S letnou zmenou železničného grafikonu sa opäť upraví trasa niektorých rýchlikov idúcich z Bratislavy na stredné Slovensko. Priamych spojení do Banskej Bystrice po necelých dvoch rokoch opäť ubudne.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko v ostatných rokoch strieda východzie stanice vlakov zo stredu Slovenska do hlavného mesta pravidelne. Keďže Banská Bystrica, aj keď je krajským mestom, nie je významným železničným uzlom, musia sa jej obyvatelia pri dlhších cestách pripraviť aj na prestupy.

Ministerstvo dopravy teraz iniciovalo, aby sa z Bratislavy opäť vypravovali priame rýchliky južnou trasou cez Zvolen a región Novohradu do Košíc. Kapacitu na to našla Železničná spoločnosť Slovensko v rámci rýchlikov, ktoré dosiaľ spájali Bratislavu s Banskou Bystricou. Štyri páry doterajších rýchlikov do mesta pod Urpínom tak budú zo Zvolena pokračovať na východ.

Tomu sa prispôsobia odchody regionálnych vlakov medzi Zvolenom a Banskou Bystricou, ktoré tak budú vo Zvolene na Bratislavský rýchlik čakať. Tak ako pred dvomi rokmi, znovu by mali byť pristavené na rovnakom peróne pre bezproblémový prestup. Podobne by mali jazdiť vlaky z Banskej Bystrice do Zvolena s možnosťou prestupu na rýchlik z Košíc do Bratislavy.

Nevýhodou pre cestujúcich však môžu byť vzniknuté meškania na dlhej trase a následné čakanie. Medzi Bratislavou a Banskou Bystricou však zostanú naďalej priamo premávať ešte štyri priame páry vlakov.

Minister dopravy Arpád Érsék (Most-Híd) zároveň v pondelok uviedol, že zmena by nemala ovplyvniť plány rezortu vyhlásiť súťaž na prevádzkovateľa železničnej dopravy na trase medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Tá by sa ale podľa neho nemala týkať, ako bolo pôvodne ohlásené, len rýchlikov, ale aj zaistenia ďalších regionálnych spojov.

V regióne majú pribudnúť modernejšie vlaky

Cestovanie medzi samotnou Banskou Bystricou a Zvolenom by však na regionálnych vlakoch mohlo byť pohodlnejšie. Železničná spoločnosť Slovensko uzatvorila ešte koncom marca so ŽOS Vrútky zmluvu na dodanie 21 nových vlakových súprav, ktoré majú slúžiť v rámci zvolenského regiónu, vrátane najvyťaženejšej trate medzi najvýznamnejšími mestami regiónu

Tie by mali od roka 2018 nahradiť súčasné, často zastaralé vlaky. Nové vlaky budú klimatizované, vybavené Wi-Fi pripojením a elektrickými zásuvkami. Štátny dopravca túto investíciu zrealizuje vďaka nenávratnému finančnému príspevku Európskej únie a štátneho rozpočtu. Do roku 2022 tiež špoločnosť plánuje modernizáciu 30 vozňov regionálnej dopravy v rámci celého Banskobystrického kraja.