V pondelok 28. marca sa o 19.30 h priaznivci baletných prenosov môžu tešiť na klasický francúzsky balet Coppélia v podaní Baletu Parížskej opery v priamom prenose v banskobystrickom multikine Europa Cinemas. V hlavných úlohách uvidíme mladé étoile – hviezdy súboru Dorothée Gilbertová a Mathaisa Heymanna, ktorým ako Coppélius bude sekundovať skúsený José Martinéz.

Rafinovaná francúzska elegancia

Úlohy dievčaťa Swanildy sa ujme Dorothée Gilbert, mladá tanečnica povýšená medzi étoiles – hviezdy v roku 2007, ktorá vyniká typicky francúzskou rafinovanou eleganciou. V úlohe jej milého Franza sa môžeme tešiť na Mathaisa Heymanna, presláveného pre vysoké, ľahké skoky. Mathias získal svoj vzťah k tancu ako dieťa vyrastajúce v Afrike medzi ľudovými rytmami. Úlohu tajomného Coppélia sa ujme José Martinéz, ktorého diváci prenosov mohli vidieť okrem iného tiež ako princa v Labutiom jazere.

Coppélia s mysterióznou atmosférou

Po marcovom prenose Dona Quichota z moskovského Bolšoja, majstrovskej ukážke ruskej školy, môžu diváci tentokrát vidieť typický francúzsky balet – emblematický titul repertoáru Parížskej opery. Coppélia má v Paríži svoj pomyslený „domov“. Už od svetovej premiéry v Parížskej opere v roku 1870 v choreografii Arthura Saint-Léona je trvalou súčasťou jej repertoáru a teší sa ohromnej a neutíchajúcej popularite. Úloha Swanildy je považovaná za jednu z technicky najnáročnejších úloh klasického repertoáru. Rozkošná tanečná hudba Lea Delibesa bola vo svojej dobe natoľko populárna, že inšpirovala P. I. Čajkovského k rozhodnutiu písať hudbu pre balet.

Verzia Patricea Barta sa odkláňa od tradičného komediálneho príbehu o oživenej bytosti z dielne zvláštneho samotára Coppélia, ktorá pomätie city mladíka Franza, a vracia sa hlbšie k pôvodnej literárnej predlohe baletu – poviedkam E. T. A. Hoffmanna, na základne ktorých Bart psychologicky prepracoval hlavné charaktery. Patrice Bart spoločne s designérom Eziom Toffoluttim tak vytvoril dielo, ktoré má omnoho bližšie k fantastickým Hoffmannovým poviedkam, než k úsmevnému komediálnemu baletu, ako ho bežne poznáme. Hrou s ilúziami vytvára v balete mysterióznu a znepokojivú atmosféru.

Patrice Bart, choreograf verzie z roku 1996, ktorú v prenose uvidíme, je baletným majstrom Parížskej opery. Vzhľadom k jeho pozícii baletného majstra, ktorý vedie každodenné tréningy súboru, ho môžeme považovať za strážcu tanečného štýlu Parížskej opery. Diváci prenosu už mohli vidieť jeho choreografiu Malá tanečnica Edgera Degasa v auguste 2010. Celý jeho život je spätý s Parížskou operou, jej baletnú školu začal navštevovať už v roku 1957.