Vo svete online reklamy sa nemusia presadzovať len veľké agentúry zo zahraničia či z nášho hlavného mesta. Aj v Banskej Bystrici nájdeme úspešné príklady, ktoré navyše ponúkajú mladým ľuďom možnosť zostať v regióne pri atraktívnej práci.

CEO agentúry BOOSTERS Martin Bulák začínal s webmi a online propagáciou ako hobby ešte v časoch, keď reklamný systém Google ani neexistoval. Neskôr sa stal freelancerom a dnes, spolu s kolegami z online marketingovej agentúry BOOSTERS, pracuje pre desiatky značiek na ich online komunikácii a propagácii.

Odolal ponukám odísť z Banskej Bystrice do väčších agentúr aj preto, že toto mesto miluje a naopak, snaží sa motivovať mladých ľudí nadšených pre online marketing, aby tu mali rovnako dôvod zostať.

Tím BOOSTERS.

Čo by mali spĺňať ľudia, ktorí chcú pracovať v oblasti marketingu? Je nutné vyštudovať marketing?

To, že niekto nemá marketingové vzdelanie, vôbec neznamená, že by sa do toho nevedel dostať. Mať vysokoškolské vzdelanie je fajn na pochopenie podstaty a princípov marketingu. No kľúčové je, či to toho človeka naozaj baví a chce sa v tom zlepšovať. Ak áno, skúsenosti získa aj časom.

Na druhej strane sa hovorí, že marketing dnes už robí každý.

Bodaj by to tak bolo. Tých ľudí podľa mňa stále nie je dosť. Minimálne nie tých, ktorí sa tomu chcú skutočne venovať a vedia sa špecializovať, a nie sa tváriť že rozumejú všetkému. Napríklad my robíme iba PPC kampane, čo je oproti iným agentúram pomerne nevídané. Trend je skôr to, že všetci sa snažia robiť všetko. No pokiaľ nie ste skutočne veľká agentúra, tak je prakticky nemožné byť vo všetkom dobrý.

Ak by sme mali pokračovať v prívlastkoch, ktoré sa s marketingom spájajú, je to jednoznačne stres, ktorý k tejto práci patrí. A práve ten možno mnoho ľudí odrádza. Ako motivujete svojich ľudí v tomto smere? 

Určite. Tak hlavne nemôžete pracovať v toxickom prostredí, kde budete neustále pod stresom. Toto je u nás základ. Chcem aby sa každý cítil príjemne, pravidelne o tom diskutujeme s kolegami na kvartálnej báze. Chodíme každý mesiac aj na teambuilding a konferencie. Minulý rok sme mali celkom úsmevný zážitok v talianskom Rimini, kde mali byť aj tlmočníci. Tí tam napokon neboli, a tak sme z konferencie veľa nemali, no aj tak to splnilo cieľ – teambuilding pri mori. Je to pritom jednoduché. Ak nefunguje tím, nefunguje ani firma. Posúvať ďalej sa môžeme iba spoločne.

Konferencia / teambuilding v talianskom Rimini.

Napriek tomu sa práca v marketingu spája s nekompromisnými termínmi, rozpočtami a nutnosťou stále niečím zaujať. To predsa musí byť náročné.

V rámci našich silných etických zásad ktoré otvorene komunikujeme aj na webe napríklad neprijímame žiadne štátne či politické zákazky, a ani štátom dotované projekty. Práve pri nich sa často nastavujú nezmyselné termíny, s ktorými prichádza aj viac stresu. Najviac nás baví práca pre lokálne firmy, kde ideme častokrát “od nuly” a následne vidíme ako firma rastie a takisto aký to má vplyv na náš trh a spoločnosť v ktorej žijeme.

Už ste spomenuli, že vaša agentúra je špecifická v tom, že sa v záujme klienta neženiete do všetkého, ale ste špecializovaní na PPC (pay per click) kampane. To možno tiež prispieva k pohode zamestnancov, ale ako to berú klienti?

Takisto sa neženieme ani do každej spolupráce ako takej. Chceme aby nám práca robila radosť, a chceme predávať len tú službu, ktorej naplno rozumieme. Ak začneme robiť niečo z inej oblasti, najprv by sme museli vytvoriť na to oddelenie a mať na to štruktúru ľudí počnúc seniormi. A teda nájsť takých ľudí, ktorí to budú robiť kvalitne podľa štandardov ktoré máme zaužívané. Ak príde klient s prosbou o službu, v ktorej nie sme úplne doma, radšej mu odporučíme niektorého z našich partnerov, s ktorým vieme následne aj my aktívne komunikovať.

Pracujete pre väčšie spoločnosti, ale aj malých lokálnych klientov, ktorých sme spomínali. Má však online reklama význam aj v malom rozsahu? Dokáže ňou napríklad malý obchodík v Banskej Bystrici získať relevantné výsledky?

