Postfaktický kabaret zo súčasnosti. Bábkové hypnotické antivírové mystérium. Pre dospelých… Divadlo na konci sveta v Bábkovom divadle na Rázcestí.

Interná generálka

Náš postfaktický kabaret zo súčasnosti mal naplánovanú premiéru na december 2020 (ako slávnostné pripomenutie 60. výročia založenia bábkového divadla v Banskej Bystrici), no zo známych epidemiologických príčin sa realizácia posunula. Napriek lockdownu sme v divadle od januára  pracovali podľa toho, ako nám to dovolili podmienky, a máme radosť, že môžeme oznámiť: naša interná generálka Divadla na konci sveta sa uskutoční vo štvrtok 1. apríla 2021. Je to deň, kedy si pripomíname administratívny vznik Krajského bábkového divadla (v r. 1960). Na oficiálnu premiéru si budeme musieť počkať, ako zvykneme písať posledný rok – podľa toho, ako sa vyvinie situácia s pandémiou.

O skúškovom procese

Skúškový proces sa začal 3. decembra 2020 ideovou skúškou. Zúčastnili sa jej členovia a členky umeleckého súboru Bábkového divadla na Rázcestí (BDNR), spolu s hosťom Danielom Žulčákom, hercom Slovenského komorného divadla v Martine. V závere roka 2020 sme divákom ponúkli  Work in progress, dokument o tom, čo sa skrýva pod názvom Divadlo na konci sveta. Nájdete ho tu:

Počas skúšok pribudli do tímu dve nové členky/hostky, Ľubica Pradidová (študentka herectva AU) a Terézia Šusteková (absolventka herectva AU), v úlohe moderátora v televíznom šote sa predstaví nový člen divadla herec Matúš Hollý. Obmeny súvisia so zmenami v súbore. Z divadla odišiel herec Filip Štrba a herečka Anna Hajduková sa pripravuje na rodičovské radosti a starosti, preto jej rolu prevzala Ľubica Pradidová. Súčasne, po krátkom čase, odišla z divadla dramaturgička Lucia Panáčková, za ktorú prijala rolu Terézia Šusteková. Skúškový proces bol náročný pauzami a rôznymi pandemickými opatreniami, ktoré zasiahli do nákupov materiálu, do realizácie stolárskych, krajčírskych a kostýmových služieb. Avšak po rôznych peripetiách, v dlhšej časovej perióde, sme ho zavŕšili.

O hre

Na počiatku to mala byť hra o pandemickej situácii a jej dopadoch na fungovanie (ľudí, divadla, sveta). Postupom času sme témy prehodnocovali.

„Divadlo na konci sveta neznamená, že sme na konci sveta a je koniec, znamená to vždy niečo, čo nám umožňuje vykročiť dopredu, nanovo, na inú cestu,“ hovorí Iveta Škripková, riaditeľka BDNR a zároveň jedna z autoriek textov kabaretu. Keďže sa nachádzame v bábkovom divadle, ktoré je žánrovo spojené s rozprávkami, prijali sme tento fakt ako východisko a rozhodli sme sa na rozprávky pozrieť inak, z inej strany. Oslovili sme slovenských autorov a slovenské autorky z rôznych profesijných oblastí, s odlišnými rukopismi a charaktermi a ponúkli im možnosť napísať klasickú rozprávku neklasicky, po svojom, s využitím akýchkoľvek štylistických a literárnych prostriedkov.

Autori a autorky Divadla na konci sveta

Autorská mozaika je bohatá. Tvoria ju Michal Havran, Iveta Horváthová, Jana Juráňová, Laco Kerata, Juraj Šoko Tabaček. Pripravili súbor príbehov, ktoré napriek absolútnej odlišnosti dokonale ladia do Divadla na konci sveta. Každý z autorov a autoriek dostal na výber, ktorú z klasických rozprávok spracuje inverzne, po novom a pre dospelých.

Mozaiku tvorí: Rozprávka o Ježiškovi, Nebojsa Michala Havrana, Ruženka v izolácii, Kozliatka, mama koza a vlk 2020, Prológ a epilóg Ivety Horváthovej, Syndróm Popoluška Jany Juráňovej, Červená čiapočka Laca Keratu a Svetovládny rytier Juraja Šoko Tabačeka (námet Pavol Dobšinský).

Michal Havran

Teológ, publicista, prozaik a scenárista. Debutoval knihou esejí Besnota (2015). V roku 2017 vydal román Analfabet, ktorý odborníčky a odborníci zaradili do finálovej desiatky prestížnej slovenskej literárnej ceny Anasoft litera 2017. Ako publicista spolupracuje s denníkmi SME a Pravda. Reflektuje súčasné dianie, vyjadruje sa k aktuálnym témam, a to aj prostredníctvom diskusnej relácie RTVS Večera s Havranom. V roku 2016 získal Novinársku cenu v kategórii Audiovizuálna žurnalistika a fotožurnalistika.

