Poznáme to všetci. Je rozdiel prechádzať sa večer po námestí v polovici augusta a v polovici septembra. Keď má totiž naše mesto 78 tisíc obyvateľov, tak v lete sa mimo neho vyberie také množstvo ľudí, že pri podvečernej prechádzke by ste najradšej Bystricu prirovnali k mestu duchov. V septembri sa situácia vždy začne dramaticky meniť, prichádzajú sem tisíce stredoškolských a vysokoškolských študentov. Aj keď študenti možno nie sú tým najlepším druhom spotrebiteľa, banskobystrickí podnikatelia v službách a obchode by vám jednoznačne povedali – vďaka Bohu za nich. A nielen za prílev peňazí, ale najmä tej trochy života do poloprázdnych klubov a na prázdne miesta pred pódiami podujatí. Zmeniť by to chcel primátor Gogola svojou koncepciou rozvoja mesta ako centra cestovného ruchu. Lenže v čase, keď z tohto mesta utekajú naši vlastní, je na zamyslenie, či máme vôbec čo ponúknuť iným.

Zaplniť mesto ľuďmi aj v lete, to chce niečo viac. Všeobecne každý z nás dnes od podujatia alebo turistickej atrakcie už neočakáva len samotný suchý produkt, ale množstvo pridanej hodnoty. Nič proti PKO, ale ich videnie podujatia typu sobotňajšieho City music park je podľa mňa scestné. Pretože hudobné podujatie nie je, keď zložíte dva mikrofóny s dvoma reproduktormi a dáte tam niekomu zahrať. Hudobné podujatie by mala byť udalosť, pre ktorú sa návštevníkovi oplatí prísť. Čiže okrem hudby sa tam musí stretnúť s priateľmi, dať si kofolu, mať si kde sadnúť, nájsť tam prípadne inú atrakciu, alebo niečo, čo ho tam jednoducho udrží. Lebo podujatia pre rodiny interpretov a zúčastnených sú síce pekné pre vykazovanie činnosti a aj pomerne lacné, ale obyvateľov mesta neuspokojujú a návštevníkom nedávajú už vôbec nič.

Tvorcovia primátorovej vízie mesta ako centra cestovného ruchu to síce vedia, ale verím, že nezostane len pri jednej prvej lastovičke – Grilliade. Najčastejší dodávateľ reklamných predmetov mesta pre kanceláriu primátora – agentúra Gee & Stone, ktorá má za sebou okrem iného aj Gogolovu volebnú kampaň, pripraví pod značkou primátora zrejme novátorské, zaujímavé a všetko nasvedčuje tomu, že aj plnohodnotné podujatie. Avšak jednodňové, jednorazové, minimálne v prvom ročníku zaujímavé pre ľudí žijúcich najďalej tak vo Veľkej Lúke. Ale čo ďalej? Ak má byť Bystrica centrom turistického ruchu, tak musíme mať zaujímavé podujatie každý víkend a minimálne jedno do mesiaca takého rozmeru, ktorý zaujme aj ľudí zo širšieho okolia, prípadne priláka až ľudí zo zahraničia. Keď sa ľudia znalí kultúry a športu v Bystrici lepšie zamyslia, tých podujatí tu v podstate dnes aj toľko máme. Problémom je ich financovanie. Preto sa mnohé robia len vo veľmi skromných podmienkach.

Takéto podujatia ale neprinesú ľuďom v meste prácu či trvalejšie príjmy. Pre tie musia mať návštevníci dôvod zostať tu dlhšie a Bystričania, vôbec tu cez víkendy zostať. Zoberte si, koľko Bystričanov na víkend odchádza na chaty po Horehroní, do aquaparkov na Liptove, či za inými zaujímavosťami po Slovensku. Zaujímavostí máme aj v okolí dosť, predstavujeme ich neustále v našej rubrike tip na víkend, ale sú bez spomínanej pridanej hodnoty, ktorú dnes moderný človek vyžaduje. Uveďme si len jeden príklad. Náš posledný tip na víkend, vyhliadka na Suchom vrchu. O tom si dlhodobo myslím, že je ideálnym miestom pre miestny turizmus. Za posledné roky tam však, s výnimkou Ponyfarmy, naozaj zdochol pes. Pritom okrem koní je tam v našej rubrike spomínaná vyhliadka, povyše ešte aj rybník. Ale chaty okolo sú pre verejnosť uzatvorené, spustnuté a jednoducho nie je ako, nie je kde, nie je čo. Samozrejme, chce to kapitál. Vybudovať možno väčší hotel so zázemím, alebo trebárs len kaviareň zasadenú do prostredia, upraviť turistické chodníky, cyklotrasu, možno vybudovať chodníček aj pre korčuliarov a samozrejme, ďalšie zaujímavé prírodné atrakcie. Možno práve sem by sa hodila už viackrát skloňovaná malá zoo. Ide o ideálny priestor, ktorý nám pustne rovno nad hlavami.

Takáto lokalita by možno pomohla udržať Bystričanov častejšie cez víkend vo svojom meste, ale pre turistov odinakiaľ nie je ničím výnimočným. Tým je potrebné dať nielen komplexný produkt, ale najmä jedinečný, čo už by dnes nebol ani aquapark, a bezpochyby, to už chce silného investora. Niekde majú veľkolepé hrady a zámky, ZOO, skanzeny, v Bojniciach sa dokonca hovorí aj o stavbe zábavného parku. Potenciálom nášho regiónu je stále kúpeľníctvo, ale to sa v okolí rozvíja len pomaly a Sliač, Kováčová ani Brusno predsa nie sú Piešťany. Len dlhodobá atrakcia sem môže prilákať aj zahraničných turistov, ktorí si potom nájdu aj čas na prehliadku mesta a jeho krás. Lenže cesta k niečomu takému je podľa môjho názoru v súčasnosti pridlhá. A tak by sme mali začať postupne. Aby sa Banská Bystrica mohla stať centrom turistického ruchu, musí najskôr udržať doma vlastných obyvateľov.

Prečítajte si staršie vydania Tak banskobystricky…
Prečítajte si profil autora…