Pracujeme aj pre malých klientov. Je to omnoho náročnejšie, keďže tam nie sú stanovené “budgety” a počíta sa s každým eurom. No máme za sebou už úspešné spolupráce pre lokálne prevádzky napr. pražiareň kávy alebo bary či bistrá, kde z roka na rok krásne rastieme. Je to ale veľmi náročný segment, kávu, nápoje či potraviny si môžete predsa kúpiť kdekoľvek. Presvedčiť potenciálneho zákazníka, aby si kúpil takú kávu práve od spomínanej pražiarne, je veľmi náročné. Hlavné je mať kvalitný produkt, to by si mal každý uvedomiť. Potom to ide.

Návšteva u klienta Coffeein.sk.

Je to však iste náročnejšie, než nastaviť klikacie reklamy napríklad pre produkty nejakého e-shopu, alebo? Nie je to potom finančne náročné?

Je to síce náročnejšia práca, ale o to zábavnejšia a pre lokalitu kde aj my žijeme prospešnejšia. Prácu pre lokálne firmy navyše berieme i tak, že týmto spôsobom môžeme pomôcť komunite. Ak by majiteľ podniku nemal veľa financií na drahé marketingové agentúry, pokojne nás môže osloviť. Ak vidíme že ide o zaujímavý projekt alebo firmu ktorá podporuje komunitu, tak vieme ponúknuť veľmi výhodné podmienky spolupráce.

Vy sami neinvestujete do vlastnej propagácie? 

Ja zvyknem hovoriť, že “reklamu” nerobíme. No nakoniec všetko je reklama. To čo nerobíme sú aktívne PPC reklamy na naše služby, tak ako to robia iné agentúry. To čo propagujeme, je len obsah, ktorý pracne tvoríme. To preto, že práce máme v zásade vždy dosť, a ak nás niekto osloví, som radšej ak je to prirodzené cez odporúčania alebo cez obsah ktorý čítal, ako cez reklamu. No a tých odporúčaní je vždy dosť na to, aby sme reklamu nepotrebovali.

Našou reklamou, ako som spomínal, je hodnotný obsah. Články alebo prípadové štúdie. Jednu štúdiu pripravujeme dva až tri mesiace. Robíme to asi najtransparentnejšie na trhu. Nájdete tam úplne všetko. Toto je naša reklama. Kvalitný obsah s cieľom pomôcť komunite. Na našom webe máme tiež neustále aktualizovaný slovník marketingových pojmov, ktorý pomôže klientom či marketingovým nadšencom pochopiť rôzne odborné výrazy. To že máte iné kanály mimo PPC cez ktoré vás ľudia oslovujú má aj svoje výhody. Môžete ísť za ušetrené peniaze napr. na teambuldingy ako my. 🙂

Tímová porada.

Ste Google Premier Partner už niekoľko rokov po sebe. Čo to znamená a akým benefitom je to pre vašich klientov?

Pre klienta to nie je žiadnym benefitom, aj keď sa to niektoré agentúry snažia tak prezentovať. Ani my z toho nemám reálne výhody. Je to skôr potvrdením, že to robíme dobre a že potenciálny klient má dostatočné záruky v tom, že sa obracia na firmu, ktorá tomu rozumie. No a do tejto kategórie spadá každý rok len 3% agentúr na Slovensku. Navyše ak by sme z tohto počtu vynechali nadnárodné agentúry s obrovskými rozpočtami, tak by sme ich vedeli spočítať asi na prstoch stolárovej jednej ruky.

No ani to nie je garanciou úspechu. Agentúry sa stále prezentujú len dobrými výsledkami. Pritom je vždy viac tých výsledkov, s ktorými by ste sa až tak nechválili, než tých skutočne dobrých. Inak to nie je ani u nás. Vždy je to o trpezlivosti. Nie sú to len tie krásne výsledky. O tom je nakoniec podnikanie. Nastavíte stratégiu, niečo nevyjde, poučíte sa, druhýkrát to skúsite inak, možno lepšie. A na desiaty krát to už možno vyjde.

Už v úvode sme hovorili o tom, že pôsobíte v Banskej Bystrici a neplánujete to meniť. Je Banská Bystrica dostatočne atraktívna pre mladých ambicióznych ľudí?

My sme samozrejme stále otvorení uchádzačom či stážistom, ktorí majú záujem pracovať v marketingovej oblasti a chceli by zostať v našom meste, alebo sa sem prisťahovať. Nakoniec aj väčšina z nás sme pôvodom z iných miest. Ale vo všeobecnosti je hlavné uvedomiť si aj iné kvality, ktoré naše mesto má. Všade sa viete rýchlo dostať, je tu všetko čo človek potrebuje, krásna príroda a samotné mesto je určite jedno z najkrajších na Slovensku.