Iveta Horváthová

Dramatička, dramaturgička, režisérka, riaditeľka BDNR. Píše hry o ženskej skúsenosti a rodových stereotypoch, napríklad Fetišistky (uvedené v SND v Bratislave), Seňora (uvedené v DJZ v Prešove), Sestry Dušehojivé (jedna z finalistov a finalistiek Drámy 2006) a iné. V roku  2007 založila pri BDNR ženské rodové štúdio T.W.I.G.A, ktoré tvorilo inscenácie z pohľadu rodovo citlivého jazyka. Napr. Diagnóza: Slovo (o verbálnom a fyzickom násilí v jazyku, inscenácia získala cenu Piata žena v kategórii umenie) a mnoho iných. V roku 2013 vydala v spolupráci s Divadelným ústavom divadelno-vzdelávaciu publikáciu Divadelná hra-be-ce-da o tvorivom dramatickom písaní s deťmi. Je držiteľkou viacerých cien a prémií Literárneho fondu a finalistkou domácich i zahraničných dramatických súťaží (Dráma, Cena Alfréda Radoka, Zlatá divadelná žaba).

Jana Juráňová

Rodová expertka, prozaička, dramatička, prekladateľka, redaktorka. Stála pri založení Slovenského centra PEN klubu a Nadácie Milana Šimečku. Je spoluzakladateľkou feministickej vzdelávacej a publikačnej organizácie ASPEKT. V roku 2019 jej prezident SR Andrej Kiska udelil Rad Ľudovíta Štúra prvej triedy za mimoriadne zásluhy o rozvoj demokracie, ochranu ľudských práv a slobôd a rozvoj literárnej činnosti. Napísala mnoho dramatických textov, okrem iných monodrámu Salome (1989), Misky strieborné, nádoby výborné (1997), pre Bábkové divadlo na Rázcestí napísala hru Reality snov (2011), zdramatizovala román Žila som s Hviezdoslavom. S prozaickým textami sa viackrát umiestnila medzi najlepšími autormi a autorkami v súťaži Anasoft litera.

Laco Kerata

Spisovateľ, dramatik, herec, režisér. Pôsobil v SKD v Martine, v Divadle Jána Palárika v Trnave. V roku 1991 založil s režisérom Blahom Uhlárom a výtvarníkom Milošom Karáskom divadelné zoskupenie Stoka v Bratislave. Ako poet debutoval v roku 1991 básnickou zbierkou Hriešny spánok, napísal niekoľko rozhlasových a divadelných hier, je autorom poviedkových kníh Mám sa (2004), Malé domov (2013), novely Zlý herec (2009), románu Ešte som tu a zostanem (2014), grotesky Suché roky (2019), najnovšia je zbierka poviedok Na okraji mojej hory (2020). Získal viacero prémií a Výročných cien Literárneho fondu v oblasti rozhlasu či drámy (napr. za divadelnú hru Dobro (Divadlo Andreja Bagara v Nitre) v roku 2018.

Juraj Šoko Tabaček

Moderátor, herec, stand-up komik. Pôsobil v Bábkovom divadle v Žiline, spolu s hercami Lukášom Púchovským a Stanislavom Staškom vytvoril divadelno-improvizačnú skupinu pod názvom 3T – Tri Tvorivé Tvory. Známym sa stal najmä vďaka vystupovaniu v televízii. Objavil sa v seriáli Hoď svišťom, výraznejšie v seriáli Horná Dolná, v reláciách Inkognito, Tvoja tvár znie povedome a inde. V show Silné reči pôsobí ako stand-up komik. Jeho stand-up videá sa stali populárnymi na sociálnych sieťach a iných kanáloch.

Marián Pecko

Slovenský divadelný režisér. Pracuje v divadle bábkovom, činohernom, v opere i v šapitó. Je umeleckým šéfom a režisérom BDNR. Prvý krát režíroval v roku 1988 a odvtedy má na konte viac ako 140 predstavení v štyroch krajinách Európy. Spolupracuje s divadlami na Slovensku (DAB v Nitre, Štátna opera v Banskej Bystrici, Divadlo Jána Palárika v Trnave, SKD v Martine), v Českej republike (Klicperovo divadlo v Hradci Králové, Divadlo bábok v Ostrave), v Poľsku a Maďarsku. Vo svojej tvorbe intenzívne uplatňuje svojskú poetiku a metaforické divadelné videnie. Javiskové situácie často buduje na realistickom základe a činohernom prejave hercov, dokáže ich však umne narušiť  inovatívnym bábkovým princípom alebo náhlou divadelnou skratkou, ktorá ústi do vtipnej pointy. Je držiteľom mnohých domácich i zahraničných ocenení.

Na príprave sa podieľali

Asistentka réžie: Anna Hajduková, scéna: Pavol Andraško a.h., hudba: Juraj Haško a.h., Adam Šamaj (Ruženka v izolácii) v inscenácii je použitá ária Casta Diva Vincenza Belliniho z opery Norma v interpretácii Márie Callas a úryvok zo songu Shanie Twain Ka-ching. Kostýmy, bábky: Eva Farkašová a. h. Video šoty pripravili: Peter Komár, Marián Pecko. Vo video záznamoch účinkovali: Matúš Hollý, Jakub Horničák, Lukáš a Tomáš Kováč, Martin Púpala a Kristína Bubelínyová.

Výroba inscenácie: Ateliéry BDNR pod vedením Kataríny Mažáryovej, svetlo: Pavol Bukovina, zvuk: Pavol Bukovina, Marek Horváth. Javisková technika: Martin Púpala, Daniel Chlumecký.

Herci a herečky

Eva Dočolomanská, Ivana Kováčová, Marianna Mackurová, Andrej Polakovič, Ľubica Pradidová, a.h., Alena Sušilová, Dodo Šamaj, Mária Šamajová, Terézia Šusteková, Daniel Žulčák, a.h.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Realizované s finančnou podporou Banskobystrického samosprávneho kraja.