakteru, ktoré zapožičali katolícke a evanjelické kostoly. Ich historická aj remeselná hodnota však bola v socialistickom období potlačená, z expozície boli odstránené a nahradené národopisnými predmetmi. Medzi devocionáliami sa nachádzalo aj päť vzácnych eucharistických kalichov, päť zlatníckych diel.

Vzácne kalichy budú témou prednášky Zabudnuté zlatnícke diela, ktorá sa uskutoční v stredu 11. decembra 2024 o 17.00 h v Thurzovom dome. Prednáška nadväzuje na výstavu Samuel Libay – majster filigránu a čaká vás na nej nesporne zaujímavé rozprávanie kurátora výstavy, historika Filipa Glocka.

„Už v osemdesiatych rokoch devätnásteho storočia sa v radoch banskobystrickej cirkevnej elity začala udomácňovať myšlienka zriadenia múzea aj s prezentáciou duchovného života mesta. V novoinštalovanom múzeu prebiehala súčasne s inými expozíciami aj samostatná expozícia pamiatok cirkevného umenia, ktorá bola stredobodom záujmu nielen kléru ale aj laickej verejnosti. Exponované boli olejomaľby, maľby na dreve, drevené plastiky a reliéfy, svietniky, pokály, strieborné a pozlátené kalichy, liturgické nádoby, prikrývky, ozdobné závesy, kňazské rúcha, kostolné zvony a iné vzácne devocionálie. Väčšinu z viac ako štyristo exponovaných predmetov zapožičali na výstavu rímskokatolícke a evanjelické kostoly, časť z nich odovzdal do depozitu múzea štát alebo cirkev. Všetko sa však zmenilo v päťdesiatych rokoch minulého storočia,“ hovorí historik Filip Glocko.

Právnymi zmenami sa múzeum 1. januára 1951 dostalo z pôsobnosti mesta pod Krajský národný výbor a pretransformovalo sa z Mestského múzea na Krajské múzeum s regionálnou pôsobnosťou. V tejto súvislosti došlo k zmene koncepcie múzea a v roku 1953 aj k prebudovaniu pôvodnej expozície v Matejovom dome. Komunisti pokladali cirkev za nepriateľa budovania komunizmu a vieru v Boha za prežitok, ktorý je zo spoločnosti potrebné odstrániť. Expozícia pamiatok cirkevného umenia sa preto v zmysle novej oficiálnej ideológie musela z verejného života zákonite stiahnuť.

Päť zabudnutých zlatníckych diel

V Sprievodcovi po mestskom múzeu opisuje Kornel Divald aj päť spomenutých kalichov, ktoré sa nachádzali v prvej expozícii múzea. Kalich je ozdobná liturgická nádoba používaná pri slávení obradu Eucharistie (rímsko-katolícka cirkev), večere Pánovej (evanjelická a. v. cirkev) a tajiny (pravoslávna cirkev). Kalichy sú vzácnymi umelecko-remeselnými výrobkami, v ich vyhotovení a zdobení sa odrážajú dobové slohové vplyvy. V priebehu storočí sa menili a pretvárali nielen podľa presných požiadaviek cirkvi a umeleckých štýlov doby ale aj podľa funkčných potrieb.

„V Depozitárnom inventári Mestského múzea v Banskej Bystrici a súčasne v Knihe prírastkov Stredoslovenského múzea č. 1 boli kalichy vedené ako „úschova“. Kornel Divald ich zaradil aj do katalogizačného systému múzea a boli zapísané aj v obidvoch knihách. Z fondu múzea boli vyradené 17. októbra 1934 na základe Rozhodnutia Miestneho národného výboru (RMNV) č. 13051/48 a vrátené cirkvi. Autormi kalichov boli významní zlatníci, ako napríklad najproduktívnejší barokový zlatník a emailér Horného Uhorska Ján Silaši (1704 – 1782) alebo banskobystrický zlatník Juraj Sodomka, ktorý pôsobil v cechu 35 rokov (1814 – 1849). Práve na jeho kalichu je vyrytý text na vnútornej strane základne, spájajúci sa s návštevou Sv. Otca na Slovensku. V nápise čítame: Poslúžil som pri omši Jánovi Pavlovi II. 12. 9. 2003 v Banskej Bystrici. Datovanie: 1818,“ dodáva Filip Glocko.

Kalichy sú v súčasnosti cirkevným majetkom banskobystrického rímskokatolíckeho farského kostola. Vďaka dvom základným krokom pri múzejnom spracovaní zbierkových predmetov – katalogizácii a fotodokumentácii, môžeme odhaliť ich umeleckú krásu, remeselnú zručnosť ich autorov aj kresťanskú symboliku.

Podujatie Zabudnuté zlatnícke diela k výstave SAMUEL LIBAY – majster filigránu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia ako hlavný partner výstavy. Výstava je realizovaná s finančnou podporou Banskobystrického samosprávneho kraja. Stredoslovenské múzeum je kultúrnou inštitúciou Banskobystrického samosprávneho kraja.