Na občianske právne problémy je tu naša rubrika pripravovaná v spolupráci s mediačno-konzultačným centrom Sova. Ak váš problém spadá do tejto oblasti a ste ochotní ho publikovať (bez uvedenia mena) napíšte ho do našej rubriky a odpovieme aj vám…
Otázka čitateľa:
V júli 2011 som sa dala prehovoriť na prestup z SPP do Energetického centra a po podpise zmluvy som zistila, že dotyčný díler mi zadal dobu platnosti zmluvy na 5 rokov i keď sme sa ústne dohodli, že bude zmluva uzatvorená na dobu neurčitú (čo rozumiem, že sa môže kedykoľvek vypovedať). Hneď ako som to zistila, zaslala som doporučený list o žiadosť o zmenu doby platnosti (čiže do 1 týždňa) na jeden rok. Nikto sa po celú dobu neozýval, raz mi volali a povedali, že už je to v rozpracovaní a nakoniec tento rok mi poslali list, v ktorom uvádzajú, že moja zmluva je viazaná na 5 rokov a hotovo. Neviem čo mám robiť, lebo žiadajú aj poplatok 100 eur za porušenie VOP, že som nedala prehlásiť aj ZSE.
Vážená čitateľka,
na posúdenie Vášho problému by bolo potrebné vidieť znenie danej zmluvy. Vo všeobecnosti však platí, že aj ústna dohoda / pokiaľ máte na to svedka / je dohoda. Často krát sa stáva, že podstatné náležitosti si klient prečíta, alebo uvedomí až po podpise zmluvy. Nie zriedka sa stáva, že až sa niečo stane, čo s predmetom zmluvy súvisí. Váš problém patrí do okruhu spotrebiteľských sporov.
Vo Vašom prípade by som znova napísal doporučený list danej spoločnosti, kde riadne zdôrazníte, že s týmto postupom nesúhlasíte a podmienky zmluvy, ktorú ste podpísali nie sú v súlade s dohovorom sprostredkovateľa. A to je dôvod na odstúpenie od takejto zmluvy. Zároveň ak pri danej spoločnosti chcete ostať, by som navrhol novú zmluvu s predom stanovenými podmienkami tak aby boli v súlade s Vašou vôľou a prejavom Vašej vôle.
Pokutu resp. poplatok by som neuhrádzal. Pokiaľ budete potrebovať pomôcť neváhajte kontaktovať mňa, alebo kolegov z nášho centra.
Na záver jedna rada pre všetkých spotrebiteľov, aby si zmluvy skôr než ich podpíšu riadne prečítali, nenechali sa unáhliť sprostredkovateľom, že sprostredkovateľ toho má veľa, a ponáhľa sa. Máte plné právo zmluvu prevziať a ponechať si doma na preštudovanie v kľude a pokiaľ sprostredkovateľ má záujem uzatvoriť s Vami zmluvu príde znova. Okrem toho riadne čítajte hlavne to najmenšie písmo, tam totiž býva napísané často krát to najdôležitejšie.
Želám veľa k spokojnosti využívaných služieb.
Mediačno konzultačné centrum SOVA
Mgr. Martin Dubníček
Mediátor
Máte právny problém? Obráťte sa na našu mediačno-právnu poradňu…