BLOG | 23.4.2013

Matej Bučko: Topky.sk sa poburujú nad americkou hlúposťou, mali by sa skôr nad vlastnou

Internetový portál topky.sk priniesol vyjadrenia bývalej guvernérky Aljašky a kandidátky na viceprezidentku Sarah Palinovej, ktorá mala údajne vyzývať na inváziu do Českej republiky. Cituje pri tom jej vyjadrenia pre server dailycurrant.com, problémom je, že článok na americkom portáli je fikciou.

PalinPortál topky.sk priniesol v utorok, krátko poobede, článok s názvom “Hlúposť v priamom prenose: Exguvernérka USA Sarah Palinová chce inváziu do Česka!” Cituje vyjadrenia Palinovej, ktoré mali zaznieť v televíznej relácii Fox News. Problémom je, že podobné vyjadrenia sú iba politickou satirou amerického portálu dailycurrant.com, ktorý vtipnou formou reflektuje aktuálne spoločenské dianie. V slovenských podmienkach by sme ho mohli prirovnať k Cynickej oblude alebo ku portálu dennikrss.sk.

Topky.sk však správu satirického portálu berú vážne a citácie v nej uvedené prebralo do svojej zahraničnej sekcie. Pod článkom sa ihneď objavili komentáre typu “Dementní Amíci”, “Američania sú najdrbnutejší národ” alebo “skrátka vygumovaný americký mozog ako každý jeden!”

Preberanie neoverených informácií z pochybných zdrojov nie je problémom iba portálu topky.sk. V minulosti sa ho dopustila aj spravodajská TA3. Priniesla prebratú správu o tom, že v Bruseli nebude kvôli islamistom vianočný stromček. V skutočnosti sa však bruselská radnica iba rozhodla nahradiť živý stromček umelou inštaláciou.

Správa v zahraničnej sekcii portálu topky.sk by sa dala brať ako prvoaprílový žart. Vzhľadom k tomu, že je koniec apríla je vážnym pochybením, ktorý prispieva k národnostným vášňam a posilňovaniu stereotypov.

Aktualizácia 13:39 (23.4.2013): Topky.sk správu stiahli…

Aktualizácia 20:06 (23.4.2013): Topky.sk sa ospravedlnili svojim čitateľom. “Redakcia spravodajského portálu topky.sk prosí čitateľov o ospravedlnenie za dnes chybne uverejnený článok “Hlúposť v priamom prenose: Exguvernérka USA Sarah Palinová chce inváziu do Česka!”, ktorý nevychádzal z reálnych skutočností, ale jeho zdrojom bola fikcia zahraničného satirického webu. Z dôvodu technickej chyby bol uvedený článok publikovaný ešte pred overením jeho autenticity. Kvôli čo najrýchlejšej reakcii sme sa následne rozhodli článok stiahnuť, aby sme neuvádzali do omylu ešte väčší počet našich verných návštevníkov a čitateľov. S prísľubom, že sa budeme do budúcnosti snažiť v čo najväčšej miere predísť podobných pochybeniam, veríme, že nám zachováte vašu priazeň.”

Matej Bučko Autor blogu:
Nezávislý poslanec mestského zastupiteľstva v Banskej Bystrici za volebný obvod Rudlová-Sásová. Člen klubu Banskobystrickej alternatívy.