Na priveľké množstvo áut prechádzajúcich pešou zónou Dolnej ulice a Námestia SNP v Banskej Bystrici už niekoľko rokov upozorňujú nielen aktivisti či opoziční poslanci, ale všimne si ho prakticky ktokoľvek, kto centrom mesta prechádza. Negatívne reakcie pritom neraz vyvoláva aj rýchla jazda cyklistov či jazdcov na elektrokolobežkách. Samospráva v reakcii na to už vlani na jeseň avizovala prvé kroky.

Popri monitorovaní vstupov do pešej zóny samospráva utvorila aj pracovnú skupinu a zorganizovala niekoľko rokovaní s cieľom priniesť návrhy ku zvýšeniu bezpečnosti pohybu v tomto priestore. Všetky plánované kroky boli predstavené členom Komisie MsZ pre dopravu, verejný poriadok a bezpečnosť, na jej poslednom zasadnutí. Mesto má ambíciu v najbližších mesiacoch pripraviť nové VZN s cieľom zvýšiť bezpečnosť v pešej zóne.

Pešiu zónu tvorí  Námestie SNP, Dolná, Lazovná i Národná ulica, Horná Strieborná, Dolná Strieborná a Nám. Š. Moysesa. „Inštaláciou kamier a monitoringom vstupov do pešej zóny získalo mesto v uplynulých mesiacoch relevantné dáta v podobe počtu vstupov jednotlivých užívateľov pešej zóny. Zároveň sa takto identifikovali aj vozidlá, ktoré do pešej zóny vstupujú najviac. Monitoring sa ukázal ako efektívny, preto samospráva zabezpečí trvalé umiestnenie kamier na odčítanie EČV na všetkých uliciach pri vstupoch do pešej zóny,“  priblížila hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková.

„Hoci mestská polícia neeviduje veľký počet neoprávnených vstupov do pešej zóny, nemôžeme vylúčiť, že oprávnenia sa zneužívajú, keďže nie sú vydávané na evidenčné čísla vozidiel. Preto chceme povolenia na vstup do pešej zóny vydávať neprenosné, aby sa viazali na  konkrétne EČV. Budeme tak vedieť odsledovať, vyhodnotiť a spárovať oprávnené a neoprávnené vstupy, a následne prostredníctvom objektívnej zodpovednosti sankcionovať tých, ktorí vstup do pešej zóny nemajú povolený,“ doplnil samotný primátor Ján Nosko.

Výnimiek mimo zásobovania sú stovky

Mimo zásobovania, ktoré je povolené od 4.00 h do 9.00 h, vozidiel údržby a osobitných vjazdov súvisiacich so sobášmi či organizáciou podujatí, podľa aktuálne platného VZN č. 8/2014 o dopravnom režime v pešej zóne existujú dva druhy oprávnení umožňujúce prejazd vozidiel.

Prvá skupina sú tzv. parkovacie, ktorých je v súčasnosti vydaných cca 360 ks. Oprávňujú držiteľa vojsť do pešej zóny a následne zaparkovať vozidlo v rámci svojej nehnuteľnosti, kde má aj svoje parkovacie miesto. Zároveň sú vydávané aj tzv. zastavovacie oprávnenia, ktorý je približne 260, vďaka ktorým môžu držitelia vojsť vozidlom do pešej zóny za účelom „zastavenia“ pri nehnuteľnosti na čas nevyhnutný na nastúpenie/vystúpenie osôb či na naloženie a vyloženie tovaru, pretože vo dvore nedisponujú miestom na odparkovanie vozidla. Uvedené počty sa týkajú všetkých ulíc spadajúcich pod pešiu zónu, nielen Námestia SNP.

 

„Ak chceme znížiť frekvenciu vozidiel, musíme sa venovať zníženiu počtu vydaných oprávnení na vjazd, resp. určiť maximálny  počet vjazdov do pešej zóny pre jednotlivé vozidlá počas dňa. Takýmto krokom by sme zamedzili vjazd napríklad niektorým vozidlám s rozvozom jedla, na ktoré sa obyvatelia sťažujú najviac. Vďaka kamerovému systému môžeme nastaviť maximálny čas zotrvania automobilu v pešej zóne a pod. Osobitným problémom je Národná ulica, kde zaznamenávame aj veľký počet nelegálnych vjazdov. V Národnej, podobne ako na Nám. Štefana Moysesa pri tržnici zrealizujeme technické opatrenia prostredníctvom umiestnenia dopravných stĺpikov, aby sme ochránili ľudí, ktorí tam sedia na terasách,“ dopĺňa Jakub Gajdošík (HLAS-SD), prvý zástupca primátora.

Opäť sa otvára možnosť vstupu cyklistov či kolobežkárov

Banskobystrická pešia zóna v historickom centre mesta vznikla v roku 1993. Cyklisti majú povolený vstup na pešiu zónu bez toho, aby museli zosadnúť z bicykla, od roku 2013, pričom môžu jazdiť rýchlosťou max. 20 km/hod. V súčasnosti sa k užívateľom pešej zóny pridávajú aj kolobežkári, skateboardisti i korčuliari. Prioritou mesta je z pešej zóny opäť  vytvoriť bezpečný a chránený priestor. Na dopravnej komisii sa preto otvorila aj otázka zákazu jazdy na bicykli či kolobežke po námestí, o čom sa bude ešte diskutovať počas prípravy samotného VZN.

„Udeľovanie vstupov do pešej zóny na konkrétne EČV nielen zabráni zneužívaniu týchto oprávnení, ale prinesie nám ešte presnejšie dáta, keďže každý prejazd bude priradený ku konkrétnemu oprávneniu. V okolí námestia chceme vytvoriť aj miesta na krátkodobé zastavenie vozidla, najmä pre donáškové spoločnosti, aby nemali potrebu po dobe určenej na zásobovanie vchádzať do pešej zóny. Mesto má právomoc a zodpovednosť určiť pravidlá pre pohyb v pešej zóne, dôležité však je správanie sa všetkých, ktorí do nej vchádzajú, a preto budeme popri rôznych opatreniach organizovať aj osvetové a vzdelávacie kampane,“ dopĺňa Marek Modranský (Klub nezávislých poslancov), predseda komisie MsZ pre dopravu.